Blauw alg verwijderen , ben ik op de goede weg?

Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Berichten
392
Leeftijd
43
Hoi hoi, ik zal bij het begin beginnen.

Ik heb sinds dik 3 weken een nieuwe bak. Hier zit 1/3 water in van mijn oude bak. Planten en decoratie uit oude bak. En filtermateriaal van mijn oude bak. Uit voorzorg heb ik er ook wat bacteriën bijgevoegd.

Nu kreeg ik heel veel last van baardalg. Easy life profito er eerst in 2 weken. Maar dit hielp niet. Overgestapt na Colombo Floragrow Carbo en kreeg steeds meer groene bladeren. Na 3 weken 1/3 water verwisseld en water getest bij aquarium winkel. Alles was goed maar ph veel te hoog. Ligt aan het water uit de kraan. Ik heb toen turf aangeschaft en in mijn filter geplaatst.

3 dagen later valt me dus op dat ik veel groen/blauwe alg krijg. Dus ik vanmorgen weer water laten testen. 0 Nitraat en Fosfor te hoog.

Nu heb ik op advies van winkel medewerker:
-meeste blauwalg verwijderd.
-koolfilter uit het filter
-JBL phosEx ultra in mijn filter gedaan om fosfor te verlagen
-Easy life Nitro in de bak. Om nitraat te verhogen.
-Vandaag begonnen aan kuur van 3 dagen met Colombo Cerpofor aerocol.
-licht uit voor 3 dagen
-vuilniszakken voor de ramen (Komt weinig licht in normaal, maar voor de zekerheid)

Kan ik nog meer doen? Hij zei dat ik nu de bak even met rust moet laten , geen nieuwe planten en vissen.

Mag ik mijn vis voeren?

En moet de kap dicht of open? Ik dacht misschien open kwa beluchting. En het water is nu 26c.

Ik las bij de kuur dat ik na 2 weken pas een waterwissel mag doen en koolfilter er weer in.
 
Wat zijn precies de waterwaarden en hoe is dat gemeten? Een te lage nitraat kan blauwalg veroorzaken maar het kan ook met de opstart te maken hebben. Heb je vanaf de start 3 wk geleden al bewoners in de bak?
Heb je een foto van de bak en de alg? Zelf zou ik niet gelijk met chemische middeltjes beginnen want blauwalg is een bacterie en de kans is groot dat zo n middel ook je bacteriecultuur aantast.
Belangrijkste is dat de oorzaak wordt weggenomen.
 
Ja de bewoners zijn 3 weken geleden mee verhuisd. Kon niet anders helaas. Geen ruimte om 2 bakken draaiend te houden. Maar heb in die 3 weken steeds zelf ammoniak, nitriet en nitraat gemeten en was steeds 0. Dus geen pieken gehad.

Oorzaak is waarschijnlijk combinatie van te laag nitraat, te hoog fosfor. Ph waarde is te hoog hier uit de kraan. En misschien voer ik te veel en teveel/fel licht misschien . Foto zou ik even moeten kijken of ik die heb. Heb net de bak helemaal ingepakt.
 
Oh gemeten met druppelmethode bij de aquarium winkel
 
Je hebt dus al die tijd vanalles toegevoegd van plantenvoeding, die je er direct weer uit filterde met de actieve kool.
Ben je absolut zeker dat het blauwalg is?
Blauwalg heeft een zeer specifieke geur. Precies rotte aarde.
Eens je die geur kent, zal je blauwalg ruiken nog voor je het ziet.
 
Je hebt dus al die tijd vanalles toegevoegd van plantenvoeding, die je er direct weer uit filterde met de actieve kool.
Ben je absolut zeker dat het blauwalg is?
Blauwalg heeft een zeer specifieke geur. Precies rotte aarde.
Eens je die geur kent, zal je blauwalg ruiken nog voor je het ziet.


Ja nu je het zegt dat van die plantenvoeding en kool filter (zoon carbo matje van Juwel) dat is een dom idee geweest. Nooit aan gedacht. Maar die Colombo Floragrow Carbo deed wel wat. Kreeg met de 3 dagen steeds meer groene blaadjes.

En foto heb ik helaas niet. Maar het stonk en zag er echt uit als op de bijlage
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210628-160414_Google.jpg
    Screenshot_20210628-160414_Google.jpg
    358.7 KB · Weergaven: 120
Maar stel alles helpt. Dan geen kool filter meer plaatsten? En wel Colombo Floragrow gebruiken? Medewerker van winkel zei dat ik even geen planten voeding moest gebruiken
 
Kool zou ik niet gebruiken behalve in de gevallen dat je medicatie hebt toegepast. Dan kan de kool achteraf stoffen eruit filteren.
 
Kool zou ik niet gebruiken behalve in de gevallen dat je medicatie hebt toegepast. Dan kan de kool achteraf stoffen eruit filteren.
Oké goede tip. Bedankt!
 
Maar stel alles helpt. Dan geen kool filter meer plaatsten? En wel Colombo Floragrow gebruiken? Medewerker van winkel zei dat ik even geen planten voeding moest gebruiken
Plantenvoeding zoals flora grow bevatten enkel micro elementen(waarvan planten weinig nodig hebben), geen macro elementen (waarvan ze er meer nodig hebben zoals stikstof, nitraat en fosfor, fosfaat)
Het wel of niet doseren van deze middeltjes heeft mijns inziens ook geen enkel effect op blauwalg.

Het enige wat hier werkt tegen blauwalg is het inzetten van een oxidator icm het plaatselijk behandelen met waterstofperoxide.
 
Het is toch wel bekend dat nitraat een invloed kan hebben op blauwalg als deze te laag is. Blauwalg heeft het vermogen om dit op te merken en weet dat met geen of te weinig nitraat de planten in de problemen komen en juist dan steekt het de kop op. Blauwalg is zelf niet afhankelijk van nitraat omdat het op een eigen manier in de behoefte kan voorzien.
 
Ja zoiets zeiden ze bij de aquarium winkel ook. Ben nu wel aan het twijfelen om door te gaan met de kuur. Heb alles goed overlegd met de medewerker en veel online gekeken. En hij zei combinatie van nitraat verhogen, fosfor verlagen en een kuur was het beste. Ik heb in de 25 jaar ofzo dat ik met deze hobby bezig ben altijd al problemen met planten gehad. Water bij mij in de gemeente is niet zo mooi aquarium water ...Maar heb nog nooit blauwalg gehad
 
Gewoon je nitraat op peil gooien en bij voorbaat dagelijks na je verduistering controle op alg doen en dit wegzuigen mocht het ontstaan. Ik heb het 2 maal gehad en 2 maal had ik amper nitraat. Het is bij mij goed gekomen door dagelijkse controle, nitraat verhogen, filterwatten vaker verschonen (doordat de alg sterft krijg je weer meer troep in je filter is mijn ervaring) en heb m'n waterwissels geïntensiveerd. Liever vaker kleinere beetjes dan minder vaak grotere hoeveelheden (wel nitraat aanvullen 😅). Verduistering heb ik ook gedaan en daar krijgen ze inderdaad een aardige dreun van. Voor de rest heb ik ook m'n licht intensiteit verminderd omdat ik ook baardalg kreeg en m'n co2 niet hoger kon gooien ivm de veilige waardes.

Gr
Stefan
 
Gewoon je nitraat op peil gooien en bij voorbaat dagelijks na je verduistering controle op alg doen en dit wegzuigen mocht het ontstaan. Ik heb het 2 maal gehad en 2 maal had ik amper nitraat. Het is bij mij goed gekomen door dagelijkse controle, nitraat verhogen, filterwatten vaker verschonen (doordat de alg sterft krijg je weer meer troep in je filter is mijn ervaring) en heb m'n waterwissels geïntensiveerd. Liever vaker kleinere beetjes dan minder vaak grotere hoeveelheden (wel nitraat aanvullen 😅). Verduistering heb ik ook gedaan en daar krijgen ze inderdaad een aardige dreun van. Voor de rest heb ik ook m'n licht intensiteit verminderd omdat ik ook baardalg kreeg en m'n co2 niet hoger kon gooien ivm de veilige waardes.

Gr
Stefan
Ik heb wel veel licht dus daar kan ik nog een andere in doen. Heb nu 2 ledlampen ,lichtblauw en rood. Die lichtblauw is heel fel die kan ik veranderen in een gele , die is minder fel.

Maar moet ik nu die kuur afmaken?
 
En ja ik kan beter wekelijks ververzen en nieuwe filterwatten erin. Had nu wel veel in 1x gedaan. En sinds dien is het pet kwa blauw alg.
 
Even een paar misverstanden uit de weg ruimen: Licht veroorzaakt op zich géén blauwalg. De oorzaak ligt vaak bij vervuiling. Te weinig nitraat en/of mogelijk een slechte waterdistributie. Dus de boel goed schoonmaken, ook je filter, nitraat toevoegen helpt. Wel is dit iets van de lange adem, dus elke dag wat je ook maar ziet aan blauwalg weghalen. Vergeet even die middeltjes. Ze zijn vaak erger dan de kwaal.

Dan die kuur: Als er over een kuur gesproken wordt gaat het om een verduisteringskuur, blauwalg is licht nodig om te kunnen gedijen. Dat betekend dat het in je bak pikkedonker moet zijn! Er mag op geen enkele manier licht doordringen in je bak. Alles moet dus van alle kanten ingepakt worden met iets wat geen enkele vorm van licht doorlaat. Tijdens zo'n kuur kan je de vissen niet voeren of toch even in je bak kijken. Je vissen kunnen daar trouwens wel tegen, je planten krijgen wel een tik. Zo'n kuur zou ik trouwens pas het laatst, als er niets meer helpt, toepassen.

 
Oké die chemische kuur is dus niet goed. Maar ben er vandaag al mee begonnen.

En kwa verduistering. Ik heb de vissen nog even wat eten gedaan. Toen licht uit. En alle ramen verpakt met vuilniszakken
 
Oké die chemische kuur is dus niet goed. Maar ben er vandaag al mee begonnen.

En kwa verduistering. Ik heb de vissen nog even wat eten gedaan. Toen licht uit. En alle ramen verpakt met vuilniszakken
Vuilniszakken mag je dan wel dubbel aanbrengen dus niet uit elkaar scheuren, het enkele plastic laat licht door. Zo'n verduistering heeft alleen zin als ze totaal is. Alle kiertjes en gaatjes licht dicht! Wees er dus heel nauwkeurig mee.
 
Vuilniszakken mag je dan wel dubbel aanbrengen dus niet uit elkaar scheuren, het enkele plastic laat licht door. Zo'n verduistering heeft alleen zin als ze totaal is. Alle kiertjes en gaatjes licht dicht! Wees er dus heel nauwkeurig mee.
Ja zit er dubbel op.. En stoppen met de chemische kuur?
 
Ja zit er dubbel op.. En stoppen met de chemische kuur?
Als je verduisterd zou ik ik daarbij laten. Die chemische kuur zal ook een latere reactie geven op je bacterie bestand in je bak en je planten zijn er ook niet dol op. Middeltjes in je bak, ik hou er niet zo van. Het is veel beter om de oorzaak te achterhalen en op te lossen!
 
Zal ik dan nu even kool filter erin doen om medicijn te verwijderen?
 
Kuur bedoel ik hahahah
 
Ja maar is wel saai nu 😉
 

Bijlagen

  • 20210628_182522.jpg
    20210628_182522.jpg
    120.2 KB · Weergaven: 89
Ik heb mijn blauwalg plaag ook weggekregen.

Zonder vuilniszakken, met alle lampen aan.

Ook geen alg dodende middelen toegevoegd.

Blauwalg komt door vervuiling en laag zuurstof.

Vervuiling kan komen door.

Slecht filter, of nog niet op sterkte.

Bodem cultuur niet op orde.

Veel voeren.

Te weinig zuurstof (oxiderend vermogen)

Dus, flink verversen. 2x per week de helft. En de alg afzuigen.

Nitraat, fosfaat en micro’s op orde houden. Liefst iets meer nitraat (meer dan redfield)

Filter met rust laten. Maar wel zorgen dat watten of voorfilter schoon zijn.

Oxidator plaatsen en evt waterstof peroxide doseren.

Verklaring.

Zorg dat planten kunnen groeien. Dus licht en voeding. Dit geeft extra zuurstof.

Vervuiling weghalen. Minder vuil, hoeft niet verwerkt te worden.

Nitraat verhogen zorgt voor een lage C/N verhouding. Hierdoor breekt vuil makkelijker af.

Oxidator / waterstofperoxide verhoogd het zuurstof gehalte. En verhoogd de redox (oxiderend vermogen)
Hierdoor breekt vuil ook sneller af. En geeft zelfs extra CO2 voor planten.

Ik heb al deze stappen uitgevoerd. En de laatste stap was het inzetten van een oxydator.
Deze heeft zelfs het laatste restje weg gekregen en zorgt nu voor een blijvend schone bak.

Natuurlijk wel met het normale wekelijkse onderhoud. Verversen.
 
Plantenvoeding zoals flora grow bevatten enkel micro elementen(waarvan planten weinig nodig hebben), geen macro elementen (waarvan ze er meer nodig hebben zoals stikstof, nitraat en fosfor, fosfaat)
Het wel of niet doseren van deze middeltjes heeft mijns inziens ook geen enkel effect op blauwalg.

Het enige wat hier werkt tegen blauwalg is het inzetten van een oxidator icm het plaatselijk behandelen met waterstofperoxide.

Die laatste tip, heb ik ook met succes toegepast. Je hebt dit al in meerdere topics aangekaart. Maar het werkt zeer goed!
Vuil breekt letterlijk af. En blauwalg blijft weg.
 
Ik probeer eerst de 3 dagen blackout. En dan kijken hoe de bak ervoor staat. Weet niet wat oxidator enzo allemaal kost. Maar ik heb helaas niet een groot budget maandelijks.

Dus het wordt dan denk ik verversen, bijhouden nitraat en Fosfor. En alg verwijderen. En elke week filterwatten vervangen. En ik voer denk ik teveel. Dus minder voeren.

En als het echt niet wil. Want heb in die 25jaar nooit geluk gehad met planten. Stap ik over op kunstplanten. Heeft mijn vader ook. Om de week water verversen en hij gebruikt wekelijks een algenmiddel.

Ik heb een filter nu met keramische buisjes voor de bacteriën. En er zit turf in voor de ph, spul tegen de fosfor en filterwatten.

Het water in mijn gemeente heeft een hoge ph en er zit fosfor in.
 
Ik probeer eerst de 3 dagen blackout. En dan kijken hoe de bak ervoor staat. Weet niet wat oxidator enzo allemaal kost. Maar ik heb helaas niet een groot budget maandelijks.

Dus het wordt dan denk ik verversen, bijhouden nitraat en Fosfor. En alg verwijderen. En elke week filterwatten vervangen. En ik voer denk ik teveel. Dus minder voeren.

En als het echt niet wil. Want heb in die 25jaar nooit geluk gehad met planten. Stap ik over op kunstplanten. Heeft mijn vader ook. Om de week water verversen en hij gebruikt wekelijks een algenmiddel.

Ik heb een filter nu met keramische buisjes voor de bacteriën. En er zit turf in voor de ph, spul tegen de fosfor en filterwatten.

Het water in mijn gemeente heeft een hoge ph en er zit fosfor in.
Kunstplanten? Dat hoeft echt niet en is bovendien geen gezicht, vind ik. Er zijn genoeg planten te vinden die gemakkelijk zijn in onderhoud. Er zijn eigenlijk maar een paar dingen die je vooraf moet doen. Bekijken wat planten vragen om goed te kunnen groeien, te beginnen met het licht. En dan, jezelf afvragen of je de beschikking hebt, ook qua hardware, om aan die vraag van jouw plantenkeuze te kunnen voldoen. Wanneer je dit voor elkaar hebt staat er niets meer in de weg om een prachtige plantenbak te creëren. Er zijn hier veel mensen die je hier graag mee willen helpen!
 
Ja ik dacht altijd dat ik makkelijke planten had. Ik heb een bosje Vallisneria gigantica. Vol met baardalg. Mosballen. Die zaten helemaal onder de blauw alg. En op mijn achterwand heb ik 9 javarens. 4 normale en 5 met kleinere takken. Hiervan zitten de meeste vol met baardalg. En er Zat ietjes blauwalg op.
 
Maar moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik teveel voer geef. En dat ik te fel licht heb voor de java varens
 
Ja ik dacht altijd dat ik makkelijke planten had. Ik heb een bosje Vallisneria gigantica. Vol met baardalg. Mosballen. Die zaten helemaal onder de blauw alg. En op mijn achterwand heb ik 9 javarens. 4 normale en 5 met kleinere takken. Hiervan zitten de meeste vol met baardalg. En er Zat ietjes blauwalg op.
Maar moet eerlijk zeggen dat ik denk dat ik teveel voer geef. En dat ik te fel licht heb voor de java varens
Alles heeft een oorzaak en die moet je verhelpen bij problemen. Dat gaat niet in een dag of een paar dagen. Algen kunnen razendsnel reageren op een (foute) verhouding in een bak. Planten reageren veel langzamer, geduld is dus dan belangrijk, op een wijziging. Dan kan maar zo een paar weken duren.
Al eerder schreef ik dat je moet proberen je licht af te stellen op je plantenkeuze. Je kan dus niet zeggen, "En dat ik te fel licht heb voor de java varens", want je hebt kennelijk ook Vallisneria. Je licht moet worden afgesteld op je totale plantenkeuze. Dat betekend dat je op moet letten of alles zo ongeveer bij elkaar past en dat het past bij het materiaal wat je tot je beschikking hebt. Daar kan je wel een beetje mee spelen, planten kennen allemaal wel een zekere tolerantie en je kan natuurlijk ook planten die minder licht willen een beschaduwde plek geven. Maar heb je eenmaal je licht goed ingesteld dan zal je ontdekken dat ze goed gaan groeien en gaan vragen om bemesting, in het water én in de bodem. Mogelijk wordt er ook gevraagd om CO2 toevoeging. Wil je dit niet dan moet je daar dus vooraf al rekening mee houden. Ontstaat er dan bijvoorbeeld baardalg dan weet je dat de oorzaak bij een CO2 tekort ligt. Blauwalg heeft als grondoorzaak, vervuiling. Dus dáár moet je dan ook de oplossing zoeken. Zo wordt het houden van een aquarium ook op dat gebied leuk!
 
Bedankt Benvo voor de uitleg. Nou ik heb besloten om sowieso de Vallisneria eruit te doen. Dat is echt 1 en al baardalg. Dus blijven de javavarens over. Hiervan zitten de meeste ook onder de baardalg dus denk dat ik dan nieuwe koop een x. En mijn licht minder fel maken voor ze. Java varens zitten aan de wand met een prikker.

Mosballen doen het in principe altijd wel goed. Zaten nu helaas goed onder de blauw alg. Maar die lagen ook precies op een plekje waar het vuil ophoopt.

Ik ga denk ik sowieso na donderdag de bodem en het filter goed schoonmaken. Ben wel heel benieuwd hoe de bak er donderdag uitziet. En alg weghalen. En natuurlijk wat water verversen.

Blauw alg weet ik hoe het komt. Ik voer teveel en maak niet altijd de bodem schoon. Ik heb een hele hoge bak plus kast dus ik kan er met moeite bij. Even iets op verzinnen. Nitraat was dus 0 die wordt nu ietsjes verhoogd. En kwa stroming heb ik de uitvoer tegen de wand. Hij ging te hard. Deze kan ik misschien nog anders plaatsen. Heb zoon grote Juwel filter bak.

Baardalg is dus Waarschijnlijk de water waardes. Ph is sowieso te hoog hier in Rijssen en er zit fosfor in het water. Voor de ph zit er sinds een week turf in het filter en voor het fosfor sinds gisteren korrels.

Water waardes goed in de gaten houden. En kwa co2 vind ik Colombo Floragrow Carbo echt fijn spul. Echt co2 toevoegen wordt me te duur. Ik gebruikte het spul 3 dagen en ik zag allemaal nieuwe kleine blaadjes komen. Mijn neefje gebruikte het tegen alg, en die had naar 1,5 week weer gezonden planten.

Dus in het kort:
-alleen Java varens en mosballen. Licht minder fel voor de planten.
-goed water waardes in de gaten houden.
-beter schoonmaken
-minder voeren
-Colombo Floragrow Carbo toevoegen. Moet alleen even kijken of ik dit dagelijks doe of minder vaak.

En geduld hebben 😉
 
Ik ga denk ik sowieso na donderdag de bodem en het filter goed schoonmaken
Pas wel op dat je alles niet te goed doet want dan schaadt je de bacteriecultuur en als je in de bodem gaat woelen kun je ongewenste stoffen in je water krijgen. Je kan je filter wel even licht uitspoelen en dan bv de weken erna telkens een deel van de bodem doen.
Zelf gebruik ik er zo n "kelk" voor waardoor het vieze water gelijk in een emmer terechtkomt en niet in de bak.
 
Ja dan denk ik dat ik donderdag alleen even de filterwatten vervang. Kelk weet ik zo even niet wat het is. Hevel mijn bodem altijd af met een dikke slang. Moet wel eerst even een nieuwe langere kopen. Die ik nu heb is te kort voor deze bak.
 
Bedankt Benvo voor de uitleg. Nou ik heb besloten om sowieso de Vallisneria eruit te doen. Dat is echt 1 en al baardalg. Dus blijven de javavarens over. Hiervan zitten de meeste ook onder de baardalg dus denk dat ik dan nieuwe koop een x. En mijn licht minder fel maken voor ze. Java varens zitten aan de wand met een prikker.

Mosballen doen het in principe altijd wel goed. Zaten nu helaas goed onder de blauw alg. Maar die lagen ook precies op een plekje waar het vuil ophoopt.

Ik ga denk ik sowieso na donderdag de bodem en het filter goed schoonmaken. Ben wel heel benieuwd hoe de bak er donderdag uitziet. En alg weghalen. En natuurlijk wat water verversen.

Blauw alg weet ik hoe het komt. Ik voer teveel en maak niet altijd de bodem schoon. Ik heb een hele hoge bak plus kast dus ik kan er met moeite bij. Even iets op verzinnen. Nitraat was dus 0 die wordt nu ietsjes verhoogd. En kwa stroming heb ik de uitvoer tegen de wand. Hij ging te hard. Deze kan ik misschien nog anders plaatsen. Heb zoon grote Juwel filter bak.

Baardalg is dus Waarschijnlijk de water waardes. Ph is sowieso te hoog hier in Rijssen en er zit fosfor in het water. Voor de ph zit er sinds een week turf in het filter en voor het fosfor sinds gisteren korrels.

Water waardes goed in de gaten houden. En kwa co2 vind ik Colombo Floragrow Carbo echt fijn spul. Echt co2 toevoegen wordt me te duur. Ik gebruikte het spul 3 dagen en ik zag allemaal nieuwe kleine blaadjes komen. Mijn neefje gebruikte het tegen alg, en die had naar 1,5 week weer gezonden planten.

Dus in het kort:
-alleen Java varens en mosballen. Licht minder fel voor de planten.
-goed water waardes in de gaten houden.
-beter schoonmaken
-minder voeren
-Colombo Floragrow Carbo toevoegen. Moet alleen even kijken of ik dit dagelijks doe of minder vaak.

En geduld hebben 😉
Heej... we wonen niet ver uit elkaar! Jullie zullen ook water hebben van Vitens. Het onze komt van de Archemerberg in de buurt van Ommen. Wanneer je op de site van Vitens je postcode invult kan je zien waar jullie water opgepompt wordt. Weet je dit eenmaal dan kan je alle watergegevens tot in de finesses opvragen. Hieronder zie je een schermafbeelding met onze waarden.
Schermopname (29).png
 
Terug
Bovenaan