blauwalg niet weg te branden!

S

stoomloc rob

Guest
Sinds september 2013 heb ik blauwalg in de bak. Ondanks vele pogingen het weg te krijgen heb ik er nog steeds last van.

Wat ik al gedaan heb: verduisterd (al een paar keer), bak stevig ververst 120 liter van de 240, dit de laatste 3 maanden elke week! En de bodem steeds grondig zuigen.
Ik voeg dagelijks toe: nitro 5 ml, fosfo 3 ml, carbo van easy life: 6 ml.

De verlichtingsduur teruggeschroefd: was 11,5 u is nu 10,5 uur op 100% daarvoor en daarna op en af (floramate)
De lampen: 2x t5: achter JBL colour 4100 k. voor zat JBL daylight 9000k is op 4 januari jl vervangen door Juwel nature 4100 k.

Ik heb niet veel planten meer over, een paar java varens op achterwand, verder echinodorissen, groene lotus, valisneria (waar trouwens weer groenalg opkwam nadat ik nitro en fosfo toevoegde, is dus ook weer bijna helemaal weg), bolbitus heudeloti ceratopterus siliquosaie

Verder ook wekelijks filter schoonmaken en nieuwe watten,
Vissen: 15 tetras ,15 hockeysticks, 6 cherry barbeel 4 algeneters en 3 waaierhandgarnalen.

waterwaardes: ph 7,5, KH 6 nitriet 0,02 nitraat 15, fosfaat0,5
Co2 meet ik niet temp 23
Sinds alle maatregelen is de blauwalg wel met ongeveer 80 % afgenomen, maar ik moet nog wel 2x per dag met de hand verwijderen vanaf de bodem en achterwand.
Als ik dat niet doe zit het zo weer vol.

De vraag is: wat kan ik nog meer doen? Waterstofperoxide heb ik wel aan gedacht maar dat schijnt riskant te zijn las ik op internet.
Bak leeghalen dan maar, stoppen met de hobby? Geen optie voor mij....
 
Zorg eens voor meer stroming in de bak.

Laag O2 komt vaak door te weinig stroming in de hoeken of dode plekken die niet door de stroming wordt bereikt.
Zuurstofpompje.

UV -C filter met grove spons om de bacterie te doden.
Blauwalg is een bacterie,Dus is UV -C ook op zijn plaats.


Blauwalg - Aquarium Plants - Barr Report


Hoe bestrijdt je deze het beste????? Ik vraag me af wat er tgv de vervuiling
vrijkomt waardoor de blauwalg ontstaat. Welke stoffen zijn dat dan ...
www.barrreport.com/showthread.php/11753-Blauwalg -
 
Bertus, ik heb een juwel rio 240, heb altijd het idee gehad dat de binnenfilter het minimale is. Ik ben al een tijdje het plan om een eheim buitenfilter te kopen (1250 ltr per uur) komt er ook meer stroming in. Een goed idee om te beginnen?

Een Uv filter, heb ik al veel over gelezen. Doodt die niet ook niet de goede bacterieen?
Wacht ik nog even mee.

Ik wil eerst afwachten wat de eheim gaat doen als ik hem heb.
Uv mischien later (financieel plaatje....)

bedankt voor de snelle reactie trouwens
 
Hij dood wat in het water zit.
Wat in het filter zit niet,en het filter en de bodem,zitten de meeste bacterie in.

Buitenfilter geeft ook meer stroming,ja.

Fosfaat is ook wat laag. breng dat eens naar 1of 2.
 
Ik heb hier even op het forum gekeken over UV filters.

De meningen zijn verdeeld, schijnt wel te helpen tegen zweefalg, iemand had na 10 dagen verstoring van bacteriecultuur.

Verder geen woord over blauwalg...

Nu is niet iedere bak hetzelfde, maar er werd wel aangeraden zo n filter er niet te lang in te hangen.
Maar goed fosfo zal ik verhogen en een uv filter proberen.
laatste poging....
 
Ik heb zelf toen ik erge last van blauwalg had een verduistering van een week ( of 2 zou ook kunnen ) gedaan.

en mijn nitraat waardes omhoog gegooid want deze waren zeer laag.

tevens zuurstof pompje erin gehangen en deze gewoon af en toe aanzette eens per dag aantal uur of eens in de zoveel dagen

bij mij heeft het heel goed geholpen flink afhevelen en weg was het is ook ( tot nu toe ) niet meer teruggekomen
 
Bertus zei:
Zorg eens voor meer stroming in de bak.

Laag O2 komt vaak door te weinig stroming in de hoeken of dode plekken die niet door de stroming wordt bereikt.
Zuurstofpompje.

UV -C filter met grove spons om de bacterie te doden.
Blauwalg is een bacterie,Dus is UV -C ook op zijn plaats.


Blauwalg - Aquarium Plants - Barr Report


Hoe bestrijdt je deze het beste????? Ik vraag me af wat er tgv de vervuiling
vrijkomt waardoor de blauwalg ontstaat. Welke stoffen zijn dat dan ...
www.barrreport.com/showthread.php/11753-Blauwalg -

Leuke link Bertus. Komt me bekend voor ;)
 
Probeer anders eens de no3/po4 op te schroeven naar bv 25/2,5.

Ik lees ook dat je wekelijks je filter schoonmaakt?? Gooi je dan niet veel bacterien weg waardoor de afbraak niet goed verloopt en er dus een sort overbelasting ontstaat en daardoor weer blauwalg??
Ik zou de filter juist met rust laten en alleen indien nodig de watten uitspoelen.

En zorgen voor een goede stroming in de bak. Als je alle plantjes wat ziet wiegen is het meestal goed.
 
jessicapilon zei:
Bertus zei:
Zorg eens voor meer stroming in de bak.

Laag O2 komt vaak door te weinig stroming in de hoeken of dode plekken die niet door de stroming wordt bereikt.
Zuurstofpompje.

UV -C filter met grove spons om de bacterie te doden.
Blauwalg is een bacterie,Dus is UV -C ook op zijn plaats.


Blauwalg - Aquarium Plants - Barr Report


Hoe bestrijdt je deze het beste????? Ik vraag me af wat er tgv de vervuiling
vrijkomt waardoor de blauwalg ontstaat. Welke stoffen zijn dat dan ...
www.barrreport.com/showthread.php/11753-Blauwalg -

Leuke link Bertus. Komt me bekend voor ;)

Ja,he, John. ;)
 
bedankt mensen voor het meedenken, ik zal voorlopig alleen de watten verversen en de NO3 /PO4 opschroeven.
Waarschijnlijk nog een buitenfilter (eheim 1250 ltr/uur) is de stroming ook wat beter. De stroming van deJuwel binnenfilter komt ook niet overal.

Volgens het logboek is er niets structureel veranderd toen de alg ontstond in september 2013. Blijft dus een raadsel hoe dit kan. Heeft me wel een mooi plantenbestand gekost.

Nog steeds een mooie hobby, maar niet altijd rozengeur en maneschijn..........
 
Wat triest.
Ik kan mij wel vinden in dit verhaal, hoe hardnekkig dit is.
Wat is de oorzaak is de vraag, alles was toch goed.
Ik had bodenrot zonder dat ik het wist, dat kan ook de oorzaak zijn, of iets waar je totaal niet aan denk.
Ik had zonder dat ik het wist ook chemische stoffen in het water, dat kan ook de oorzaak zijn, een nieuw stukje plastic versiering of iets dergelijks, of misschien is het kraanwater het zelf wel.
Zoveel ervaring heb ik ook niet, maar als je de oorzaak niet achterhaalt gaat dit niet over.
Heel veel silicaat kan ook de oorzaak zijn, tenminste dat las ik in een sera folder, laat het water dus op alles testen.
Denk in de raarste bochten wat nou de oorzaak kan zijn.
Verduisteren, anti blauwalg producten zijn niet de oplossing heb ik wel gemerkt, het moet vanzelf doodgaan als je de oorzaak vind en die weghaalt.
 
Zelf ook behoorlijk hardnekkige blauwalg gehad. Na een paar kuurtjes Blue Exit van Easy Life was ik er gelukkig helemaal vanaf! Heb het daarna ook niet meer terug gekregen. Dit middeltje is niet schadelijk voor planten en vissen. Zelfs mijn garnalen hebben er niets mee geleden!
 
Terug
Bovenaan