Wat is er nieuw

Blauwalg tijdens opstart

sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
Is blauwalg tijdens de opstart normaal? Het is niet veel zie maar een heel klein beetje kan dit kwaad?
 
Heb je alles nieuw erin gedaan? Of ook dingen uit je vorige sluierstaarteninrichting mee erin genomen?
 
Ja dat kan heel goed want je bacteriecultuur is nog niet in orde dus dan is er snel sprake van teveel belasting.
 
Dus hoef me geen zorgen te maken? Is afhevelen een goed idee of gewoon laten zitten?

kijken of het weggaat, maar ik zou het zeker weghalen als het een par cm boven de grindrnd uitsteekt als het al in de bodem zit)
 
Ik zou het wel zoveel mogelijk dagelijks wegzuigen want het is een lastige bacterie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Door een onbalans in je bak komt dit. Heel begrijpelijk in een opstartende bak.

Maar je wil dit liever kwijt als rijk zijn, dus ik zou het afzuigen als je het ziet.

Daarna even naar de ontwikkeling kijken om te zien of je nog meer moet doen.
 
Alles nieuw behalve filter maar deze heb ik helemaal schoongemaakt enzo
had je dan ook blauwalg in de ander bak dan zo ja ojee
zo nee gewoon door gaan met ademhalen en weg zuigen zo veel mogelijk beheerst voeren en waarden in de peiling houden po4/no3 /nh3
 
had je dan ook blauwalg in de ander bak dan zo ja ojee
zo nee gewoon door gaan met ademhalen en weg zuigen zo veel mogelijk beheerst voeren en waarden in de peiling houden po4/no3 /nh3

nee vorige bak had ik alleen links in de hoek 1 bij 2 cm. maar heb mijn hele bak schoongemaakt alles is er nieuw in gekomen bak is aantal keer omgespoeld met heet water. en voeren doe ik nog niet ik houd de waardes goed in de gaten. ben nog maar 2 weken aan het indraaien namelijk.
 
tja dat schoonmaken van de bak en filter in je oude situatie heeft weinig effect op de blauwbacterie
is een hele vervelende besmetting die je met simpel schoonmaken niet zo 1 2 3 weg krijgt
en juist door het niet rijp zijn van je bacterie cultuur zijn kans weer schoon ziet
goed blijven weg halen veel snel groeiers en zuurstof planten en veel verversen wil wel eens helpen
en zorgen dat de verlichting niet te lang brand
 
tja dat schoonmaken van de bak en filter in je oude situatie heeft weinig effect op de blauwbacterie
is een hele vervelende besmetting die je met simpel schoonmaken niet zo 1 2 3 weg krijgt
en juist door het niet rijp zijn van je bacterie cultuur zijn kans weer schoon ziet
goed blijven weg halen veel snel groeiers en zuurstof planten en veel verversen wil wel eens helpen
en zorgen dat de verlichting niet te lang brand

heb de verlichting nu op 8 uur staan ik kijk haal het weg en moet sowieso nog 2 weken indraaien dus hoop dan mijn bacterie cultuur een beetje op pijl te hebben.
 
In de nieuwe bak zal snel wat nh3/4 gevormd zijn en juist dat is weer een boost voor algen. Dat kan al bij waarden die wij niet kunnen meten met onze druppeltest.
 
Zodra je ook maar een stipje blauwalg ziet, direct weghalen, zo veel mogelijk!!!

Blauwalg is echt het slechtste wat je kunt hebben en heel moeilijk weg te krijgen.

Verduisteren van de bak helpt het beste in combi met steeds alles weghalen.

Controleer verder of je stroming goed is.
 
Sanneke kun je bijna een blauwalgexpert noemen😉
 
Sanneke kun je bijna een blauwalgexpert noemen😉


Whahaha, ja helaas wel :stom::stom::stom: 😀😀😀

In mijn eigen bak omdat ik toen totaal geen verstand had van aquaria
En daarna die bak van de fysio.
 
Ja ik doelde ook meer op die van de fysio. Maar goed je ziet het liever niet in je bak maar aan de ander kant krijg je zo wel ervaring.
 
Heb ook ervaring met blauwalgen, maar wel met goed resultaat. Vriendin had een bak (die staat nu bij mij vanwege haar verbouwing), vol met blauwalg (echt overal, bodem, planten alles). Ze had langzame groeiers en weinig vissen (3 kleine op 60 liter). Ik heb toen eerst
- verlichting terug gezet (stond op 10 uur, terug naar 7)
- alle blauwalg weg proberen te halen
- 1e kuur blue exit
- resterende blauwalg weghalen
- 2 kuur blue exit met nadosering
- extra planten gekocht en plantenvoeding gaan doseren
- extra vissen

Nu helemaal af van de blauwalg, geen stipje meer te bekennen in de afgelopen 3 maanden. 🙂
Je krijgt het als bacterie in de bak, dus het kan altijd weer de kop opsteken. Veel heeft te doen met balans (zoals alle algen). Balans tussen licht, planten, voeding, en levende have.
 
Sinds ik zonder mij bak leeg te halen de sluierstaarten weg heb gedaan is de blauwalg vanzelf weggegaan. Het zat dan ook enkel in de bodem
 
Dat kwam dan denk ik door de belasting door de Sluiers.
 
Dan kijken of het weg blijft. Anders bodem schoonzuigen.
 
Het valt me op dat er nog niks gezegd is over een eventuele nitraat tekort naast overbelasting.
 
Ja dat is soms ook mogelijk maar over de oorzaak zijn verschillende meningen. Gelet op de oude belasting van de bak is het wel een beetje voorspelbaar dat men het daar in zoekt denk ik😉
 
nou dat nitraat te kort daar verschillen de meningen ook over hoor en trouwens niet echt lekker meetbaar met de standaard meet setjes.
hier zelf een bak staan met ruim voldoende nitraat en jawel blauw alg en 1 met nagenoeg geen nitraat en zo schoon als wat.
daarnaast bind nitraat zich nog al met wat materialen dus meten is weten gaat hier niet op.
soms bestaat de behandeling juist door middel van het binden van de nitraat en andere voedings-stoffen.
kortom moeilijk gebeuren dat blauwalg verhaal :Swat bij de 1 werkt werkt bij de ander voor geen meter
 
Ja daarom gaf ik ook al aan dat de meningen daarover uiteenlopen. Ik heb ook 60cm bakken met amper of geen nitraat en geen blauwalg. Ik zoek het vaak zelf meer in de belasting van een bak.
 
tja John als zelfs de wetenschappers die onderzoeken doen naar de blauwalg bacterie nog steeds niet met een redelijke zekerheid kunnen vast stellen
waarom die blauwbacterie uitbreekt is het zoeken naar een oplossingen per geval :sorry:😀
 
Zoals met veel dingen binnen onze hobby is het zeer zeker nog niet allemaal heel duidelijk. Wie weet maken wij het nog eens mee dat daar uitsluitsel over komt😀😉
 
Zoals met veel dingen binnen onze hobby is het zeer zeker nog niet allemaal heel duidelijk. Wie weet maken wij het nog eens mee dat daar uitsluitsel over komt😀😉

Dat zou leuk zijn ja😀
 
Of het aan de nitraat ligt, of dat het toevoegen hiervan helpt betwijfel ik ook.

Zijn zat cichliden bakken waar ze juist de nitraat zeer laag houden, en die hebben ook niet allemaal blauw alg, hoogstens een enkeling zoals in alle soorten bakken.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan