Wat is er nieuw

Blauwalg opstartend aquarium

S

Syrabi

Guest
Hai allemaal,

het aquarium draait nu zijn 12 dag en ik zag tot mijn grote schrik gisteren een blauwgroene laag over mijn javamosje. In de gehele bak ligt al bruine alg, maar dat schijnt weer weg te gaan als de bak langer draait.

Op dit moment zitten er geen vissen en dergelijke in.
Wel heb ik 4 stengels Mexicaans eikenblad (die erg snel groeien trouwens)
Amazone kikkerbeet drijfplanten (groeien ook erg snel)
Een grote en een kleine Anubias.
Nog wat javamos en dingen die niet groeien en waar ik de naam niet van weet.

Ik voeg geen CO2 toe aan het aquarium.

Ik geef niet meer dan 8 uur licht per dag en sinds gisteren heb ik het licht uitgezet. Ik wil hierna weer beginnen met 6 uur licht per dag. Vanochtend ben ik begonnen met het afplakken van het aquarium met vuilniszakken en daar ga ik dadelijk mee verder (moest de trein halen).

In het begin heb ik gevoerd met korrels voor garnalen, maar nadat zij enorm begonnen te schimmelen heb ik ze eruit gehaald en heb ik nog tweemaal een vleugje vlokvoer verpulverd tussen mijn vingers (voor de bacterievorming toch?)

Ik heb geen beschikking over afzuigapparatuur voor de bodem.

Het gaat over een Juwel Rio van een kleine 200 liter, met grof grind aan 1 kant en fijn grind aan de andere kant.
Dit weekend het water laten testen en er zat een klein beetje nitraat en een piepklein beetje nitriet in. De precieze waardes heb ik helaas niet.

---

Ben ik nu wijs bezig met het afplakken?
Ik heb gisteren geprobeerd om wat blauwalg van de bodem te schrapen en ik heb het javamos goed uitgewassen, maar het zit nu ook op de stenen.

Wat is de oorzaak en hoe kan ik voorkomen dat ik de complete bak weg moet gooien?

Hier en daar lees ik afwisselend dat ik bij een opstartende bak niet het water moet verversen omdat ik dan de bacterien weggooi. Bovendien moet ik ook niet teveel verversen omdat ik geen CO2 gebruik.
Maar bij blauwalg moet je juist wel verversen?

Help?

Ik verwacht dat de nitrietpiek nog wel komt.Vaak na 2 a 3 weken.
De blauwalg is denk ik de oorzaak van het voer dat is verschimmeld en er nog niet voldoende bacterien inzitten om aale stoffen af te breken zoals normaal in een aquarium.
Bij blauwalg heb je vaak niet veel nitraat in je bak en veel vervuiling.
Je bent nu al aan het afplakken begrijp ik maar je had denk ik ook kunnen afhevelen en kunnen wachten tot het moment dat je bacteriecultuur goed op orde is.

In het water zitten relatief gezien erg weinig bacteri�n dus veel gooi je met verversen niet echt weg hoor.
De oorzaak zit hem denk ik in het feit dat de korrels tussen het grind zijn gaan zitten en zijn gaan schimmelen en rotten.

Ik verwacht dat de nitrietpiek nog wel komt.Vaak na 2 a 3 weken.
De blauwalg is denk ik de oorzaak van het voer dat is verschimmeld en er nog niet voldoende bacterien inzitten om alle stoffen af te breken zoals normaal in een aquarium.
Bij blauwalg heb je vaak niet veel nitraat in je bak en veel vervuiling.
Je bent nu al aan het afplakken begrijp ik maar je had denk ik ook kunnen afhevelen en kunnen wachten tot het moment dat je bacteriecultuur goed op orde is.

In het water zitten relatief gezien erg weinig bacteri�n dus veel gooi je met verversen niet echt weg hoor.
De oorzaak zit hem denk ik in het feit dat de korrels tussen het grind zijn gaan zitten en zijn gaan schimmelen en rotten.

Goed, dan ga ik meteen als ik thuis ben zeker een derde tot de helft van het water verversen.
Is afplakken en het licht uitlaten dan nog zinvol?
En adviseer je mij om alle overgebleven en verstopte beschimmelde korreltjes nog op te sporen en weg te gooien? Of denk je dat het onverstandig is, omdat ik dan de bodem teveel omwoel op zoek naar korreltjes waarbij er ook weer algen kunnen ontstaan?

Afplakken zou ik nog even mee wachten. Je bak moet nog verder indraaien, dus er zijn nog te weinig bacteri�n om de afvalstoffen te reduceren. Afplakken werkt goed, maar niet handig bij een bak die net aan het indraaien is.

Geen paniek, want meestal komt het de komende weken vanzelf goed zodra er meer goede bacteri�n in het water komen.
Verder zou ik wat snelgroeiers in je bak doen, Belgisch groen of wat waterpest.

Blauwalg weg schrapen kun je ook even doen en waar mogelijk eventueel wat grint uitwassen, kan ook.
Water verversen zou ik niet meer doen dan zo'n 1/3 deel.
Beetje in de gaten houden en geduld...

Succes!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan