CowBirdie
Member
- Lid geworden
- 8 augustus 2025
- Leeftijd
- 31
Ik begon blauwalg (zowel paarsachtig als standaard turquoise) op te merken in een maand oud aquarium met veel planten (inclusief Limnophila), ingedraaid (dus 0 ammoniak, 0 nitriet). Destijds zat het op twee verschillende plekken. Ik heb het de afgelopen week handmatig verwijderd. Ik heb een sterk filter dat het hele aquarium voorziet van stroming om dode plekken te voorkomen. Ik heb geprobeerd de nitraat:fosfaatverhouding in evenwicht te brengen. Een week geleden was nitraat 4 mg/l en fosfaat ~0,8 mg/l. Ik heb geprobeerd meer nitraat toe te voegen (gewenste nitraat:fosfaatverhouding van 10:1) door meer te voeren (1x per dag naar 3x per dag). Een week later (vandaag) zat het nitraat nog steeds op 4 mg/l en was het fosfaat gedaald tot 0,25 mg/l. Het zit nu ook op een andere plek. Ik had hetzelfde probleem in mijn vorige aquarium. Easy Life Blue Exit gebruikt, maar loste het probleem niet op, tenminste niet voor de paarsachtige blauwalg. Een week geleden had ik ook een laag biofilm op het oppervlak. Door meer te voeren is deze laag vandaag verdwenen.
Hoe kan ik dit oplossen? Ik zou kunnen proberen een blackout uit te voeren, maar dat zal het probleem waarschijnlijk slechts tijdelijk oplossen, net als het gebruik van chemicaliën, aangezien er nog steeds een onbalans
Hoe kan ik dit oplossen? Ik zou kunnen proberen een blackout uit te voeren, maar dat zal het probleem waarschijnlijk slechts tijdelijk oplossen, net als het gebruik van chemicaliën, aangezien er nog steeds een onbalans