Wat is er nieuw

Blauwalg in nieuw aquarium

hebihime

Member
Lid geworden
6 maart 2022
Berichten
7
Leeftijd
31
Hoi allemaal,

Sinds 11 maart is mijn aquarium aan het opstarten. Het is de eerste keer dat ik aan deze hobby begin. Helaas begon ik na ongeveer twee weken naast de normale bruinalg ook blauwalg te zien op de bodem 🙁 Ik denk dat het probleem mogelijk te weinig stroming was. Ik heb de bovenkant van mijn filter uitvoer nu meer naar boven laten wijzen.
Nu het probleem: omdat dit allemaal nieuw voor mij is heb ik denk ik een domme fout gemaakt. Ik probeerde (voor het eerst ooit) de bodem te hevelen maar dat ging niet bepaald soepel. Daarom heb ik de blauwalg denk ik eerder verspreid in de bak dan verdreven.. Wat is volgens jullie nu het handigst om te doen? Water 50% verversen en een blackout doen? Of kan deze hevel fout weinig kwaad?

Details van het aquarium:

- Eheim vivaline 180+ 1 meter aquarium. Ik gebruik de bijgeleverde buitenfilter, verwarming (ingesteld op 24 graden) en LED lamp
- Ik heb t/m gisteren elke dag de aanbevolen hoeveelheid Microbe-Lift Bacterial Aquarium Balancer toegevoegd op aanraden van mijn lfs
- Bodem is JBL Sansibar RIVER
- Geen CO2 tank
- Verlichting staat 8 uur per dag aan. Mijn lfs had vooraf aangeraden om dit op te bouwen naar 10 uur maar dit durf ik nog niet gezien de huidige situatie
- Nog geen water ververst
- Er ligt 1 stuk kienhout in het aquarium. Deze heb ik van tevoren een nacht laten weken in zo heet mogelijk (maar niet kokend) kraanwater
- Planten: anubias nana mini x 2, lilaeopsis x 3, pogostemon x 3, ludwigio x 3, cryptocoryna x 3, limnophilia x 2
- Ik heb met behulp van de Colombo watertest kit geprobeerd om de waardes te meten. Geen idee of ik het helemaal goed heb gedaan maar ik heb mijn best gedaan. Dit zijn de waardes: GH: 3, No2: 0, No3: 0, Po4: 0, Ph: 7.5, Dh: 4, Nh4: 0. Als deze waardes volgens jullie niet lijken te kloppen zal ik het bij de lfs nogmaals laten testen.

Ik heb ook wat foto's bijgevoegd. De blauwalg op de bodem is daarop niet meer te zien omdat het hier al rondgeheveld was.. maar er zaten groene plekken op willekeurige plekken op de bodem (vooral aan de linkerkant), dus lijkt me vrij duidelijk dat het blauwalg was?
 

Bijlagen

  • 20220330_222507.jpg
    20220330_222507.jpg
    473.4 KB · Weergaven: 104
  • 20220330_222516.jpg
    20220330_222516.jpg
    495.5 KB · Weergaven: 103
  • 20220330_222521.jpg
    20220330_222521.jpg
    476.7 KB · Weergaven: 101
  • 20220330_222525.jpg
    20220330_222525.jpg
    528.4 KB · Weergaven: 109

Hoi, welkom op het forum! Leuke bak heb je al. 🙂

Over die blauwalg zou ik me niet te veel zorgen maken hoor, het kan geen kwaad. Als je het lelijk vindt, is het met enkele maatregelen wel in te perken. Zie dit artikeltje: https://aquariumscience.org/index.php/16-4-blue-green-algae/
 
Probeer in elk geval om je voeding op peil te brengen met een hogere no3 en po4 want dat hebben planten nodig. Je co2 is ook vrij laag dus ik zou zeker niet meer licht gaan gebruiken.
Hoe zijn die waarden gemeten in de lfs?
 
@Gino88 dankjewel! Ik lees overal dat blauwalg zich snel verspreid en je er zo snel mogelijk vanaf moet proberen te komen. Is dat in mijn geval minder omdat het een opstartend aquarium is?

@jessicapilon zal ik naar kijken! Zou PlantedBox hier bijvoorbeeld bij helpen? En is zoiets ook niet juist voeding voor de blauwalg? Ik heb de water waardes zelf gemeten met deze kit: https://www.bol.com/nl/nl/p/colombo...oag118wiUvzOk0PDbgspI_Q7nVowzhAsaAoAUEALw_wcB
Die werkt met kleurcode kaartjes dus de nummers zijn niet zo nauwkeurig als bij JBL (blijkbaar), maar de kit kreeg goede reviews dus hij lijkt me wel goed. Voor no2, no3 en po4 bleef het water doorzichter dus nam ik maar aan dat de waarde daarvan 0 is.
Misschien een stomme vraag maar hoe weet je dat mijn co2 laag is? Heb je dat bepaald aan de hand van de water waardes?
 
Blauwalg krijg je meer door een teveel aan organische belasting dan door de AIO. Die kit is prima hoor want die gebruik ik ook. Als je straks bewoners hebt dan zal de no3 en po4 best nog wat stijgen.
Je co2 kun je ongeveer met de ph en kh aflezen in deze tabel:
 
Ik zou dagelijks proberen om de blauwalg af te hevelen en een extra verversing te doen. Je bak zit in de opstartfase en dan is dit wel vaker een issue.
 
Kijk eens goed naar je planten. Planten vragen net als alle andere levende wezens iets om optimaal te kunnen groeien. In de eerste plaats licht en daarna bemesting. Maar die lichtvraag verschilt en daardoor ook de bemesting per soort. Zo zie ik dat je Anubias op je hout decoratie hebt staan. Dat is een langzaamgroeier die weinig licht, we hebben het hier over de lichtsterkte, niet over de duur, vraagt en liever op een beschaduwde plek staat. Pogostemon wil graag een hoger lichtsterkte. Zie je, je kan niet maar zo alles bij elkaar zetten. Het is goed om je planten met zorg uit te zoeken om tot een gemiddelde keuze te komen die bij elkaar past! Dat is minder moeilijk dan je denkt, waarschijnlijk. Alle online aanbieders geven aan wat planten vragen om tot een goede groei te komen. Googelen dus. Probeer er voor te zorgen dat je zelf informatie hebt, helaas is het zo dat niet elke lfs daar aan denkt. Er zijn er nogal wiens gedachtenwereld met name rond de eigen portemonee cirkelt. Veel succes gewenst met je bak!!
 
@jessicapilon bedankt voor de info, ik voel me al wat gerustgesteld! Ik kon maar weinig vinden over dat blauwalg tijdens de opstartfase vaker voorkomt..
Zoals ik in mijn beginpost had geschreven heb ik gisteren voor het eerst proberen af te hevelen maar in plaats daarvan heb ik dingen meer verspreid.. is dit iets om me zorgen over te maken? Is een 50% water verversing voldoende?
En zou jij aanraden om te wachten met de eerste vissen erin zetten totdat de blauwalg helemaal weg is?
Ik bestel vandaag nog AIO.
 
Laatst bewerkt:
@benvo bedankt voor je reactie! Ik heb mijn planten samen met iemand van de lfs uitgezocht. Wat je zegt klopt dus inderdaad, hun advies wat betreft planten bestand is blijkbaar niet erg betrouwbaar.. er beginnen wel wat nieuwe blaadjes op de anubis te groeien dus hij doet gelukkig wel iets!
 
Overigens ben ik vergeten te melden dat ik wel colombo nutricaps aan al mijn planten heb gegeven, op aanraden van de lfs. Maar dat staat geloof ik weer los van de bemesting, dus een AIO zoals PlantedBox is alsnog nuttig om te halen neem ik aan?
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan