Blauwalg in dwergkogelvisbak?? of toch niet??

E

EdwinLelystad

Guest
Dag onderwaterwezens liefhebbers.

Dit keer geen vraag voor mijn eigen bak.(die draait lekker nu) maar een vraag over de bak van mijn huisgenoot.

Hij heeft een 60 cm bak die nu een maand of 4 draait.
Maar eigenlijk vanaf begin al problemen gehad met algensoorten.
Dan bruine alg, dan weer draadalg,etc etc.

Het is een Aqualantis ledverlichting van 60 cm bak.
(ledverlichting is aan of uit en niet te regelen verder)
In de bak zitten 2 crystalred garnalen en 1 dwergkogelvisje.

Maand geleden was bij terugkomst van een weekendje weg de bak helemaal bezaaid met een blauw groene alg met veel luchtbellen (zie fotos)

Toen is 90% van het water vervangen en is alles eruit geweest.
bodem( ronde steentjes zonder voedingsbodem) is eruit geweest en gewassen.
Alle ornamenten zijn eruit gehaald en de paar plantjes zijn weggegooid.De verlichting is toen bijgesteld naar max 7 uur per dag.En er zit een luchtsteentje in voor de sier.

Nou begint er WEER een algsoort te ontwikkelen waarvan ik denk dat het blauwalg is.
Zie foto.
861449pene_0_84_20150727_143315.jpg

293811pene_0_84_20150727_143421.jpg


Alleen dacht ik altijd dat blauwalg meer op de bodem begon en dan verder ging...

Omdat huisgenoot vind dat een aquarium een bak met water is en dat moet het gewoon doen grijp ik vandaag maar in.
Over 5 weken gaan we een maand op vakantie en ik wil niet dat mijn ouders in die vieze bak hoeven te wezen met hun handen.

hier nog wat fotos van de bak zelf...vol groene alg en je moet dat filter zien man...wat is dat?? lijkt wel een zeewateraquarium..die heeft ook al die verschillende kleuren.
716688pene_0_84_20150727_143303.jpg

566424pene_0_84_20150727_143337.jpg

675837pene_0_84_20150727_143402.jpg


De waterwaardes van 27-7 zijn
Tempr 26 graden
Ph 7.5
Nh4 0.05
No2 0.025
No3 1 !!!!!!!!!!!!!!
Kh 3
Po4 0.02
Gh 8

De No3 is een heel stukkie lager dan mijn eigen grote bak....

Daarnaast vraag ik me af of het gezond is dat er van de voor EN achterkant licht binnen komt (geen direct zonlicht).
De bak staat op een vide midden in de woonkamer dus van (bijna) alle kanten komt er wel licht binnen, als is het dan geen directe licht.

En als laatste heb ik mijn twijfels over de bodem.
Het betreft hier een kogelvisje die ONTZETTEND slordig eet.
Hij neemt 1 hap uit een slakje en laat vervolgens de rest van de slak wegrotten...Dat komt natuurlijk allemaal tussen die steentjes te zitten..maar lijkt me als het teveel ligt te rotten dat de waterwaardes dan wel anders waren.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

p.s. de bedoeling is dat eind deze week nog een stuk of 20 corydoras albinos jonkies in deze bak gezet worden...die zijn dan een week of 6 oud/ nog geen cm groot en moeten voor september uit de broedbak ivm mijn vakantie.

Nou hoor ik al denken...een dwergkogel met jonge visjes?? Ja..
Ik heb 2 weken geleden 5 van die mini visjes bij de kogelvis ingedaan.
(het waren de 5 kleinste die toch al een achterstand hadden)
En de kogelvis laat ze volledig met rust..Hij komt even kijken wat er zwemt, draait er een keer omheen, en gaat dan weer ergens anders kijken.Dat doet ie ook bij zeer jonge garnaaltjes.

Gr Edwin.
 
oja...er zitten ook 2 algeneters in...vergeten te vermelden..sorry.
 
Tja, ik denk dat het afval van de Kogelvis hier een groot aandeel in heeft. Ook de filter oogt wat smerig en onverzord. Ik kijk er dus niet van op dat je blauwalg ontwikkeld als je nu nog nitriet en nh3/4 kan meten (oorzaak afvalresten).
Ik zou bijna zeggen neem een andere vis als hij zoveel laat slingeren of je moet dit dagelijks verwijderen. Als hij honger heeft dan eet hij ook de restjes wel op zo ik denken dus wellicht heeft hij teveel keus in de slakken.
Nu ben ik geen kenner van deze vis maar dat je nog steeds waarden meet die 0 moeten zijn is denk ik te wijten aan het afval wat hij achterlaat.
Ik zou er ook wat snelgroeiers in zetten en desnoods die bollen er eerst uit als dat teveel zal worden. Snelgroeiers nemen veel op namelijk.
Ik zou een flinke waterwissel toepassen en de alg zoveel mogelijk met de hand verwijderen en dat blijven verwijderen als het terugkomt.
Je zal hier geduld voor moeten hebben denk ik. Blauwalg zie je vaak bij teveel organische belasting.
 
Thanks weer!!!...goeie tips!!!

Wat ik lees en zelf zie is dat de dwergkogelvis niet vaak de rest van de slak opeet.
Hier niet althans....zolang de slak nog kan bewegen is het goed maar heeft hij de slak met 1 hap echt vermoord :6 dan kijkt ie er niet meer naar om.
Maar dat kan ook gewoon aan dit visje liggen natuurlijk...die is net als het baasje..liever lui dan moe.. :oops:

Zelf zocht ik het ook al een beetje in de vervuiling van het water.
Ik zal vandaag of morgen eerst dat hele filterhuis eens eruit halen en schoonmaken want dat is gewoon een bron van bacterieen volgens mij
(blauwalg schijnt ook een bacterie te zijn las ik dusss 1+1=??)

Wat ik ZOU kunnen proberen is om er nog een hand vol (schepnet vol)
vuurgarnalen bij in te doen uit mijn eigen bak.

Daar zitten er toch genoeg in dus die mis ik niet en ik weet uit ervaring dat die vuurgarnalen echt super goeie schoonmakers zijn.

Enige nadeel is dan dat ik ze voorlopig NIET terug wil hebben in mijn eigen bak...

Ik houd nu alles SUPER gescheiden om te voorkomen dat ik straks ook blauwalg in mijn grote bak krijg.
 
Oppassen dat je de spons van de filter niet helemaal uitspoelt want dan ben je nog meer bacterien kwijt. Als de spons niet verstopt zit zou ik die laten zitten maar ik bedoelde meer het vuil en de aanslag op het huis.
garnalen ruimen wel wat op maar ja die slakken rotten in het huis dus dat helpt denk ik weer niet veel.
Er zal iets moeten veranderen denk ik in de hoeveelheid voer dat de vis krijgt en wat als afval blijft liggen.
 
Sorry..had het niet duidelijk omschreven maar ik bedoel dus inderdaad het filter HUIS schoonmaken en niet het filter!

Veel slakken zitten er ook niet in de bak hoor...de kogelvis eet ze sneller op dan ik ze kan kweken.
en eenmaal dood kan de slak zich niet meer in het huis terug trekken natuurlijk.
Heb al paar keer gezien dat een garnaal , met zijn lange armen/poten, helemaal het huisje in gaat om die schoon te eten als een kind een bak ijs leeg kan eten.

De vis krijgt al bijna geen voer..elke dag ongeveer een 15 artemia (volwassen) en om de 3 dagen krijgt ie een stuk of 5 slakjes...De Artemia eet ie allemaal op, daar is ie echt gek op...de slakken alleen als hij ze ziet bewegen.

Maar ik zal vanavond eens in overleg gaan...misschien krijg ik de ander zo ver om de dwergkogelvis weg te doen.
Hij heeft zoiezo een probleem als we in September een maand weg zijn.
Wie geeft die vis dan eten als hij alleen levende Artemia wil eten???
Ik ken geen levende voermachines namelijk....Echt weer NIET over nagedacht om zo n visje te nemen.

John...wat is je mening over de lichtinval?? zoals je kunt zien op de fotos staat de bak op een vide met 1 zijkant tegen de muur en de grote glasoppervlakte dus vrij...dus er komt veel licht binnen. ( nogmaals...geen directe zonnestralen)
Is het een idee om de lange achterkant (eventueel tijdelijk) af te dekken met een achtergrond-folie ofzo?? zodat daar niet zoveel licht door komt?
 
In mijn bakken valt ook wel daglicht van buiten hoor. Als het geen direct zonlicht is dan is dat niet zo erg. Bij heel veel mensen valt er wel door het raam in de bak.
Mocht er zon inkomen dan kun je de kant waar dat door valt misschien met een stukje achterwandposter of ander iets afplakken.
Maar goed je verhoogde waarden zitten denk ik toch in het afval wat blijft liggen.
De bak zou na 4 maanden al wel ingedraaid moeten zijn en veel vuil dat zal vergaan en veroorzaakt weer nh3/4 en daarna nitriet.
Dat de no3 1 is dat is geen probleem hoor. dat is zelfs erg weinig en kan ook een oorzaak zijn aan blauwalg.
Hoe heb je dat gemeten??

Zie ook deze link voor info en dan kun je zien dat te weinig no3 ook een oorzaak kan zijn. Alleen heb je dan geen nh3/4 en no2. daarom zoek ik het eerder in de vervuiling.



http://www.aquascaping-blog.com/blauwalg
 
Thanks again.

Ik had inderdaad al VEEL gelezen dat een lage NO3 (nitraat) waarde ook de oorzaak kan zijn van Blauwalg.
Maar omdat ik ,net als John, aan vervuiling denk wou ik nog niet meteen beginnen met middeltjes toevoegen etc etc.

Het is gemeten via druppel methode...
Ik meet alles met druppelflesjes van JBL (behalve de co2 in mijn bak natuurlijk)

De link had ik gisteravond toevallig gelezen...denk dat ik dat maar eens ga aanhouden.
schoonmaak,nitraat,wekelijkse verversing.....en dan kijken hoelang het wegblijft.
 
Middeltjes inzetten zal niet veel helpen want als je de oorzaak niet wegneemt dan zal het net zo snel terug zijn en vaak maakt dat ook je bacteriecultuur kapot.
Misschien dat andere leden nog hun vermoeden kunnen posten maar het afval van de slakken zie ik als voornaamste oorzaak.
Wel is de no3 erg laag. Hier zit al rond de 5mg in het kraanwater namelijk.
 
Terug
Bovenaan