Wat is er nieuw

Blauwalg bestrijding

Erik80

Member
Lid geworden
24 april 2020
Berichten
21
Leeftijd
44
Beste mensen,

Ik zit momenteel met een blauwalg probleem. Ik gebruik Easy-life Fosfo, Easy-life Nitro en Easy-life Ferro om mijn planten mee te voeden. Ook probeer ik de Redfield Ratio toe te passen. Die zegt dat blauwalg niet/weinig groeit bij een Redfield Ratio van 16 en hoger te bereiken door het fosfor omlaag te brengen en het nitraat op te schroeven.

Mijn werkwijze:
Ik heb eerst Easy-life Blueexit gekocht om de blauwalg te verwijderen. Dit heeft niet gewerkt. Daarna heb ik Algisin gekocht. Dit verwijderd alle voedingstoffen voor planten en algen uit het water (planten halen hun voeding dan uit het substraat). Dit werkt goed, ik heb de blauwalg weergekregen tot op wat kleine puntjes tegen de bodem aan na. Dus begonnen met nitro toe te voegen met zeer minimaal fosfaat om er zeker van te zijn dat de Redfield Ratio waarde boven de 16 komt.

Resultaat:
Zodra ik nitro toevoeg begint de blauwalg opnieuw explosief te groeien! Niet wat ik verwachtte...... Iemand die mij kan adviseren wat hier gebeurd en hoe ik het wel zou moeten doen?
 
Blauwalg bacteriën zijn aanwezig in (zo goed als) ieder aquarium.
Wanneer er een voedingsbron voor ze is, zal er een explosie plaats vinden.
Allerlei middeltjes gebruiken om eraf te komen is dus puur symptoombestrijding.
De enige manier om echt van blauwalg af te komen is dus alles 100% schoon maken, zorgen dat je alle plekken waar de blauwalg is geëxplodeerd echt vrij te maken, en erachter zien te komen waar het zich mee voed.
Dit kan bijvoorbeeld rottend hout zijn, een ontbindende vis, of gewoon een veel te hoge belasting waardoor de bacteriecultuur bijvoorbeeld de ontlasting van de vissen niet snel genoeg kan afbreken.
Hierna zul je een verduisteringsperiode moeten inlassen. Je moet dan een week lang je aquarium echt 100% verduisteren. Geen verlichting aan, hele bak afplakken (vuilniszakken werken hier goed voor).
Daarna opnieuw alles schoonmaken, een grote waterwissel doen en daarna je licht weer opbouwen.
Hiermee zou je eraf moeten komen.
Zolang je de voedingsbron niet weghaalt zal het echter weer terug komen.

Succes!
 
Het is inderdaad vaak een kwestie van teveel organische belasting en juist nitraat moet je wel meetbaar houden. De blauwalg voelt aan wanneer de nitraat te laag is en weet dan dat de planten tekorten vertonen/krijgen en pakken dan juist hun kans.
Zelf zijn ze in staat om zonder nitraat in de stikstofbehoefte te voorzien dus die hebben daar geen meetbare nitraat voor nodig.
Meestal is de oorzaak dus een te hoge belasting en soms een te lage nitraat.
 
Blauwalg bacteriën zijn aanwezig in (zo goed als) ieder aquarium.
Wanneer er een voedingsbron voor ze is, zal er een explosie plaats vinden.
Allerlei middeltjes gebruiken om eraf te komen is dus puur symptoombestrijding.
De enige manier om echt van blauwalg af te komen is dus alles 100% schoon maken, zorgen dat je alle plekken waar de blauwalg is geëxplodeerd echt vrij te maken, en erachter zien te komen waar het zich mee voed.
Dit kan bijvoorbeeld rottend hout zijn, een ontbindende vis, of gewoon een veel te hoge belasting waardoor de bacteriecultuur bijvoorbeeld de ontlasting van de vissen niet snel genoeg kan afbreken.
Hierna zul je een verduisteringsperiode moeten inlassen. Je moet dan een week lang je aquarium echt 100% verduisteren. Geen verlichting aan, hele bak afplakken (vuilniszakken werken hier goed voor).
Daarna opnieuw alles schoonmaken, een grote waterwissel doen en daarna je licht weer opbouwen.
Hiermee zou je eraf moeten komen.
Zolang je de voedingsbron niet weghaalt zal het echter weer terug komen.

Succes!
Beste bderooij,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie!

De verduister methode heb ik gedaan voor ik middeltjes kocht. Daarmee kreeg ik de alg ook voor 99% weg. Na een grote schoonmaak en het ruim verversen van het water en langzaam opbouwen van licht toch niet van de blauwalg af. De Algisin gaf dus hetzelfde effect als het afplakken. Er is geen hout of dode vis in mijn aquarium aanwezig, natuurlijk wel een geringe hoeveelheid dode plantenresten, planten verliezen wel eens wat, maar dit is niet veel. De bodem ziet er gewoon schoon uit. De algen groeien voornamelijk op het grind en in iets mindere mate op de bladeren. Het ding is dat de explosie zich voor doet nadat ik het nitraat toevoeg, terwijl dit het toch tegen zou moeten gaan. Ik kom met jouw antwoord dus helaas niet verder....
 
Beste mensen,

Ik zit momenteel met een blauwalg probleem. Ik gebruik Easy-life Fosfo, Easy-life Nitro en Easy-life Ferro om mijn planten mee te voeden. Ook probeer ik de Redfield Ratio toe te passen. Die zegt dat blauwalg niet/weinig groeit bij een Redfield Ratio van 16 en hoger te bereiken door het fosfor omlaag te brengen en het nitraat op te schroeven.

Mijn werkwijze:
Ik heb eerst Easy-life Blueexit gekocht om de blauwalg te verwijderen. Dit heeft niet gewerkt. Daarna heb ik Algisin gekocht. Dit verwijderd alle voedingstoffen voor planten en algen uit het water (planten halen hun voeding dan uit het substraat). Dit werkt goed, ik heb de blauwalg weergekregen tot op wat kleine puntjes tegen de bodem aan na. Dus begonnen met nitro toe te voegen met zeer minimaal fosfaat om er zeker van te zijn dat de Redfield Ratio waarde boven de 16 komt.

Resultaat:
Zodra ik nitro toevoeg begint de blauwalg opnieuw explosief te groeien! Niet wat ik verwachtte...... Iemand die mij kan adviseren wat hier gebeurd en hoe ik het wel zou moeten doen?
Die redfield ratio is eigenlijk een zeewater principe. Die verhouding van 16:1 moet je ook niet zo gebruiken, denk ik. Voor een zoetwaterbak wordt die veelal "vertaald" naar een 10:1 nitraat/fosfaat verhouding. Ook al is dit ook weer geen wetmatigheid. Maar vei;igheidshalve lijkt dit wel een betere verhoudig. Ik weet dat er bij blauwalg ook gekeken wordt naar een nitraat tekort. Wat dus het voorgaande tegen zou spreken op het eerste gezicht. Maar door letterlijk een redfield ratio te volgen gooi je volgens mij eerder je verhoudingen in je bak op de kop. Maar het gaat hier om een bacterie, dus geen alg in de letterlijke zin. Een Cyanobacterie die zich, eenmaal genesteld niet gemakkelijk laat verwijderen. Zelf heb ik altijd, ook wanneer ik puntjes zag, me blijvend bezig gehouden met reinigen. Ook filters ed.! Dat levert veel meer op naast het stimuleren van je plantengroei, die immmers door een foute verhouding in je bak klappen krijgen!
 
Die redfield ratio is eigenlijk een zeewater principe. Die verhouding van 16:1 moet je ook niet zo gebruiken, denk ik. Voor een zoetwaterbak wordt die veelal "vertaald" naar een 10:1 nitraat/fosfaat verhouding. Ook al is dit ook weer geen wetmatigheid. Maar vei;igheidshalve lijkt dit wel een betere verhoudig. Ik weet dat er bij blauwalg ook gekeken wordt naar een nitraat tekort. Wat dus het voorgaande tegen zou spreken op het eerste gezicht. Maar door letterlijk een redfield ratio te volgen gooi je volgens mij eerder je verhoudingen in je bak op de kop. Maar het gaat hier om een bacterie, dus geen alg in de letterlijke zin. Een Cyanobacterie die zich, eenmaal genesteld niet gemakkelijk laat verwijderen. Zelf heb ik altijd, ook wanneer ik puntjes zag, me blijvend bezig gehouden met reinigen. Ook filters ed.! Dat levert veel meer op naast het stimuleren van je plantengroei, die immmers door een foute verhouding in je bak klappen krijgen!
Juist en de RR had en heeft betrekking op Phytoplankton en kan ook per regio nogal sterk verschillen dacht ik. Ik heb het ook ooit gehad en met dagelijks weghevelen van de blauwalg en veel verversen red je het wel zolang je de oorzaak ook hebt aangepakt. Verduidteren heeft geen zin als de oorzaak niet is weggenomen want dan steekt het snel weer de kop op.
De RR is al een oude theorie die ooit is beschreven maar zover ik weet ook niet voor onze bakken van toepassing. Zelfs in zout raad men vaak een verhouding aan van zo n 50:1 en ik zit rond de 100:1 maar ook dat gaat prima.
 
Heb je iets met de bodem of je filter gedaan vlakvoor je de blauwalg kreeg? Door nitraat toe te voegen krijg je het niet want EI gebruikers zitten vaak tegen de 40mg en dat geeft echt geen blauwalgen.
https://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
Beste John,

Ook jij bedankt voor het meekijken!

Mijn blauwalg is ontstaan nadat ik begonnen ben plantenvoeding toe te voegen. Daarvoor had ik groene algen, daar ben ik nu wel vanaf.
 
Die redfield ratio is eigenlijk een zeewater principe. Die verhouding van 16:1 moet je ook niet zo gebruiken, denk ik. Voor een zoetwaterbak wordt die veelal "vertaald" naar een 10:1 nitraat/fosfaat verhouding. Ook al is dit ook weer geen wetmatigheid. Maar vei;igheidshalve lijkt dit wel een betere verhoudig. Ik weet dat er bij blauwalg ook gekeken wordt naar een nitraat tekort. Wat dus het voorgaande tegen zou spreken op het eerste gezicht. Maar door letterlijk een redfield ratio te volgen gooi je volgens mij eerder je verhoudingen in je bak op de kop. Maar het gaat hier om een bacterie, dus geen alg in de letterlijke zin. Een Cyanobacterie die zich, eenmaal genesteld niet gemakkelijk laat verwijderen. Zelf heb ik altijd, ook wanneer ik puntjes zag, me blijvend bezig gehouden met reinigen. Ook filters ed.! Dat levert veel meer op naast het stimuleren van je plantengroei, die immmers door een foute verhouding in je bak klappen krijgen!
Benvo,

Als als ik 16:1 aanhoud zal dit voor 10:1 ook volstaan gezien de blauwalg bacterie op een te laag nitraat gehalte reageert. Maargoed, ik heb nog geen oplossing voor mijn probleem zover, gezien ik niet weet waar de algen van groeien en waarom het explodeert na het toevoegen van nitaat....
 
Benvo,

Als als ik 16:1 aanhoud zal dit voor 10:1 ook volstaan gezien de blauwalg bacterie op een te laag nitraat gehalte reageert. Maargoed, ik heb nog geen oplossing voor mijn probleem zover, gezien ik niet weet waar de algen van groeien en waarom het explodeert na het toevoegen van nitaat....
Wanneer je mijn eerdere bericht nog eens wilt bezien? Hier gaf ik al aan dat ik weet dat blauwalg als (mede-)grond kan hebben wanneer er een nitraat tekort is. Maar dat is nooit de basis oorzaak. Bovendien heb jij wanneer je een verhouding van 16:1 aanhoudt beslist geen nitraat tekort meer. Wat je wel doet is verhoudingen in je bak om zeep helpen. (Een redfield ratio was en is nooit bedoelt voor een zoetwaterbak.) En dat is dan ten nadele van je planten. En juist die kunnen, door een optimale groei, je helpen om de cyanobacterie te verdrijven. De basis oorzaak van blauwalg ligt veel meer in vervuiling. Ook al denk je dat dit geen rol meer speelt moet je blijvend, en dat kan dagelijks zijn, blijven reinigen. Dit als verduidelijking van het voorgaande. Wat overigens niet wegneemt dat het jouw bak is en jij dus bepaalt. Beschouw dit dus als (extra) tip!
 
Maar dat is nooit de basis oorzaak
Tja of dat zo is dat weet ik niet want je leest toch wel geluiden dat ook bij een lage nitraat of geen nitraat dit als oorzaak wordt genoemd. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar volgens mij komt het meer door teveel organische belasting en dan met name teveel stikstof als organische stof.
Daarom zie je het vaak ook wel als de boeren bemesten in de natuur want daar zit ook nogal wat stikstof door dacht ik.
 
Beste John,

Ook jij bedankt voor het meekijken!

Mijn blauwalg is ontstaan nadat ik begonnen ben plantenvoeding toe te voegen. Daarvoor had ik groene algen, daar ben ik nu wel vanaf.
De kleur van blauwalg kan ook groen zijn.
Het is vooral de geur waardoor je met 100% zekerheid kan zeggen dat het blauwalg is.
 
In de natuur komen blauwalgexplosies vooral voor als het water te weinig zuurstof bevat.
Het inzetten van een oxidator heeft hier al altijd geholpen om de alg in te dijken. (maar niet om er permanent van af te geraken)
 
Tja of dat zo is dat weet ik niet want je leest toch wel geluiden dat ook bij een lage nitraat of geen nitraat dit als oorzaak wordt genoemd. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar volgens mij komt het meer door teveel organische belasting en dan met name teveel stikstof als organische stof.
Daarom zie je het vaak ook wel als de boeren bemesten in de natuur want daar zit ook nogal wat stikstof door dacht ik.
De start voor Cyano heb ik nog nooit gevonden in een nitraat tekort terwijl ik juist vaak heb gewerkt met nitraat/fosfaat waarden die onder resp. 10 en 1 zaten. Het begin lag altijd zoals je zelf terecht opmerkt in een organische belasting. Dat vervolgens een nitraat tekort meehelpt om de cyano instand te houden is zeker waar.
 
Ik denk ook dat het in de regel de organische belasting is Ben en dat van nitraat als oorzaak heb ik ook niet meegemaakt maar dat heb ik alleen het lezen van anderen hun mening of ervaringen.
Goed onderhoud kan dan denk ik dus veel ellende voorkomen.
 
Wanneer je mijn eerdere bericht nog eens wilt bezien? Hier gaf ik al aan dat ik weet dat blauwalg als (mede-)grond kan hebben wanneer er een nitraat tekort is. Maar dat is nooit de basis oorzaak. Bovendien heb jij wanneer je een verhouding van 16:1 aanhoudt beslist geen nitraat tekort meer. Wat je wel doet is verhoudingen in je bak om zeep helpen. (Een redfield ratio was en is nooit bedoelt voor een zoetwaterbak.) En dat is dan ten nadele van je planten. En juist die kunnen, door een optimale groei, je helpen om de cyanobacterie te verdrijven. De basis oorzaak van blauwalg ligt veel meer in vervuiling. Ook al denk je dat dit geen rol meer speelt moet je blijvend, en dat kan dagelijks zijn, blijven reinigen. Dit als verduidelijking van het voorgaande. Wat overigens niet wegneemt dat het jouw bak is en jij dus bepaalt. Beschouw dit dus als (extra) tip!
Beste Ben,

Bedoel je dan dagelijks een waterverversing? Zoals ik al aangaf is de organische belasting in de zin van dode planten(/dieren) minimaal.
 
De kleur van blauwalg kan ook groen zijn.
Het is vooral de geur waardoor je met 100% zekerheid kan zeggen dat het blauwalg is.
Beste V&V,

Er is geen twijfel of het wel blauwalg is. Dat is het. Ik weet dat het officieel een bacterie is en dat het er best groen kan uitzien.
 
In de natuur komen blauwalgexplosies vooral voor als het water te weinig zuurstof bevat.
Het inzetten van een oxidator heeft hier al altijd geholpen om de alg in te dijken. (maar niet om er permanent van af te geraken)
Bedankt voor de tip,

De zuurstof en de Co2 zijn mooi op peil
 
Ik denk ook dat het in de regel de organische belasting is Ben en dat van nitraat als oorzaak heb ik ook niet meegemaakt maar dat heb ik alleen het lezen van anderen hun mening of ervaringen.
Goed onderhoud kan dan denk ik dus veel ellende voorkomen.
Julie hebben het beide over dat een nitraat tekort geen oorzaak kan zijn. Dat is ook niet wat ik jullie schrijf. Het is zo dat de blauwalg begint te groeien zodra ik na het omlaag brengen van de blauwalg (door verduisteren of chemisch) de nitraat weer ga toevoegen voor mijn planten. Ik heb hier nog geen verklaring voor gelezen......Dat kan namelijk denk ik een deel van het antwoord zijn....
 
Ja je bedoeld dat het de kop opsteekt na het toevoegen van no3. Dat kan ik niet verklaren want je kent vast de EI wel en dan zit je al snel rond de 40mg na toevoeging en dat geeft geen algen.
 
Beste Ben,

Bedoel je dan dagelijks een waterverversing? Zoals ik al aangaf is de organische belasting in de zin van dode planten(/dieren) minimaal.
De organische belasting kan best minder of afwezig zijn nu. Het was ook immers grotendeels de begin oorzaak van je blauwalg probleem. Maar je (Cyano-)bacterie heeft zich genesteld en moet nu bestreden worden en dat betekend vooral reinheid. Je hoeft niet elke dag water te verversen maar toch minimaal een per week een FLINKE waterverversing. Zonodig doe je het tweemaal per week. Zorg er ook voor dat je planten goed groeien want dat helpt je. Desnoods zet je er eventueel tijdelijk wat snelgroeiers in. Uiteraard moet je er wel voor zorgen dat met name je nitraat op niveau blijft evenals je fosfaat. Een verhouding 10:1 is een veel gebruikte niveau combinatie. Je kan dus bijvoorbeeld je nitraat op 20 hebben staan en je fosfaat op 2. Dat is ook wat ik eerder bedoelde aangaande verhoudingen in je bak. In goede verhouding zorgt ook weer voor extra plantengroei en dat, als gezegd, helpt! Blijf je bodem e.d. goed schoon houden. Oh, zorg voor een goede waterdistributie, juist op die plekken waar je blauwalg zit. En dan bedoel ik geen sterke stroming want dat werkt nu net weer niet maar wel een goede distributie zodat voedingsstoffen zoals nitraat ook op de plek komen. Denk ook aan je filter.
 
Bedankt voor de tips, het meeste is al geprobeerd. Mijn planten groeien alweer 2 maanden veel beter dan voorheen. Ik ga nog maar weer een grote algenschoonmaak houden en nog maar weer meer water verversen. Een duidelijk antwoord en oplossing lijkt er niet te zijn.....try on error zeg maar. Bedankt in ieder gevel voor het meekijken en de tips, het gaat me vast de goede kant op helpen. Over 2/3 weken weet ik weer meer.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan