(blauw?)alg tussen grind en ruit


B

Bjorn vd Linden

Guest
Ik heb groene plekken tussen het grind en voorruit. welke soort alg is dit?


Y_yhQ9Fq3qNSunpL8lB3fyyC9pUqkHAC.jpeg
 
Waarom maak je dat niet schoon?
Is gewoon vuil.
Met een bodemafzuiger het grint schoon zuigen.
 
vuil zou van bovenaf moeten komen en dus in bovenste grindlaagje zichtbaar moeten zijn. Dit zijn vlekken, cirkels, dikst in het middelpunt en zachter naar buiten toe. Dus groeit vanuit het midden. De structuur lijkt draadachtig. daarnaast echt groen, lijkt toch echt op alg ipv vuil. alleen vind ik het een rare plek voor alg aangezien er op de plaats onder het grind niet veel licht valt...
 
schoonmaken is 1, maar ik heb er meer aan om te weten wat het is, waar het vandaan komt Hoe het ontstaat. Want ik zou dan eerder alg verwachten waar meer licht komt....
 
Blauwalg is een bacterie en die vind dat stilstaande water en licht zo tegen je ruit wel lekker. Ik zie het na langere tijd ook bij mij.
als ik het grind naar achteren terug leg komen de algen eters er snel op af!
De rest van de bak is niet stilstaand, dus zal daar niet snel kans krijgen.
Zolang het niet op de planten zit en op de bodem lijkt het me geen probleem.
 
Ook ik herken dat net als Eric hierboven ook al aangeeft. Vaak zie je het bij bakken waar veel licht of zon op de voorruit valt. Ik zuig dan de eerste centimeter weg en poets de raam en vul het grind weer aan.
 
Bij zit ook blauwalg tussen de ruit en steentjes,
mijn door stroming (was) niet goed.
 
Bij een slechte stroming kun je dat ook krijgen. Stroming wordt nog weleens onderschat denk ik ;)
 
Ja die alg kan zich erg snel uitbreiden hoor.Dat is dan wel een teken dat er iets niet goed zit.
 
?!Aron!? zei:
Ik maakte me filter te weinig schoon. :stom:
Zolang hij goed stroomt,kan het.
Krijg je een stoffige bak, ja, dan eens reinigen.

En niet te dikke bodem nemen , voor 2 1/2 cm naar achter 4 cm.
Kan er nog zuurstof in de bodem komen.
 
Toen ik de filter na schoon maken terug duwden kon je bijna niet meer door de bak kijken :(

Helaas heef een kardinaal tetra het niet overleeft.
 
Nee hij stond uit, en ik duwde de gereinigde filter sponzen er in en toen kwam er verbazen wekend veel vuil uit (ik heb de ingebouwde filter van juwel rio 180)

Heb er wel een hoop van geleerd.
 
Had ik net ook, met de Eheim 2011, externe. ok stof.
heb er even een binnenfiltertje bij gehangen ,tot het weg is.

Bakje met de jonge sturi,s.

He, verdorie, Weer jongen. van 0,7 mm.

En Ma nog steeds een dikke buik met eitjes.
Blijft maar door gaan.
 
Bertus zei:
Had ik net ook, met de Eheim 2011, externe. ok stof.
heb er even een binnenfiltertje bij gehangen ,tot het weg is.

Bakje met de jonge sturi,s.

He, verdorie, Weer jongen. van 0,7 mm.

En Ma nog steeds een dikke buik met eitjes.
Blijft maar door gaan.

haha XD
 
?!Aron!? zei:
Nee hij stond uit, en ik duwde de gereinigde filter sponzen er in en toen kwam er verbazen wekend veel vuil uit (ik heb de ingebouwde filter van juwel rio 180)

Heb er wel een hoop van geleerd.

Als je de sponshouder eruit haalt, even met de hevelslang in het compartiment afzuigen. Dan heb je het stukken minder. En de zooi is weg!
 
biljoenblik zei:
?!Aron!? zei:
Nee hij stond uit, en ik duwde de gereinigde filter sponzen er in en toen kwam er verbazen wekend veel vuil uit (ik heb de ingebouwde filter van juwel rio 180)

Heb er wel een hoop van geleerd.

Als je de sponshouder eruit haalt, even met de hevelslang in het compartiment afzuigen. Dan heb je het stukken minder. En de zooi is weg!

dat is een handige tip!
 

Terug
Bovenaan