Blauwalg na toevoegen extra pomp

J

JoVak

Guest
Na lang afwezig geweest te zijn kom ik toch maar weer even terug naar dit forum.

Sinds een half jaartje heb ik hier een Rio240 staan welke ingericht is als Azië Biotoop.

Bij de aanschaf van het aquarium zat een JBL greenline e701 filter. Deze ook ingezet maar ik was nog niet echt tevreden over de filtercapciteit en de stroming.

Om deze reden heb ik er dan ook ongeveer 4 weken geleden een extra filter bij gezet, namelijk een Sera Bioactive 400 UV.

De JBL is altijd aanwezig gebleven, en aan deze filter zit een normale uitstroom. Inline voeg ik aan deze waterstroom nog CO2 toe (al is de fles momenteel leeg).

De Sera zit via een spraybar net onder het water en heeft zijn uitstroom mooi over het wateroppervlak. Dit veroorzaakt voldoende oppervlakte stroming en zorgt ervoor dat de plantjes in iedere positie van de bak netjes bewegen.

Nu wil het feit dat ik sinds enkele dagen na het plaatsen van de Sera last kreeg van blauwalg..... Dit was ongeveer gelijktijdig met de “hittegolf”, waardoor het in huis (en aquarium) op liep tot tegen de 30 graden.

Enfin, kan gebeuren, niets aan de hand. We gaan het bestrijden.

Zo gezegd zo gedaan:
- stroming nogmaals gecontroleerd en bijgesteld
- hout uit bak verwijderd en goed schoongepoetst
- bodem afgeheveld, plantenresten en vuil extra goed verwijderd
- ruiten schoon geboend
- planten bijgeknipt en bladeren (waar nodig) afgedaan
- water wissel 50%

Na ongeveer een kleine 3 uur bezig te zijn geweest was de bak, voor het oog, in zijn gehele blauwalg vrij. Gelukkig viel de hoeveelheid blauwalg nog enigszins mee.

Hierna profito toegevoegd en de verlichting nog iets verder afgesteld (minder nachtverlichting, latere zonsopgang).

Vandaag, 2 dagen later, zag ik wederom blauwalg op een van de takken van het wortelhout. Deze meteen verwijderd maar op deze manier blijft het een kat en muisspel.

Op internet gekeken en daar komen verschillende opties naar boven. Nu twijfel ik over de verdere aanpak. Wat zouden jullie adviseren?

Ik zit zelf nu in twijfel over Blue Exit van Easy Life en een luchtpompje x-aantal uur mee te laten draaien, echter heeft zat ook zijn invloed op de CO2.
 
Als je voor de nieuwe filter niet had dan zal dat niet de oorzaak zijn en ik zou het eerder in de warmte zoeken van de laatste tijd. Je hoort dit fenomeen vaker als de temp oploopt en ik zou het handmatig blijven verwijderen en liefst elke dag.
Chemische middelen maken ook je bacteriecultuur dood en dan ben je straks wellicht nog verder van huis.
 
Na lang afwezig geweest te zijn kom ik toch maar weer even terug naar dit forum.

Sinds een half jaartje heb ik hier een Rio240 staan welke ingericht is als Azië Biotoop.

Bij de aanschaf van het aquarium zat een JBL greenline e701 filter. Deze ook ingezet maar ik was nog niet echt tevreden over de filtercapciteit en de stroming.

Om deze reden heb ik er dan ook ongeveer 4 weken geleden een extra filter bij gezet, namelijk een Sera Bioactive 400 UV.

De JBL is altijd aanwezig gebleven, en aan deze filter zit een normale uitstroom. Inline voeg ik aan deze waterstroom nog CO2 toe (al is de fles momenteel leeg).

De Sera zit via een spraybar net onder het water en heeft zijn uitstroom mooi over het wateroppervlak. Dit veroorzaakt voldoende oppervlakte stroming en zorgt ervoor dat de plantjes in iedere positie van de bak netjes bewegen.

Nu wil het feit dat ik sinds enkele dagen na het plaatsen van de Sera last kreeg van blauwalg..... Dit was ongeveer gelijktijdig met de “hittegolf”, waardoor het in huis (en aquarium) op liep tot tegen de 30 graden.

Enfin, kan gebeuren, niets aan de hand. We gaan het bestrijden.

Zo gezegd zo gedaan:
- stroming nogmaals gecontroleerd en bijgesteld
- hout uit bak verwijderd en goed schoongepoetst
- bodem afgeheveld, plantenresten en vuil extra goed verwijderd
- ruiten schoon geboend
- planten bijgeknipt en bladeren (waar nodig) afgedaan
- water wissel 50%

Na ongeveer een kleine 3 uur bezig te zijn geweest was de bak, voor het oog, in zijn gehele blauwalg vrij. Gelukkig viel de hoeveelheid blauwalg nog enigszins mee.

Hierna profito toegevoegd en de verlichting nog iets verder afgesteld (minder nachtverlichting, latere zonsopgang).

Vandaag, 2 dagen later, zag ik wederom blauwalg op een van de takken van het wortelhout. Deze meteen verwijderd maar op deze manier blijft het een kat en muisspel.

Op internet gekeken en daar komen verschillende opties naar boven. Nu twijfel ik over de verdere aanpak. Wat zouden jullie adviseren?

Ik zit zelf nu in twijfel over Blue Exit van Easy Life en een luchtpompje x-aantal uur mee te laten draaien, echter heeft zat ook zijn invloed op de CO2.
Nachtverlichting is een volkomen overbodig iets. Stroming op het wateroppervlak is niet nodig. Een lichte rimpeling is meer als genoeg. Je kan dit bereiken door de uitstroom van je spraybar onder het wateroppervlak licht naar beneden te richten. Zelf heb ik een voorkeur voor een spraybar over de gehele achterlengte met de gaatjes, als gezegd, schuin naar beneden gericht op de voorruit. CO2 fles is leeg? Nou ja, een gevulde fles is handiger maar dat zal wel goed komen schat ik zo in. Wacht er niet te lang mee, een onregelmatig CO2 niveau kan voor verder alg problemen zorgen. Blauwalg is een vervelend maar ook hardnekkig iets soms. Je zal voortdurend de alg moeten verwijderen. Maar daarin, zo lees ik, ben je goed bezig. Je zal dit vol moeten houden.
 
Blauwalg is eigenlijk geen alg maar een bacterie. Met alleen het verwijderen van de zichtbare 'alg' kom je er bijna niet vanaf. Of het is veroorzaakt door je nieuwe filter denk ik niet.
Je kunt blue-exit inderdaad proberen, dat is een anti-bacterieel goedje. Als je dat niet wil kun je ook een 3 daagse blackout uitvoeren. Je maakt je bak dan helemaal donker voor drie dagen dus ook verlichting uit en alles helemaal afdekken met bijvoorbeeld vuilniszakken. Dat zeker drie dagen met rust laten en je alg is dan helemaal weg. Het is even gedoe maar het zal je een lange weg met blauwalg besparen!
 
Wel is het van belang om bij verduisteren de oorzaak weg te nemen want anders is het zo weer terug.
 
Als het geen alg is maar een bacterie heeft een verduistering toch geen nut lijkt mij?
 
De oorzaak heeft waarschijnlijk (wat ik kan vinden nu) in veel rotte planten delen onder het hout gelegen. Dit is ondertussen allemaa weg. Daarnaast is stroming sinds 4 weken ook beter dan ooit. Enige wat ik kan bedenken is weinig zuurstof in water, iets wat blauwalg blijkbaar ook prettig vind.

BlueExit klinkt mij inziens ergens wel als een oplossing, aangezien ik geen andere oorzaken meer kan vinden en het meeste blauwalg (op t oog) is reeds weg.

Men claimt dat BlueExit veilig is - hebben jullie hier ervaring mee?
 
Zuurstof kan je ook toevoegen middels een Söchting oxydator.
Het is kompleet onduidekijk wat erin blue exit zit waardoor het zou kunnen werken.
 
Als het geen alg is maar een bacterie heeft een verduistering toch geen nut lijkt mij?
Het zijn inderdaad cyanobacteriën. Door hogere (water-)temperaturen komen ze tot een soort bloei en kunnen ze ook wel drijflagen vormen zoals wel voorkomt in natuurplassen/recreatiegebieden. Ze leven van licht, koolstofdioxide en voedingstoffen in het water. Het zijn eigenlijk de eerste levensvormen op aarde, zo leerden we vroeger.
 
Het zijn inderdaad cyanobacteriën. Door hogere (water-)temperaturen komen ze tot een soort bloei en kunnen ze ook wel drijflagen vormen zoals wel voorkomt in natuurplassen/recreatiegebieden. Ze leven van licht, koolstofdioxide en voedingstoffen in het water. Het zijn eigenlijk de eerste levensvormen op aarde, zo leerden we vroeger.

Het zijn inderdaad de Cyano s maar goed bij bijna iedereen loopt de temp op in de bak dus ik denk dat dit niet de directe reden is van het ontstaan terwijl ze latent aanwezig zijn. Ik denk zelf dat bij hogere temperaturen alles sneller wordt ontbonden en de belasting dus hoger wordt en dat dit weer de blauwalg veroorzaakt.
 
Ze leven van licht, koolstofdioxide en voedingstoffen
Oké, licht is dus wel een belangrijke factor.
bij bijna iedereen loopt de temp op in de bak dus ik denk dat dit niet de directe reden is van het ontstaan terwijl ze latent aanwezig zijn.
Wellicht lagen ze al op de loer idd. en heeft de warmte het doen opbloeien.
 
Het zijn inderdaad de Cyano s maar goed bij bijna iedereen loopt de temp op in de bak dus ik denk dat dit niet de directe reden is van het ontstaan terwijl ze latent aanwezig zijn. Ik denk zelf dat bij hogere temperaturen alles sneller wordt ontbonden en de belasting dus hoger wordt en dat dit weer de blauwalg veroorzaakt.
Dat denk ik dus ook, John. Mijn reactie was op de vraag van Patrick. Het warmteverhaal was over hetgeen buiten gebeurd in de recreatie plassen, bijvoorbeeld. Warmte speelt daarbuiten dus een rol maar het is een indirecte rol in onze bakken.
 
Dat denk ik dus ook, John. Mijn reactie was op de vraag van Patrick. Het warmteverhaal was over hetgeen buiten gebeurd in de plassen, bijvoorbeeld.

Ok, dan snap ik je reactie Ben ;)
 
Men claimt dat BlueExit veilig is - hebben jullie hier ervaring mee?

Het dood bacterien en waarschijnlijk ook een groot deel van je goede bacteriecultuur.
 
Zelf hou ik niet zo van die middeltjes zoals BlueExit. Het kan best iets doen maar als de oorzaak nog aanwezig blijft zit je binnen de kortst mogelijke tijd weer met dezelfde problemen. Wanneer je de oorzaak weet weg te halen zal het probleem vanzelf verdwijnen.
 
Helemaal met Ben eens en als het de goede bacterien ook (deels) dood zit je weer met een ander probleem misschien. Winkels verkopen dat soort flesjes vaak graag.
 
Enige wat ik kan bedenken is weinig zuurstof in water, iets wat blauwalg blijkbaar ook prettig vind.
Zoals anderen ook al aan hebben gegeven: De hoge termperaturen van de afgelopen tijd kunnen ook meespelen. Een hogere temperatuur veroorzaakt minder zuurstof in je water en dus een grotere kans op (blauw)alg. Wat een oplossing zou kunnen zijn is veel water wisselen. (Iedere week 50%) en je kunt proberen een zuurstofpompje met een bruissteentje aan te gaan zetten om zuurstof toe te voegen en mogelijk ook de temperatuur wat te verlagen.

BlueExit klinkt mij inziens ergens wel als een oplossing.

Men claimt dat BlueExit veilig is - hebben jullie hier ervaring mee?
Nee zo klinkt het voor mij en vele anderen niet. Of het veilig is? Geen idee maar waarom zou je de hele bacteriehuishouding overhoop halen als het niet nodig hoeft te zijn.

Sterkte in de strijd! :petjeaf:
 
Ik zit net te denken: kan het een combinatie zijn van hogere temperatuur plus de toevoeging van UV? De nieuwe pomp heeft namelijk een ingebouwde UV lamp, wat ik begreep past hierop je bacterie cultuur zich ook aan. Het kan dan ook zijn dat deze nog niet optimaal is.

Ik ga de bak in de gaten houden voor nu, en schoonmaken wat ik tegenkom. Als het erg blijft ga ik een zuurstof pompje toevoegen.
 
Die gaan bij mij nooit uit.
OP alle bakken zuurstof, of het nodig is of niet.
Heb ook ozon. geen alg te zien in de bak.
 
UV zal er weinig invloed op hebben omdat er zich in het water erg weinig goede bacterien bevinden en deze zitten in je filter en de bodem.
 
Terug
Bovenaan