Wat is er nieuw

blauwalg waar ik graag de oorzaak van wil weten / aanpakken

  • Onderwerp starter Onderwerp starter dianne
  • Startdatum Startdatum
D

dianne

Guest
hallo allemaal
Ik heb jullie kennis en kunde nodig. Sinds een aantal maanden zit ik met blauwalg in mijn bak. Eerst maar eens wat gegevens:

de bak: trigon 190, netto ong 150 liter, opgestart ongeveer feb 2012
op de bodem een voedingsbodem en fijn zwart grind

verlichting:
2x t8: jbl color en jbl tropic, ongeveer 8 uur aan

planten:
echinodorussen, javavarens, crypto' s en wat stengelplanten

voeding: 1x per week plantenvoeding, na verversen nitraat en fosfaat, alles van aquariumbemesting.nl In de bodem leembolletjes bij de moerasplanten omdat de werking van de voedingsbodem wel weg zal zijn

gemiddelde waterwaardes:
ph: 6,9
kh 5-6
gh 7-8
Fe: 0,25-0,5
no3: 20-25
po4: 0,5-1
temp 25

de eerlijkheid gebied om te zeggen dat de aandacht voor het aquarium wat verslapt is, en daar begint de trammelant. Sinds dit voorjaar langs de het wateroppervlak wat blauwalg op de wanden en de planten daar. Goed af te zuigen en weg te krijgen. Maar nu sinds een paar weken loopt het uit de hand. Planten eronder, ruit eronder, bodem ook iets.
Waardes voor de wissel:
Po4: 2
No3: 25
flinke water wissel gedaan (60%), alle blauwalg verwijderd, planten schoongemaakt, filter schoongemaakt. Al weken zit ik te prakkizeren wat nu de oorzaak is. Stabiliteit is weg, klopt. Maar dan zo ineens zoveel?

Is het de bodem?
Worden mijn tl' s te oud?
Geeft het filter onvoldoende stroming?

En wat doe ik nu het beste? ik lees veel over verduisteren, maar ik neem aan dat ik beter eerst kan proberen om de boel weer stabiel te krijgen. En als mijn bodem het probleem is, is het zo weer terug. Op zich doet de bodem niet raar, geen luchtbelletjes, geen stank etc.
Toch het filter? wel veel blauwalg in de hoek waar het minste stroming zit...
En de verlichting? Hoe denken jullie hierover?

Nu zijn de waardes weer beter:
PO4: 0,5
No3: 5 (wel wat laag, toch maar wat toevoegen?)
Fe: 0,

Ph nu 8, gH 8 en kH 6 (klopt kneiterhard water hier) daarom ververs ik ook geregeld met regenwater, maar dat durfde ik nu niet zo goed.

Wie heeft er tips?

Groeten Dianne

ow ja: ik gebruik liever geen chemische rotzooi, tenzij t niet anders kan...
 
flinke water wissel gedaan (60%), alle blauwalg verwijderd, planten schoongemaakt, filter schoongemaakt.
Alles tegelijk? Dianne?
 
Bertus, twee weken geleden het filter, nu niet. De rest nu wel.
 
Niemand die mij kan helpen om de oorzaak aan te pakken?
 
Verlichtingsduur inkorten naar 8 uur per dag. De pH is hoog, doordat de CO2 is verbruikt door de planten. Door de verlichtingsduur in te korten verminder je dit probleem en zal de pH niet zo hoog oplopen. De alg is gek op die hoge pH. Heb je ook een foto van je bak? Stroming in je hele bak is wel belangrijk. Misschien kun je hier ook nog wat aan doen door de uitstroom iets anders te richten of door een stromingspomp bij te plaatsen.
Misschien de beste tip van allemaal: Hou je wateroppervlak goed in beweging!
Geen last van een kaamlaag?
 
Harry1 zei:
Verlichtingsduur inkorten naar 8 uur per dag. De pH is hoog, doordat de CO2 is verbruikt door de planten. Door de verlichtingsduur in te korten verminder je dit probleem en zal de pH niet zo hoog oplopen. De alg is gek op die hoge pH. Heb je ook een foto van je bak? Stroming in je hele bak is wel belangrijk. Misschien kun je hier ook nog wat aan doen door de uitstroom iets anders te richten of door een stromingspomp bij te plaatsen.
Misschien de beste tip van allemaal: Hou je wateroppervlak goed in beweging!
Geen last van een kaamlaag?

Volgens mij branden de tl s al 8 uur per dag en met de kh/ph heeft de TS een co2 van 18 tot 22 mg/L 😉 .
Stroming vindt ik ook wel belangrijk in een bak en dat zou de TS goed kunnen controleren.
Er moet goede circulatie zijn in je aquarium omdat je anders geen goede verspreiding van de voeding krijgt en er plekken kunnen ontstaan waar het vuil zich ophoopt wat weer blauwalg kan veroorzaken.

En zoals Harry al vraagt zou ik ook graag een foto van de lag willen zien en een totaaltje van de bak.
 
Bedankt voor jullie reacties! Een foto heb ik nu niet, k heb de bak net (afgelopen maandag) schoongemaakt, dus daar zie je niet zoveel aan. Zodra ik weer wat zie, blauwalg zie opkomen, zal ik proberen dit op de foto te krijgen.

Qua stroming, dit is idd iets waar ik ook al aan gedacht heb. gevoelsmatig heb ik het idee dat de stroming minder is geworden (gedurende de laatste weken / maanden) in de bak. Daarom heb ik een tijdje geleden al eens het filter aan een grondige inspectie onderworpen, maar ik kon niets vinden. Voor de zekerheid de slangen etc. ook even doorgeborsteld. T heeft geen effect, maar t is ook gevoelsmatig, ik kan er niet echt een vinger opleggen.

John, als ik dat artikel goed begrijp heeft het dus zin om mijn ph te gaan verlagen? Want 8 is wel hoog. Ik kan eens een tijdje met regenwater gaan verversen, dat zal allicht iets schelen. Is dat een idee? Net daar even de pH van gemeten: 5.0

En denken jullie dat de bodem een oorzaak kan zijn? Zoals ik al zei, echt aanleiding om dat te denken heb ik niet, geen rare belletjes of iets dergelijks.

Ik heb ergens nog een pompje liggen om wat meer stroming in de bak te krijgen. Dat kan ik wel eens proberen. Enig idee op wat voor termijn ik daar effect van zou moeten zien?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

puur uit nieuwsgierigheid net nog es gemeten hoe het er nu bij staat:
PO4 0,8
NO3 10
kh 6
ph 8,2
 
Je moet in ieder geval zoveel mogelijk steeds de lag weg proberen te zuigen of te halen.
In dat artikel wordt dacht ik gesproken over een ph van lager dan 6. Dat is wel heel erg laag dus.
Uitgaande van dat artikel zal er dus weinig verschil zijn tussen je huidige ph of een ph van bijvoorbeeld 7. Zo lees ik het tenminste.
Blijft er niet echt vuil ergens zichtbaar op de bodem liggen??
 
ja, dat zat ik ook al te bedenken, en onder de 6 zijn de vissen niet zo blij mee ;-)

Ja, het valt me idd op dat de laatste tijd vuil op de bodem blijft liggen.
 
wat je bodem voedingsbodem betreft kijk eens of je de samenstelling van deze kan achterhalen
want ook zonder voedingsbodem krijg je blauw alg getuige mijn gevecht met de blauwalg (filterzand bodem) dus je bodem hoeft niet de oorzaak te zijn
wel zorgen dat je ph daalt is zowel voor vissen (of je moet vissen hebben die er van houden) en voedings-opname van je planten erg hoog
verhouding tussen po4 en no3 in de gaten houden
misschien is puringen ook wel een idee houdt water goed schoon geen zweef vuil
bij reinigen pomp ook je slangen eens mee nemen

hoop dat je er wat een hebt

groet
jaap
 
@Jaap,
Ik las in die link gister dat blauwalg pas onder een ph van 6 het lastig gaat krijgen.
Maakt het dan veel uit of de TS een ph van 8 of 7 heeft??
Dit is dan specifiek voor de algen hoor. Voor de planten is het wellicht wat aan de hoge kant en kan de ph beter wat zakken. Maar of het voor de blauwalg uitmaakt of de ph nu 8 of 7 is weet ik niet en vandaar ook de vraag.
 
Hoe hoger hoe beter voor de alg. Blauwalg helpt zelf mee de pH hoog te krijgen. Zo creeert het voor zichzelf gunstige omstandigheden. dit zal niet de diepliggende oorzaak zijn, maar het helpt wel mee.
 
Ok dus er is wel verschil voor de lag of de ph nu 7 of 8 is.
Op 8 doet die blauw alg het beter dus.
Maar ja echt onder de 6 is voor de meeste bakken niet echt weggelegd denk ik.
 
Fijn dat jullie zo meedenken! Ik probeer langzaam de ph wat te laten zakken, door verversen met zuurder regewater. K hoop dat diteen gunstig effect heeft. K houd jullie op de hoogte!
Verder ben ik aan het stoeien om meer en een mooiere stroming te krijgen. Misschien raar gevraagd, maar als ik nu dunnere slangen aansluit, krijg ik toch ook meer stroming? Of is dit een domme redenering? Uitstroom dan he?
 
@John de ph waarde is zoals harry1 zegt wel van belang zoals je weet heb ik hier twee bakken staan met de 1 een ph van 6,9 de ander met een ph van 8,5
de bak met 6,9 is vrij van blauw alg de ander er van vergeven
de rest van de waarden is gelijk aan elkaar
dus mag je denk ik tot de conclusie komen dat het wel van invloed op elkaar is
neemt niet weg dat ik er ook nog steeds net zoals de ts er niet achter ben waar het nou vandaan komt die blauw alg

aan dianne de vraag wat voor voer geef je de vissen en wat vis bezetting heb je
en heb je voor dat het begon in je bak een verandering er in aangebracht bv vissen of planten er bij gezet
en hoe meet je de waarden van je druppel test welk merk of anders

groet

jaap
 
Ja zoals ik in mn laatste post al aangaf is er dus wel verschil in een ph van bv 7 of 8.
Ik las in dat artikel het getal van 6 en dacht dat alles daarboven verder niet zou uitmaken.
Die hoge ph is vaak ook mede de reden dat in de Tangabakken vaak de alg voorkomt.Mede de reden zeg maar.
 
flipper34 zei:
dus mag je denk ik tot de conclusie komen dat het wel van invloed op elkaar is
begrijp ik goed dat je die conclusie trek uit jouw twee bakken?

Dat is dan veel te kort door de bocht als je het mij vraagt:
- Ten eerste omdat uit slechts twee gevallen nooit conclusies die enige statistische significantie kunnen worden getrokken, veel te veel kans op toeval.
- Ten tweede omdat ook al zijn waterwaarden aan elkaar gelijk, twee bakken nooit hetzelfde zijn. Andere bakmaat, andere verlichting (of hoeveelheid verlichting), andere vissen, andere planten, etc.
Dat je gezien jouw twee bakken je inderdaad goed kan voorstellen dat het zo is dat de pH van invloed is ga ik wel in mee, maar een 'conclusie' is iets te snel denk ik.

Wat overigens niet wegneemt dat het inderdaad goed mogelijk is dat de pH van invloed is.
Dat is iets dat ik regelmatig geschreven zie worden, al dan niet met extra bronvermelding in de vorm van onderzoek.

~ Ivo
 
Ivo, Ik begrijp uit de antwoorden al wel dat het wel een verschil maakt of de ph 7 is of dat de ph 8 is 🙂 .
Ik kwam alleen maar op die vraag nav dat artikel dat ik las waarin men zei dat onder de ph 6 de alg het zwaarder krijgt.
Natuurlijk zijn er veel meer factoren van belang en niet alleen die ph uit de bakken van Flipper.
Ik denk ook niet dat hij het zo kort door de bocht heeft bedoeld :daisy: .
Ook in een bak met een ph van 6,9, zoals bij Flipper, kun je blauwalg krijgen.
 
Ivo toch je zou beter moeten weten denk ik
ondergetekende trekt geen conclusie aan wat hij aan treft is zijn twee bakken
niet na het lezen van talloze topics en onderzoeken over blauw alg
die zich zelf nog al eens tegen spreken overigens maar wel wel uit komt dat een hoge ph van invloed is op de blauwalg wat overigens geen alg is maar een bacterie soort
ook het zuurstof gehalte en licht hebben invloed op deze soort
alleen net zoals de ts vraagt waar komt het vandaan hoe komt het in de bak
komt het door bv het bij zetten van vissen die de bacterie mee dragen of door soort voer of planten
mijn insteek in deze is als je de oorzaak niet weet hoe kan je het dan bestrijden als je de veroorzaker niet weg neemt
van daar ook mijn vragen aan dianne


groet

jaap
 
Duidelijk uit jullie reacties is dus wel dat verlagen van de pH zinvol is.
Jaap: momentele bezetting:
15 kardinalen, 2 maanvissen, 5 cory's, ap. Agassi's en 2 otoncinclussen. Niet overdreven veel, in mijn ogen.
Voeren: hoofdzakelijk droogvoer, vlokken en tabletten en korrels, af en toe blokje diepvries,maar dat is erg weinig.

Wat wel blijkt: co2 fles is leeg. Ws is de ph daardoor dus ook gaan stijgen en heeft dit de vorming van blauwalg geholpen. Ik vermoed zelf in combinatie met een verslapt verversingsbeleid, dus meer vervuiling. En misschien dan die pomp die minder stroming geeft. Uit balans dus....

Geen vissen of planten bijgezet. Dat doen we als de boel weer op de rit is.
 
zeker geen druk bestand Dianne
dan zie ik korrels als voer staan wat voor soort soms granulaatvoer wordt deze wel goed op genomen
ik zelf heb de indruk dat deze bij mij een oorzaak is doordat deze niet goed van de bodem opgegeten wordt
en ja van een lege co2 fles gaat de ph behoorlijk stijgen zelf ook ervaring mee van een ph rond de 7 naar 8,5 binnen een paar uur
ook je forse water verversing kon nog zal daar wel aan mee geholpen hebben.


groet

jaap
 
Wellicht is een continutest handig voor je. Dan zie je in 1 oogopslag dat de kleur veranderd en dat er iets loos is.
 
Jaap: nu je t zo zegt: die korrels zijn er idd nog maar een maandje of 2, toen het begon ook te rommelen. Goeie tip, k zal het eens goed in de gaten houden!

John: zo'n continu test is misschien wel een goed idee ja. Nadeel van een hoekbak is alleen dat je de voorruit over houdtom dingen tegen aan te plakken, en dat vindt ik zo lelijk... beide zijkanten hebben een wand. Zo'n test moet eigenlijk toch wel in de stroming hangen, wil ie betrouwbaar zijn toch? En zit er verschil in de merken, qua gebruiksgemak en kwaliteit?
 
Ik heb deze in 2 bakken. In de ene een test van Dennerle en in de ander de JBL.
De JBL vind ik makkelijker navulbaar omdat het bolletje soms wat lastig is te openen en van JBL kun je goedkoper navulvloeistof kopen.
Maar verder merk ik niet echt verschil hoor.
 
flipper34 zei:
Ivo toch je zou beter moeten weten denk ik
Ik dacht inderdaad beter te weten, maar je manier van noteren (twee bakken, zelfde waarde, 'dus'...) zette me kennelijk op een dwaalspoor. Excuus. Goede nieuws is dat in ieder geval nogmaals is vermeld dat uit twee bakken weinig conclusies te trekken zijn.

Onderstaande is ook nog nuttig:
flipper34 zei:
niet na het lezen van talloze topics en onderzoeken over blauw alg
die zich zelf nog al eens tegen spreken overigens maar wel wel uit komt dat een hoge ph van invloed is op de blauwalg wat overigens geen alg is maar een bacterie soort
ook het zuurstof gehalte en licht hebben invloed op deze soort
Ik kom er op basis van zeer uiteenlopende bronnen ook niet uit wat nu de rode draad is.
Behalve dan die verhoogde pH waarde die een factor blijkt te zijn.

Vraag ik me overigens af: is het de pH waarde zelf, of bijv. het feit dat bij een hogere pH de balans tussen ammoniak en ammonium in de richting van ammoniak uitwerkt? (lees: blauwalg zou makkelijker omgaan met ammoniak dan met ammonium) (om nog eens iets te noemen waar misschien niet direct aan wordt gedacht).

dianne zei:
momentele bezetting:
15 kardinalen, 2 maanvissen, 5 cory's, ap. Agassi's en 2 otoncinclussen. Niet overdreven veel, in mijn ogen.
Denk je daar nog steeds hetzelfde over als wordt vermeldt dat maanvisliefhebbers zo'n 50 liter per exemplaar rekenen? Niet om nu hier over het bestand te willen beginnen, maar het zet je gedachten misschien in een ander perspectief...
 
nadeel van een continutest is dat deze nog al traag reageren duurt meest al een paar uur voor dat je wat ziet
is natuurlijk beter als niets
heb zelf die van jbl bevalt prima geeft de boel beter aan als de eerste van sera

groet
jaap
 
Die maanvissen zijn incl. Vinnen zo'n 8 cm. Ik weet dat ze groot worden, maar zover zijn we nu nog niet. Het gaat me er nu om dat de HUIDIGE visbezetting niet het probleem blauwalg veroorzaakt, dat is waar dit topic over gaat.Niet vervelend bedoeld, hoor!
 
dianne zei:
Het gaat me er nu om dat de HUIDIGE visbezetting niet het probleem blauwalg veroorzaakt, dat is waar dit topic over gaat.Niet vervelend bedoeld, hoor!
Dat zie je denk ik verkeerd. Het gaat niet om hoe groot ze nu zijn, maar om hoe vaak en hoe veel ze gevoerd moeten worden om optimaal uit te groeien. Dat is bij opgroeiende maanvissen vaak en in behoorlijke hoeveelheden. D��rom die 50 liter per maanvis, dus ��k bij nog opgroeiende dieren.

~ Ivo
 
flipper34 zei:
nadeel van een continutest is dat deze nog al traag reageren duurt meest al een paar uur voor dat je wat ziet
is natuurlijk beter als niets
heb zelf die van jbl bevalt prima geeft de boel beter aan als de eerste van sera

groet
jaap

Ik denk dat je na zo n 3 uur het wel kan zien. De Sera test ken ik niet moet ik zeggen.
Maar als je niet regelmatig controleerd hoeveel de co2 fles nog bevat is een continutest wel een oplossing.
Al moet je daar ook natuurlijk wel op kijken 😉
 
Mascha&Ivo zei:
dianne zei:
Het gaat me er nu om dat de HUIDIGE visbezetting niet het probleem blauwalg veroorzaakt, dat is waar dit topic over gaat.Niet vervelend bedoeld, hoor!
Dat zie je denk ik verkeerd. Het gaat niet om hoe groot ze nu zijn, maar om hoe vaak en hoe veel ze gevoerd moeten worden om optimaal uit te groeien. Dat is bij opgroeiende maanvissen vaak en in behoorlijke hoeveelheden. D��rom die 50 liter per maanvis, dus ��k bij nog opgroeiende dieren.

~ Ivo

Juist bij opgroeiende Maanvissen zou ik willen zeggen.
Eventueel kun je dit compenseren door vaker water te verversen. Twee keer per week bijvoorbeeld.
 
zolang het voer maar opgegeten wordt en niet in de bak ligt te vergaan zal er niets aan de hand zijn
kan zijn dat de po4 waarde wat oploopt is dus wel een zaak om in de peiling te houden
zodat de verhoudingen tussen no3 en po4 niet verstoord worden
daarnaast lees ik veel over de stroming in de bak bij een gebrek hier aan zie je de blauw alg meer voorkomen
maar zou het niet zo zijn dat door de stroming er zuurstofrijk water langs komt en deze de blauwalg bestrijd
idee krijg ik omdat sommige Waterstofperoxide toevoegen en dan aangeven dat de blauwalg verdwijnt

groet

jaap
 
De tijd dat we dachten, dat de verhouding tussen NO3 en PO4 belangrijk was, hebben we eigenlijk al lang geleden achter ons gelaten. Nu is men van mening dat het slechts belangrijk is, dat beide aanwezig zijn. Is de NO3 bijvoorbeeld 0, dan is de kans wel aanwezig dat je problemen krijgt in de vorm van Blauwalg. Dit zie je nog wel eens gebeuren bij plantenbakken.

Waterstofperoxide voegt misschien zuurstof toe, het doodt ook de bacterien en dus de Blauwalg. Dat het ook goede bacterien doodt is minder plezant. Bovendien is het symptoombestrijding. Ik zou het niet doen.

Wat ik wel zou doen is zorgen voor zuurstof in het water.
Dit zorgt ervoor dat de goede bacterien zich goed kunnen ontwikkelen en dat brengt de balans terug in je bak.
Dus flink het oppervlak in beweging zetten of desnoods doorluchten.
Ik ben me er van bewust dat dit CO2 kost, maar dat is even niet belangrijk nu.
 
Hoe dik is je volledige bodem. Ligt deze tegen de ruit aan. Hoe zit het met je achterwand? Is deze miss. Aan vervanging toe.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan