Blauw alg of groene punt alg?

Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
513
Locatie
Zwammerdam
Goedemiddag,

Even een vraag, heb ik nu last van blauw alg of groene punt alg?
Aan de voorkant tegen het raam heb ik altijd wel last van blauwalg wat ik dan met de water wissel wegzuig.
Ik heb op sommige planten ook nog last van algen, maar weet niet zeker of dit ook blauw alg is of groene punt alg.
Ik heb twee dropchecker welke ik al door de gehele bak heb gehad waar ze allebei geelgroen zijn.
Mijn waterwaardes zijn net van voor de waterwissel:
Kh- 8
Gh-10
No2-0
No3-50
Po4-2
Ph-6,45
Ik heb nu net een waterwissel gedaan(50%)en heb nu geen Kno3 toegevoegd omdat mijn No3 vrij hoog is.
Ik zal ook wat foto's bijvoegen, maar de dropcheckers geven daarop een vertekend beeld omdat ik ze net opnieuw gevuld heb.
IMG_2776.jpeg
IMG_2776.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_2777.jpeg
    IMG_2777.jpeg
    155.9 KB · Weergaven: 58
  • IMG_2778.jpeg
    IMG_2778.jpeg
    159.5 KB · Weergaven: 75
  • IMG_2779.jpeg
    IMG_2779.jpeg
    193.7 KB · Weergaven: 70
  • IMG_2780.jpeg
    IMG_2780.jpeg
    185.3 KB · Weergaven: 60
Met een kh van 8 en een ph van 6.45 zouden normaliter je vissen dood moeten zijn want dan is de co2 loeihoog. Ik neem aan dat je co2 toevoegt omdat je een checker gebruikt.
Wat ik op de planten zie en dan vooral op de laatste foto lijkt me groene puntalg. Is de circulatie goed in de bak en hoe heb je de waterwaarden gemeten?
Ik ben wel benieuwd hoe de kleur van de DC vanavond eruit ziet.
 
Wat ik eruit kan halen is dat op de planten groene algen zitten en het lijkt op slijmalg maar het is geen blauwalg.
Weet je wel zeker dat je water waardes kloppen omdat...

Kh- 8
Gh-10
No2-0
No3-50
Po4-2
Ph-6,45

Een KH 8 en PH 6.45 zou betekenen dat je ruim 90mg Co2 in je water hebt zitten wat gewoon niet kan en de vissen hier door stikken.
 

Bijlagen

  • co2-tabel-500x500.jpg
    co2-tabel-500x500.jpg
    62.4 KB · Weergaven: 75
Een KH 8 en PH 6.45 zou betekenen dat je ruim 90mg Co2 in je water hebt zitten wat gewoon niet kan en de vissen hier door stikken.

Ja dat kan niet kloppen en daarom ben ik ook benieuwd naar de dropchecker later op de dag.
 
Eerste 2 foto's is blauwalg, aan het grind te zien loopt hier ook je blauwalg zone? de rest lijkt puntalg idd.

Voor de rest kloppen de waterwaardes niet idd lijkt mij.

Gr. Ed
 
Het is denk ik belangrijk dat je de CO2 waarde niet (alleen) afleest op je dropchecker. Zo'n dropchecker geeft een indicatie niet meer! (Op de vierde foto zie ik een blauwe dropchecker wat me al heel sterk doet twijfelen aan de kwaliteit van de vloeistof?) Om je CO2 waarden wat meer nauwkeurig te bepalen gebruik je een druppeltest. Maar ook hier geldt dat het zaak is om zo precies mogelijk te werken. De waarden die ik hierboven zie staan zijn zeer onwaarschijnlijk zoals ook anderen al aangaven. Al vaker hadden we het met je over de waterdistributie. Komt je bemesting wel overal?
 
Bedankt voor jullie reacties,

Ik heb naast mijn dropcheckers ook nog een computer met ph elektrode die elke 4 weken wordt geijkt.
Deze geeft ook aan 6,45 en staat ook ingesteld op 6,45.
Dropcheckers zijn nu groen tot licht geel, vissen merk ik niets aan.
IK meet met een wespro druppel testkoffer.
Wbt de distributie, die is in orde.
Heb een eheim pro 3e 600T die op handmatig staat voluit waardoor er genoeg stroming in de bak is, ik heb dit getest met easy life filter medium.
Ook heb ik de continu testen door de gehele bak gehad, echt over al(voor, achterwand, links, rechts, boven en onder in)waren overal lichtgroen tot geel.
Ik zal mijn kh nog een keer na meten voor de zekerheid.
Wat ik dan vreemd vindt of vreemd, niet snap dat als er algen in het spel zijn er 9 van de 10 keer gezegd wordt dat dat met tekorten te maken heeft.
Ik volg de EI methode en jullie zeggen zelf dat er bij mij te veel co2 is, hoe is het dan mogelijk dat er nog steeds groene punt algen zijn?
 
Heb verkeerd gemeten, kh is 6 a 7
 
Terug
Bovenaan