Blauwalg probleem

F

Flavio

Guest
Zit al een tijdje (enkele maanden) met een blauwalg probleem. Voorheen haalde ik alles eruit met een lang pincet en knipte ik de bladeren waar het op zat af. Ook middels water verversen zou je volgens internet er al voor een groot deel af moeten kunnen komen. Nu ben ik vorige week teruggekomen van een vakantie, waarbij er wederom een soort 'explosie' te zien is. Zag ook dat de blauwalg tussen het binnenfilter en het glas zit, waar je echt onmogelijk bij kan komen. Heb met mijn mobiel even snel twee foto's gemaakt ter verduidelijk, excuses voor de kwaliteit!

Blauwalg tussen binnenfilter en glas:
uKLptYeIBiJwu9_uaQbr0-VCwPshKh_s.jpeg


Overzichtsfoto Aquarium
uKLptYeIBiJwu9_uaQbr0-VCwPshKh_s.jpeg


Op de laatste foto is bovenin (in het midden en achterin) ook goed de blauwalg te zien. De bak is erg vol met beplanting. Heb dit altijd erg mooi gevonden, maar ik vind het nu een beetje TE. De vissen zitten er vaak ook helemaal tussen. Als de blauwalg is verholpen wil ik het ook op de ��n of andere manier anders in gaan richten, maar dit is weer een ander verhaal..

Even wat extra informatie:
Rio 125
Maak gebruik van het binnenfilter
CO2 (geen PH controller)
Licht is dagelijks 8,5 uur aan
Waterwaardes weet ik op dit moment niet (zit op werk), maar kan ik wel controleren.


Wie kan mij op weg helpen om van de blauwalg volledig af te komen? Beleef altijd veel plezier aan het aquarium, maar hier word ik (evenals mijn vriendin i.v.m. de lucht als ik de blauwalg verwijder..) niet vrolijk van! :-(
 
Het zou inderdaad handig zijn als je even de waterwaardes controleert, want blauwalg kan verschilende oorzaken hebben die te maken hebben met de waterwaardes. Het is altijd beter om de oorzaak te bestrijden in plaats van symptoombestrijding ;)
 
Kan het zijn dat dor de dichte beplanting er vuil op de bodem blijft liggen wat dan op zn beurt gaat verrotten??
Vaak zie je bij blauwalg vervuiling ergens. Daarom zouden zoals Tijn al vraagt de waarden wel handig zijn om te weten.

Zit het ook op de bodem en de planten want ik zie het alleen op het glas zoals ik het kan bekijken.
Het lijkt meer op de rood/bruine opstartalg die je wel bij de opstart ziet.
 
Bedankt voor jullie reactie! Waterwaardes kan ik uiteraard controleren en hier posten, hier kom ik nog even op terug!

@ John, vuil op de bodem ligt er voor zover ik weet niet. Dit haal ik namelijk regelmatig weg. Wel worden de bladeren van mijn Javavarens regelmatig bruin, maar deze knip ik altijd vrijwel direct weg. Ze produceren snel nieuwe bladeren, dus dit valt verder ook niet op.

Op de bodem zit geen blauwalg. Helaas vertekent de foto heel erg, want de blauwalg zit niet op het glas, maar echt op de planten in het aquarium. Dit wel voornamelijk bovenin en bij de Javavarens die op de achterwand vastzitten t/m de wortels. Deze planten zitten met een soort groot 'nietje' op de achterwand. Merk dat oude 'steeltjes' en delen van wortels er soms helemaal onder zitten. Deze verwijder ik dan ook direct.

Het gekke is wel dat de blauwalg niet aanwezig is op de bladeren van de planten vanaf het midden naar beneden toe. Voornamelijk bovenin! Hmm, opstartalg? Zou dat nog kunnen bij een bak die reeds jaren draait?


Zou iets dergelijks overigens niet kunnen komen door een eventuele mindere doorstroming (filter) door het aquarium heen, doordat er aardig wat beplanting aanwezig is? Hier zat ik onlangs nog aan te denken.. Twijfelde toen ook nog om het interne filter er voorzichtig uit te snijden en een extern filter (met uitstroombuis) erin te plaatsen. Aangezien ik hier niet zeker van was en je gelijk ook met een 'gat' in de achterwand zou zitten, heb ik hier maar even vanaf gezien.
 
Ze noemen het vaak opstartalg omdat je het vaak bij bakken ziet waar de bacterieculttur nog niet goed is. het is geen alg maar een diatoom namelijk.
Ik twijfel of het blauwalg is gelet op de kleur. Ik heb deze kleur zelf nog nooit gehad als zijnde blauwalg.
Kun je misschien een duidelijkere foto maken van een plant waar het opzit? Ik vind het op deze foto erg slecht te zien namelijk.
 
Als ik op google blauwalg aquarium intoets en de afbeeldingen bekijk dan zie ik nergens een rod bruine variant. Denk als ik dat zo bekijk eerder aan de diatomen die ik noemde. Er zijn heeeel veel verschillende soorten diatomen. heb je nog iets met de bodem of je filter gedaan waardoor je problemen kan hebben met de bacterien??
 
Flavio zei:
Bedankt voor jullie reactie!
Zou iets dergelijks overigens niet kunnen komen door een eventuele mindere doorstroming (filter) door het aquarium heen, doordat er aardig wat beplanting aanwezig is? Hier zat ik onlangs nog aan te denken.. Twijfelde toen ook nog om het interne filter er voorzichtig uit te snijden en een extern filter (met uitstroombuis) erin te plaatsen. Aangezien ik hier niet zeker van was en je gelijk ook met een 'gat' in de achterwand zou zitten, heb ik hier maar even vanaf gezien.
dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn als het al blauwalg is daar twijfel ik net als John gezien de foto�s over of het moet zijn verkleuring van de foto


groet

jaap
 
Tja Jaap ik moet bekennen dat ik wel het bekijk met een leesbril dus je weet maar nooit hoor ;)
Maar als de kleuren kloppen dan denk ik dat ik misschien toch gelijk kan hebben :O
 
jessicapilon zei:
Tja Jaap ik moet bekennen dat ik wel het bekijk met een leesbril dus je weet maar nooit hoor ;)
Maar als de kleuren kloppen dan denk ik dat ik misschien toch gelijk kan hebben :O

tja John je bent niet de enige hoor ook ik moet de leesbril er bij op ach ja zal bij de leeftijd horen
en wat je zegt de alg ziet niet echt uit als blauwalg meer naar wat jij opnoemt


groet

jaap
 
Op de eerste foto vond ik het ook al niet zo blauwalg-achtig je ziet wel
een beetje blauw maar niet het is niet echt heel duidelijk blauwalg. Maar op de
tweede foto lijkt het mij toch echt wel blauwalg
 
Dat is juist de foto waar Jaap en ik met onze leesbril niet zoveel op zien denk ik :sorry: .
Daarom vroeg ik al of je een duidelijke foto van een plant met alg van dichterbij zou kunnen posten :).
 
Ik heb ook een bril hoor :p maar inderdaad een duidelijke foto zou best handig zijn ja ;)
 
Zelfs door 6 glazen heen zien we het nog niet duidelijk dus :D :D
 
Een iets latere reactie vanwege wat verplichtingen in het weekend! Ben vrijwel niet thuis geweest, de waterwaardes volgen dan ook later in de week!

Jullie hebben wel gelijk wat betreft de foto's, het waren niet de allerbeste foto's! :oops: Heb een paar nieuwe foto's gemaakt. Het blijft 'mobiele telefoonkwaliteit' en het licht is er zeer slecht.. Hoop dat het zo wat duidelijker is! De eerste foto in dit topic vertekent inderdaad heel erg. Heb nog eens goed gekeken, maar een deel van de alg is blauw en een deel is inderdaad bruin-achtig. Onmogelijk om weg te krijgen zo achter het filter.

Hierbij de foto's van de 'blauwalg':

Hierop is de steeds terugkomende drijvende smurrie te zien. Ondanks dat ik dit constant weer weghaal, komt het weer terug. Nu is het wat erger i.v.m. de vakantie tussendoor.
7nqZl0gno-DbvZayXD8S0DJp4ysFCm5S.jpeg



Goed te zien dat sommige bladeren geheel bedekt zijn onder een laag blauwalg
7nqZl0gno-DbvZayXD8S0DJp4ysFCm5S.jpeg



Nog een paar, waarop de alg op sommige bladeren goed is te zien
7nqZl0gno-DbvZayXD8S0DJp4ysFCm5S.jpeg


7nqZl0gno-DbvZayXD8S0DJp4ysFCm5S.jpeg


7nqZl0gno-DbvZayXD8S0DJp4ysFCm5S.jpeg



Hoop dat het zo wat duidelijker is! Op basis van de kleur en de informatie op internet, ben ik er altijd van overtuigd geweest dat het daadwerkelijk blauwalg was. De waterwaardes doorgeven is de volgende stap van mijn kant, volgt deze week!
 
Ja ik zie ook beide algen nu zitten. Beide hebben wel vaak te maken met de belasting en onvoldoende bacterien.
Dat op de Javabladeren, is dat niet het bruin worden van het blad zelf?? Ik heb ook weleens van die bladeren aan de Javavaren namelijk.
 
Klopt inderdaad John, wat betreft het bruin worden van de bladeren van de Javavaren. Heb eens gelezen dat dit 'sporen' zijn. Meestal knip ik dergelijke bladeren helemaal af, nieuw blad wordt namelijk zeer snel aangemaakt door de plantjes!

Als je de foto's zo ziet, denk je dan wel dat het daadwerkelijk blauwalg is? Doel je met 'belasting' op het aantal vissen in het aquarium? Vermoed dat een verder antwoord pas echt te geven is, als mijn waterwaardes bekend zijn. Deze week! :)
 
Belasting is wat de bak aan ontlasting en afval produceert. Dat moet worden omgezet en daar moeten voldoende bacterien voor aanwezig zijn.

De sporen bij de Java zitten links en rechts in een rij aan de onderkant van het blad. Dat lijken een beetje op kleine pitjes/zaadjes.

Op de ena onderste foto maak ik op uit dat dit blauwalg is.
Dat is denk ik een vettige groen/blauwe laag die je kan wegwrijven.
 
Klopt inderdaad, deze 'laag' is met een lang pincet zo van een blad af te halen. Aquarium stinkt ook behoorlijk, vermoed ook dat het daar door komt.

Heb ook even tijd gevonden om de waterwaardes op te meten. Gemeten met een druppeltest:

Temp: 26,5 graden
KH: 6
PH: 7,1
NO3: 1
PO4: 0,2

Na mijn vakantie heb ik het water nog niet kunnen verversen / e.e.a. wekelijks toe kunnen voegen. Had direct na de vakantie nog een week griep, dus het schoot allemaal niet op.. Normaliter zijn mijn NO3 en PO4 wel hoger. Volgens de laatste meting in juni was de NO3 nog 30 en de PO4 0,8. Meet niet altijd, maar voeg met de waterverversing wel bijna altijd hetzelfde toe.

Dit algenprobleem speelt echter al vanaf +- maart denk ik, dus of het nu zo zeer met de huidige waterwaardes te maken heeft, weet ik niet.

Hoor graag jullie gedachte en/of hetgeen jullie zouden doen om eindelijk eens van dit type alg af te komen. :(
 
De waterwaardes zijn prima bedoel je John? Of..? :)
 
Als ik de no3 met een druppeltest meet dan geeft die geen 1mg aan maar vanaf 5 of 10 dacht ik. Welke test heb je dan?? Op zich is 1 ook erg weinig hoor maar goed ik denk eerder dat de oorzaak toch zit in dat je de bak zo vol hebt waardoor er geen goede doorstroming is en je dus op bepaalde plekken opeenhoping van vuil kan krijgen.
Als die 1 klopt en geen 10 is (wat ik eerst dacht te lezen) dan is dat ook wel weinig maar soms kan een bak zichzelf bedruipen met wat er in de bak wordt geproduceerd.

Je normale po4 en no3 zijn inderdaad beter.
 
Blauwalg is ook een bacterie probleem.
Probeer eens een bacteriekuur.

Je zal merken dat het veel uit zal maken. :)
 
Hoeveel water verschoon je per week ?
Hoe vaak maak je je filter schoon ?
Hoeveel voer je per dag en wat voer je ?

Groet John
 
Jazeker.
Soms zelfs het ontbreken van een bepaald type bacterie.
 
Ja het is lastig om dat zo op het oog vast te stellen. Gelet op de dichtheid van de planten zal het me ook niet verbazen als er op dode plekken zeg maar ophoping van vuil ontstaat en dat dit dus de bak teveel belast. maar ja dat kan alleen de TS goed bekijken en inschatten natuurlijk.
Ik heb zelf et de Javavaren hier wel de ervaring dat er ook tussen die varens soms vuil kan blijven hangen in de wortels die ze hebben.
Een goede stroming is denk ik in deze bak zeker wel gewenst.
 
Wederom bedankt voor alle informatie en de link naar het artikel, zal deze zeker eens door gaan nemen! Zal ook eens wat informatie opzoeken over een bacteriekuur, want heb hier in al die jaren nog nooit mee te maken gehad (en eigenlijk ook niet van gehoord!).

Om even overal op terug te komen, heb een JBL 'koffertje' voor de druppeltests. De NO3 waarde begint bij <0,5, 1, 5, 10, 20, 40, etc.

@ Johnny Boy,
Verversen doe ik normaliter ��n keer in de twee weken, ververs dan 40% van het water. Heb overigens t/m maart wekelijks water ververst, toen ik nog strikt de EI methode hanteerde. Op een gegeven moment groeide alles dermate goed, dat ik ben over gegaan op ��n keer in de twee weken. Planten hebben er in ieder geval absoluut niet onder geleden.

(Interne) filter maak ik ��n keer in de 8 weken schoon. In het interne filter zitten twee units, maak ze meestal om en om schoon. Watten neem ik wel altijd mee, of vervang ze. Knijp de sponzen een paar keer flink uit in een emmer aquariumwater en doe ze daarna weer terug. Het ergste vuil is er dan af.

Voer dagelijks met vlokvoer, zoveel als ze in een paar minuten opkunnen. Corydoras krijgen dagelijks een tabletje. In het weekend geef ik soms diepvriesvoer of granulaat.



Vandaag overigens de hele middag bezig geweest met het aquarium. Was het zo ontzettend zat, heb alle planten eruit gehaald en ruim 60 tot 70% weggegooid. I.v.m. de blauwalg wilde ik het risico op besmetting in een andere bak (door de planten weg te geven) niet nemen. Ben een beetje 'back to the basics' gegaan door de bak vrij kaal te houden. Wil hem nu eerst stabiel hebben, voordat ik eventueel nog wat vallisneria (oid) toe ga voegen. Moet wel zeggen dat het een stuk rustiger oogt ook:

fwjZxkeUv1w6WzkZF7G-zBWnpR2UTCJl.jpeg
 
Dat is een heel ander gezicht en ik ben benieuwd of het nu beter gaat nu er minder ophoping kan ontstaan. Als dat al de oorzaak is geweest.
 
Je hebt de binnenfilter nog in gebruik. geeft die wel een goede stroming zodat alle planten wat bewegen?? Ook die bij de bodem??
 
Terug
Bovenaan