Blauwalg, wat kan ik er aan doen?

remcovoortman

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2014
Berichten
543
Leeftijd
23
Locatie
Achterhoek
Ik heb nu al een paar weken last van blauwalg in mijn Rio180.
Maar nu zit echt alles onder.
Ik heb Easy Life Blue exit geprobeerd maar dat werkt voor geen meter.
Een winkel kon iets bestellen wat wel zou werken maar daar zit ik nu ook al een paar weken op te wachten, gaat hem dus niet worden.
Dus weet iemand hier wat ik er tegen kan doen?
Zou CO2 toevoegen doormiddel van een gasfles helpen?
Algen kunnen toch slecht tegen CO2?
Of kan ik beter iets anders gebruiken?
 
Blauwalg is eigenlijk geen alg maar een bacterie dus je kan beter de oorzaak aanpakken.
Is alleen zaak om die te kunnen achterhalen dus hopelijk lukt dat met meer info over je bak Remco.
 
Blauwalg is geen alg. Het is een bacterie die zich nestelt en er uit ziet als een alg.

Je krijgt het meestal als iets aan het rotten is in de bak.
Gaande van een slechte bodem, rottend hout, slecht groeiende planten, dode vis, of gewoon heel slecht draaiende filter.

Je kan cyanobacterie(want zo heet het) bestrijden met een week verduistering of met de bekende middeltjes.
Maar als er structureel geen oplossing is krijg je het spoedig weer. Dus pak ook de oorzaak aan.
 
Wat zijn de waarden en is de filter proper?? Heb je iets met de bodem of de filter gedaan waardoor er minder bacterien zijn?
 
Kijk vooral naar de NO3 en PO4 waardes, als die niet in balans zijn krijg je rottigheid. En gooi die middeltjes maar weg, dat is symptoombestrijding, is meestal maar tijdelijk
 
co2 helpt niet bij blauw alg zoals al aangehaald blauwalg is geen alg
veldhuis heeft wel een middel wat werkt als het goed wordt toegepast
daarna zorgen voor goede waarden in de bak en voldoende stroming

groet

jaap
 
Heb je een achterwand in je aquarium?
 
Begin met een flinke water reset van minimaal 50% en als het mogelijk is de restalg met een netje zoveel mogelijk verwijderen,check je filter op goede doorstroming, anders schoonmaken.

Voeg dagelijks per 100 liter water 5 ml.
3% waterstofperoxide-oplossing verdunt in een gieter toe, om de blauwe alg te doden.
3% waterstofperoxide-oplossing bevat 30 gram waterstofperoxide per liter.
5 milliliter van deze oplossing bevat dan 0,15 gram oftewel 150 milligram waterstofperoxide.
In 100 liter water betekent dat een concentratie van 150 milligram/100 liter oftewel 1,5 milligram/liter.

Als de alg verdwenen is rustig afbouwen tot 2 maal per week.

succes..

groet koos.
 
Heb je dit zelf ook al zo toegepast Koos??
 
Jep meerdere malen en met succes :D
Ik heb er vooral in de winter wel eens last van als de laagstaande zon in de bakjes schijnt in de middag,ook heb ik het een keer gehad met een nieuwe soil bodem.
voor de visjes(zelfs chocoladegoerami's) en plantjes heb ik geen enkel probleem gehad met bovenstaande dosering.
Met garnalen echter heb ik er geen ervaring mee.
Verder ben ik het helemaal met JurgenD eens dat rotting en zuurstofgebrek de overgrote oorzaak is.

groetjes koos.
 
Terug
Bovenaan