Blauw alg en plan van aanpak

C

CichlidFanMan

Guest
Hallo,

ik heb even een vraag. ik heb sinds een week blauwalg in mijn aquarium. ik heb een plan van aanpak bedacht maar ik weet niet of dit goed of fout is. zouden jullie mij kunnen vertellen of dit juist of onjuist is? :help:

Plan van aanpak (na mijn idee wat goed is):

1. bodem helemaal schoonzuigen/hevelen (dus tegelijkertijd de helft van mn bak verversen)
2. al het blauwalg wegzuigen met een slang
3. alle plantstukken afknippen waar blauwalg op zit
4. buitenfilter (tetra) schoonmaken
5. 2 binnenfilters schoonmaken 1 van tetra en de andere van eheim
6. ik heb zand en ik wou er nieuw grind over heen gooien (weet niet of dit verstandig is)
7. 5 dagen achtereenvolgend Blue exit van easylife toevoegen (dit is een kuur van 5 dagen staat op de verpakking)
8. elke dag Easy Carbo can easy life toevoegen.

is dit juist of onjuist?

mijn bak is 1 meter en er zitten in totaal met bodemvissen(kleine visjes) 10 vissen in. De lampen (led) staan ongeveer 10 uur per dag aan. het komt soms voor dat ik te veel voer. ( ik verwacht dat daar de blauwalg is doorstaan omdat dat ging rotten tussen mijn stenen)

ik hoor graag of dit plan juist/ onjuist is en wat ik eventueel anders moet/kan doen :D

alvast bedankt :)
 
Je geeft zelf misschien de oorzaak al aan. Teveel voeren kan de bak teveel belast hebben.
Zelf zou ik in dit geval de bodem algvrij maken evenals de planten en andere zaken waar de alg opzit. Dan een flinke verversing en daarna dagelijks de algen weghalen en water verversen.
Het is soms een hardnekkige alg namelijk. Door je filter te goed schoon te maken gooi je weer een boel bacterien weg die je juist nu ook hard nodig hebt om alles af te kunnen breken.
Ik zou er eerst nog geen middeltjes indoen en het zonder proberen.
De verlichting zou ik naar 8 uur terugbrengen.

Als je grind over zand zou doen dan gaat dat spoedig met elkaar mengen denk ik en dat lijkt ook niet mooi volgens mij.
 
Hallo John,

Ja inderdaad, ik had al verwacht dat het door het te veel voeren kwam. Zou ik niet bijvoorbeeld alleen mijn buitenfilter niet schoon kunnen maken en de rest wel? Zo behoud ik toch mijn bacterien die ik nodig heb en heb ik de rest toch schoon? en dank u wel voor uw snelle reactie. Ik zal regelmatig mijn water gaan verversen en mijn licht terug brengen naar 8 uur.
 
Als je buitenfilter voldoende is voor jouw bak dan kan dat wel hoor. De interne zijn dan niet meer als extra filters.
Heb je voldoende stroming en zijn de filters wel proper?? Vaak krijg je blauwalg bij veel belasting maar het kan ook door een vervuilde filter komen of door slechte stroming.

http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Hallo John

Ik zit er eigenlijk al een tijdje aan te denken om een nieuw buitenfilter te kopen. ik heb een tetra tec.... ik weet niet precies welke... ik heb een rio 180 en ik heb hem toen nieuw in de winkel gekocht. er komt naar mijn idee te weinig water uit sproeien en daardoor is er naar mijn idee te weinig stroming. aan de andere kant lijkt me dit sterk want ik heb er nog een binnenfilter van tetra in zitten zo eco flow ding haha en uhm een eheim binnenfilter. dus het lijkt me sterk dat ik te weinig stroming heb toch?
 
Gaat niet alleen om genoeg rondstroming maar ook om de capaciteit en samenstelling van het filtermateriaal.
 
Daar heeft John een punt. Kun je anders kijken welke filters je precies hebt??
Zelf kun je vaak aan de planten wel zien hoe de stroming is in je bak. Als alle planten wat bewegen dan zit je in de regel goed maar bij jou moet het niet zo zijn dat de verschillende filters elkaar gaan tegen werken qua stroming.
Misschien dan toch een goed idee om zo nodig een nieuw buitenfilter te kopen maar goed misschien kun je eerst kijken welke je nu precies hebt.
Wellicht is een nieuwe niet nodig.
 
Afgelopen zomer had ik na de vakantie ook, voor het eerst, last van blauwalg. Ik heb bijna dezelfde stappen als jij beschrijft genomen(veel water verversen!). Echter zonder gebruik van easy carbo. Na 10 dagen dat ik van de blauwalg af was kwam deze toch weer terug. Balen.

Daarna wederom dezelfde stappen, echter zonder gebruik van blu exit. Maar wel met gebruik van easy carbo. Na 3 weken was ik er vanaf. Tot op heden heb ik geen blauwalg meer gezien.
 
Veel verversen is belangrijk ja.
 
Hallo allemaal,

ik heb gisteravond mijn bak totaal verschoond zoals jullie zeiden. Als eerste heb ik 2/3 filters schoongemaakt. daar kwam een heleboel rotzooi uit. toen heb ik alle blauwalg weg geborsteld. dat viel vervolgens allemaal op de bodem. toen heb ik een heleboel emmers( geen flauw idee meer hoeveel) met water uit het aquarium gezogen en dus meteen de bodem gereinigd. toen was mijn bak half leeg. dit heb ik weer met lauw water gevuld. toen heb ik mijn pompen weer aangezet. ook heb ik mijn licht terug gebracht naar 8 uur zoals John zei. ook heb ik cleanwater (zon zakje met klei) in mijn aquarium gedaan en een nieuwe spons met actief kool. is dit tot zover goed wat ik gedaan heb? ik ben van plan volgende week weer een groot deel te gaan verversen. of is dit verstandiger om al eerder te doen?
 
Men raad vaak aan om veel te verversen dus ik zou anders zeker om de dag een deel doen en de alg blijven verwijderen uit je bak als het zichtbaar is.
Misschien zijn de filters ook wel debet eraan geweest als daar zoveel vuil in zat. Als de uitstroom verminderd moet je de sponzen lichtjes uitspoelen.Anders loopt die niet goed meer door namelijk.
 
even inbreken wat voor planten heb je in je bak staan CichlidFanMan en wat voor bodem zand/steen welke maat en hout aanwezig
eventueel een foto van de bak en inrichting

groet

jaap
 
Zou je bak eens laten zien.
Zegt meer dan woorden.
 
hallo allemaal :)


oke danku dan zal ik om de dag gaan verversen :) ik heb er zand in zitten en ik heb daar gister grind overheen gedaan. ik heb er denk ik 4 stukken hout in zitten en een hoop stenen. qua planten heb ik er vooral vallisneria gigantea in zitten, aantal echinodorussen (nu afgeknipt) en een grote anubia nana. ik zal vandaag of morgen een foto posten :)
 
Dat grind erover is niet handig denk ik want dat gaat mengen straks.
 
Is idd niet zo goed om zand met grind af te dekken,grote kans dat de boel helemaal gaat verstikken en zit je zo weer met problemen.
 
En het zal met onderhoud heel snel door elkaar gaan en dat is ook niet echt het mooiste om naar te kijken denk ik. Maar ja dat nog los van de problemen die je kunt krijgen hierdoor.
 
hout niet aan het rotten
daarnaast geen of weinig zuurstof planten in de bak goed recept voor blauw bacterie in combi met overbelasting van voer/vissen
zand en grind is ook geen goed idee zeker als je al problemen hebt

groet

jaap
 
Wil je de blauwalg weg halen? zo deed ik dit.

Zoveel mogelijk blauwe alg afzuigen, filter kuisen en enkel spons en watten in gedaan, daarna een waterwisseling van 50% dan 1 gram rivanol per 100 liter water in je bak doen(eerste opgelost in een flesje water)en dan de bak voor 3 dagen afgedekt, daarna de bak bloot gemaakt, alle vuil weg gezogen en opnieuw 50% water ververst en filter uitgewassen en met nieuw materiaal gevuld.
Ik heb geen blauwalg meer gehad.

Blauwalg
873369luc_0_82_022.jpg


Rivanol
175261luc_0_82_029.jpg

146724luc_0_82_030.jpg

676148luc_0_82_027.jpg


Afgeplakt zodat er geen licht binnen kon.
313531luc_0_82_028.jpg


En zo zag hij er na enkele weekjes weer uit :)
597263luc_0_82_043.jpg
 
1 kies voor of grind of zand niet beiden gaat voor problemen zorgen ivb verstikking bodem
2 zie dat je last van zweefvuil hebt stop eens een flink stuk filterwatten in je externe filter en de watten regelmatig schoonmaken of vervangen
3 werken de filters elkaar niet tegen met de uitstroming zou voor zon bak voor 1 filter kiezen met voldoende stroming en filter vermogen
4 zet er eens een stuk of wat waterpest en cobomba bij je hebt nu alleen maar blad planten die wel erg kort zijn geknipt ben beneiuwd of deze het gaan doen (zou zelf kiezen om ze te vervangen)

groet

jaap
 
Hoe en waar is Rivanol verkrijgbaar Luc en doet het niks met de planten??
 
jessicapilon zei:
Hoe en waar is Rivanol verkrijgbaar Luc en doet het niks met de planten??

Rivanol is hier zonder voorschrift(vrij) bij de apotheker te verkrijgen.
Natuurlijk doen drie dagen zonder licht geen goed aan de planten, maar meestal als men naar Rivanol neemt zijn toch alle planten bijna kapot gegaan door de blauwalg.
Bij mij stond de helft van de Vallisneria nog recht en gingen nadien ook niet kapot.
 
Terug
Bovenaan