Blauw licht

M

Mr.Bones

Guest
Vanwege een ontwormingskuur zijn mijn Posthoornslakken tijdelijk uit het bakje.

Gevolg, krijg nu al na 5 dagen baardalg en bruinalg.

Mijn oplossing is minder licht, 4 tot 6 uur per dag maar dat is wel saai.
Ik heb in het bakje ook een blauwe led, zullen algen daar ook blij mee wezen?

Heb eventueel ook rood licht! Alles om maar een sfeer te houden :)
 
Blauw licht is juist de manier om algen te kweken :D Zou ik je dus afraden.
Maar als je alle kleuren hebt, neem ik aan dat je led hebt? Kun je de lamp dan niet wat dimmen en langer laten branden?
 
Vanwege een ontwormingskuur zijn mijn Posthoornslakken tijdelijk uit het bakje.

Gevolg, krijg nu al na 5 dagen baardalg en bruinalg.

Mijn oplossing is minder licht, 4 tot 6 uur per dag maar dat is wel saai.
Ik heb in het bakje ook een blauwe led, zullen algen daar ook blij mee wezen?

Heb eventueel ook rood licht! Alles om maar een sfeer te houden :)

Beter is het om het probleem te zoeken waar het is. Baardalg ontstaat niet door een ontwormingskuur maar door een tekort aan CO2. Of minder licht een oplossing is, omdat dan de groei verminderd en er, mogelijk, wat minder CO2 nodig is kan niet zomaar gezegd worden. Die oplossing kan je een nieuw probleem bezorgen. Dit is namelijk afhankelijk van je plantenbestand. Wat vragen je planten aan licht? Bruinalg, vaak een opstart probleem maar kan ook het gevolg zijn van te weinig licht! Het licht dimmen en over een langere tijd uitsmeren lijkt een oplossing maar is dit niet meteen. Als eerder gezegd, wanneer je planten een bepaalde lichtintensiteit vragen is dit vragen om nieuwe problemen. Lichtduur en intensiteit worden vaak aan elkaar gekoppeld maar zijn toch belangrijk in hun verschillen. Het zou een beter idee zijn om je waterwaarden zo precies mogelijk uit te zoeken. Vertel ook even welke planten je hebt en welke verlichting er precies boven hangt.
 
Vallisneria, Javamos, waterpest. Alles groeit als kool. Gooi iedere week veel weg en dat uit een 55 liter bak.

Verder heb ik niet dimbare ledverlichting.

Verder voeg ik wekelijks Sena florena(Vloeibare voeding) en Dennerle Carbo elixier bio(Vloeibare koofstof) toe.

Ik heb heb het bakje nu een jaar en had al vrij snel bruine aanslag.
De slakken vonden het bruin heerlijk.

Bewonners zijn Guppies en vuurgarnalen en normaal gesproken ook Posthoornslakken.
Op 1 dode guppie na doet alles het erg goed. Elke maand gaan er guppies verhuizen en mijn 10 garnalen zijn er nu minstens 50. Slakken zijn soms een plaag zoveel zijn het er.

@Biologist, ik heb de blauwe led nu boven mijn slakkenbakje gehangen, die kunnen wel wat alg gebruiken :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan