Wat is er nieuw

Blauwalg

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Hallo,
Het aquarium draaid nu zo'n 2,5 maand en alles gaat goed. De vissen zien er goed uit het water is mooi schoon en de waterwaardes zijn ook goed.
De algen die ik had tijdens het opstarten zijn ook nagenoeg weg. Er is nog wel wat bruinalg hier en daar maar de planten beginnen sneller te groeien dan de alg dus ik denk dat het een kwestie van tijd is en dan zal de bruinig ook verdwenen zijn.
Nu valt mij sinds een paar dagen wel op dat er wat blauwalg tussen het glas en de bodem zit. Dit is denk ik te verklaren door weinig zuurstof op die plek en licht van buitenaf.
Kan ik deze alg lekker laten zitten en zo nu en dan er met mijn vinger langs gaan(tijdens wekelijks onderhoud) of is dit schadelijk en is er wat anders aam de hand? Ook zit ik nog te denken om een school indische modderkruipers aan het aquarium toe te voegen met de gedachte dat deze de bodem misschien wat luchtig houden? Ik vind het overigens ook zeer leuke visjes.
De blauwalg zit aan de rechterkant de overige donkere plekken die te zien zijn op de foto is schaduw van de planten
17400676931641427790024981365520.jpg
17400677215211015434743231549645.jpg

Alvast bedankt voor de tips/reacties.

Klein beetje blauwalg kan nog geen kwaad, maar beter weghalen zodra je het ziet

Herkenbaar en ik zuig dan de voorste 2 cm weg en kook dat uit en met een stukje filterwatten maak ik de ruit schoon en daarna kan het er weer in als het afgekoeld is.

In principe zit in ieder water minimaal blauwalg, in kleine hoeveelheden is dat juist weer goed.
Zelf zou ik daarom alleen de concentraties weghalen tijdens water afhevelen met de waterwissel.

Waarom is dat in kleine hoeveelheden juist goed?

Waarom is dat in kleine hoeveelheden juist goed?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Heb helaas de ervaring dat een klein beetje snel meer wordt. Weet niet of dat ook zo is op de glasrand.

Je zou er ook heel iets waterstofperoxide tussen kunnen spuien met een spuit met tuit of naald.

• Leuk
Waarderingen: Ro
En kijk ook even naar het voederpatroon (te veel?) en de flow in de bak 😉

Kwa voeding doe ik 1 a 2 maal daags een klein beetje. Ik wissel af met vlokken, granulaat, diepvriesvoer en algentabletten. Zo nu en dan ook een dag geen voer. Er zitten heel veel vuurgarnalen in dus er blijft niets achter.
Stroming is er denk ik ruim voldoende.
Op 200L een JBL902e en een JBL702e en echt alle planten bewegen zelfs onderin tussen de worteltjes.

• Leuk
Waarderingen: Ro
Zijn je waardes NH3/NH4/PO4/TEMP oké?

Kwa voeding doe ik 1 a 2 maal daags een klein beetje. Ik wissel af met vlokken, granulaat, diepvriesvoer en algentabletten. Zo nu en dan ook een dag geen voer. Er zitten heel veel vuurgarnalen in dus er blijft niets achter.
Stroming is er denk ik ruim voldoende.
Op 200L een JBL902e en een JBL702e en echt alle planten bewegen zelfs onderin tussen de worteltjes.
Dat klinkt goed en vaak zie je blauwalg bij teveel organische belasting en volgens mij juist organische stikstof.

Ja niks mis mee en ik zie het ook weleens voorbij het glas en ik denk meer doordat daar snel wat zonlicht opvalt. Zoals ik al zei zuig ik dat weg en na koken gaat het terug.
Dat doe ik 2-3x per jaar denk ik.

Ik ga het indien nodig gewoon bijhouden met het wekelijks onderhoud.

Bedankt voor alle reacties!

ik maak het randje zand/glas regelmatig schoon met een tandenborstel. Er komt bij mij vaak bruin/blauwe aanslag. Even de borstel er langs, af hevelen en weer klaar 🙂

ik maak het randje zand/glas regelmatig schoon met een tandenborstel. Er komt bij mij vaak bruin/blauwe aanslag. Even de borstel er langs, af hevelen en weer klaar 🙂
Met of zonder tandpasta Coen? :DD

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat alles goed is in de bak of met de apparatuur, anders was de blauwalg er niet geweest…

Staat de bak in een zonovergoten kamer?
Hoeveel brandt het licht? TL-buizen of LED? Zo ja LED, hoeveel lumen heeft het, en op hoeveel % van het max. vermogen laat je deze branden?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan