Wat is er nieuw

Blauwalg

CowBirdie

Member
Lid geworden
8 augustus 2025
Leeftijd
31
Ik begon blauwalg (zowel paarsachtig als standaard turquoise) op te merken in een maand oud aquarium met veel planten (inclusief Limnophila), ingedraaid (dus 0 ammoniak, 0 nitriet). Destijds zat het op twee verschillende plekken. Ik heb het de afgelopen week handmatig verwijderd. Ik heb een sterk filter dat het hele aquarium voorziet van stroming om dode plekken te voorkomen. Ik heb geprobeerd de nitraat:fosfaatverhouding in evenwicht te brengen. Een week geleden was nitraat 4 mg/l en fosfaat ~0,8 mg/l. Ik heb geprobeerd meer nitraat toe te voegen (gewenste nitraat:fosfaatverhouding van 10:1) door meer te voeren (1x per dag naar 3x per dag). Een week later (vandaag) zat het nitraat nog steeds op 4 mg/l en was het fosfaat gedaald tot 0,25 mg/l. Het zit nu ook op een andere plek. Ik had hetzelfde probleem in mijn vorige aquarium. Easy Life Blue Exit gebruikt, maar loste het probleem niet op, tenminste niet voor de paarsachtige blauwalg. Een week geleden had ik ook een laag biofilm op het oppervlak. Door meer te voeren is deze laag vandaag verdwenen.

Hoe kan ik dit oplossen? Ik zou kunnen proberen een blackout uit te voeren, maar dat zal het probleem waarschijnlijk slechts tijdelijk oplossen, net als het gebruik van chemicaliën, aangezien er nog steeds een onbalans

Bijlagen

• 1000018539.jpg
    1000018539.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 40
  • 1000019356.jpg
    1000019356.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 36
Is je organische belasting niet te hoog doordat je 3x per dag voert om het aandeel nitraat te verhogen?
Welke bemesting gebruik je voor je planten?

Is je organische belasting niet te hoog doordat je 3x per dag voert om het aandeel nitraat te verhogen?
Welke bemesting gebruik je voor je planten?
Het heeft inderdaad bij de opstart maar ook daarna vaak te maken met de organische belasting en dan met name stikstof als ik het goed heb. Je bak is in de eerste weken nog niet in balans.
Je zit nog in de opstart dus ik zou de nitraat wat ophogen met bv Nitro van easylife want soms is een lage no3 de oorzaak ervan. Ik zou niet meer voeren in zo n jonge bak want die belast je dan behoorlijk. Heb je de bak wel 4 weken goed laten indraaien en het bestand in stapjes toegevoegd?

dat heb ik dus ook altijd gedacht dat je zo min mogelijk nitraat moest hebben om van blauwalgen af te komen. Volgens deze bron (meerdere bronnen bevestigen dit) moet nitraat in een 1:10 verhouding komen met fosfaat. Ik had 4mg/l nitraat, dus dacht ik dat nitraat verhoogd moest worden (in mijn geval met visvoer). https://www.fishlore.com/aquariumfishforum/threads/low-nitrates-causing-algea-bloom.537355
Ik geef geen plantenvoeding. De voeding wordt voor nu nog gehaald uit Tropica aqua soil. er sterven geen planten

Het heeft inderdaad bij de opstart maar ook daarna vaak te maken met de organische belasting en dan met name stikstof als ik het goed heb. Je bak is in de eerste weken nog niet in balans.
Je zit nog in de opstart dus ik zou de nitraat wat ophogen met bv Nitro van easylife want soms is een lage no3 de oorzaak ervan. Ik zou niet meer voeren in zo n jonge bak want die belast je dan behoorlijk. Heb je de bak wel 4 weken goed laten indraaien en het bestand in stapjes toegevoegd?
De bak is ingedraaid met bacterien uit een ander filter van mij. De vissen zijn stapsgewijs toegevoegd

extra info: 10 ember tetras, 6 otocinclus, stapsgewijs toegevoegd
kamertempratuur: ~23c
geen plantenvoeding

Ik zou in elk geval starten met plantenvoeding en oto s moet je niet in een net opgestarte bak nemen ivm hun voedsel.
moet nitraat in een 1:10 verhouding komen met fosfaat.
Die verhouding is meer omdat planten gemiddeld 10x zoveel nitraat als fosfaat opnemen. Verder is de verhouding niet zo van belang als je maar voldoende voeding in het water hebt.
Je hebt wel een soil lees ik maar echte waterplanten halen de meeste voeding uit de waterkolom.
Wellicht heeft @Cornelius nog tips of correcties want dat is de man voor de soils ;))

Ik zou in elk geval starten met plantenvoeding en oto s moet je niet in een net opgestarte bak nemen ivm hun voedsel.

Die verhouding is meer omdat planten gemiddeld 10x zoveel nitraat als fosfaat opnemen. Verder is de verhouding niet zo van belang als je maar voldoende voeding in het water hebt.
Je hebt wel een soil lees ik maar echte waterplanten halen de meeste voeding uit de waterkolom.
Wellicht heeft @Cornelius nog tips of correcties want dat is de man voor de soils ;))
otocinclus had ik uit mijn vorig aquarium, ik kon ze natuurlijk niet weggooien. ik voed ze nu zelf bij
tot nu toe heb ik geen enkele dode plant gehad, ik heb 19 verschillende/groepjes planten. varierend van stemplanten tot planten die niet in de bodem zitten tot mosjes. moet ik nu al bij gaan voeren met plantenvoeding, of zodra de eerste doden vallen?

Teveel organische belasting, is het 1e waar ik aan denk.
Want als je de nitraat wilt verhogen door extra visvoer toe te dienen is dat vragen om problemen...
Maar met zo weinig info is het een beetje koffiedik kijken, dus kan er niets zinnigs over zeggen

Teveel organische belasting, is het 1e waar ik aan denk.
Want als je de nitraat wilt verhogen door extra visvoer toe te dienen is dat vragen om problemen...
Maar met zo weinig info is het een beetje koffiedik kijken, dus kan er niets zinnigs over zeggen
nitraat verhogen op een andere manier?

Ja dmv plantenbemesting.. heb je meer info over je bak? Grootte, filtering, bezetting etc.. overzichtsfoto? Want het is nu allemaal een beetje giswerk.

Ik start altijd met voeding vanaf dag 1. Zoals ik al zei heb je wel een soil maar ja mosjes halen daar denk ik niks uit en echte waterplanten nemen zover ik weet het meeste uit de waterkolom.
Maar ik denk dat @Cornelius nog wel zal reageren.

Heb je een foto van de bak?

60l, gefilterd door de seachem tidal 35
blauwalg bevindt zich op de mosjes en op de limnophilla
10 ember tetras
6 otocinclus uit vorige bak
1 neon tetra, overgebleven uit vorige bak. krijgt vrienden zodra de blauwalg weg is
Bekijk bijlage 1000019325.jpg

We kunnen je veel beter van advies voorzien als we het complete plaatje weten.

01) Hoe groot is je bak?
02) Welke pomp en capaciteit p/uur?
03) Welk filtermateriaal en hoe vaak maak je deze schoon?
04) Wat voor bodem gebruik je en hoe is deze opgebouwd?
05) Hoe heb je de bak opgestart? (dry-start/ fish in cycle /plantles cycle aka dark-start/ 4 weken indraaien)
06) Wat voor soort licht heb je? Hoeveel watt / lumen / par?
07) Wat is de belichtingstijd?
08) Wat voor voeding geef je en hoe en wanneer en hoe vaak?
09) Wat zijn je waterwaardes : pH, KH, GH, PO4, NO3, NO2, Fe, K, etc?
10) Hoe meet je die, en op welk tijdsstip van de dag/week?
11) Gebruik je CO2? Hoeveel, op welke manier en hoe heb je dat gemeten?
12) Wat is je planten- en je vis bezetting?
13) Hoe is je onderhoudsschema?
14) Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer?
15) Gebruik je (gedeeltelijk) osmosewater?

En plaats een duidelijke overzichtsfoto van je bak.

We kunnen je veel beter van advies voorzien als we het complete plaatje weten.

01) Hoe groot is je bak?
02) Welke pomp en capaciteit p/uur?
03) Welk filtermateriaal en hoe vaak maak je deze schoon?
04) Wat voor bodem gebruik je en hoe is deze opgebouwd?
05) Hoe heb je de bak opgestart? (dry-start/ fish in cycle /plantles cycle aka dark-start/ 4 weken indraaien)
06) Wat voor soort licht heb je? Hoeveel watt / lumen / par?
07) Wat is de belichtingstijd?
08) Wat voor voeding geef je en hoe en wanneer en hoe vaak?
09) Wat zijn je waterwaardes : pH, KH, GH, PO4, NO3, NO2, Fe, K, etc?
10) Hoe meet je die, en op welk tijdsstip van de dag/week?
11) Gebruik je CO2? Hoeveel, op welke manier en hoe heb je dat gemeten?
12) Wat is je planten- en je vis bezetting?
13) Hoe is je onderhoudsschema?
14) Doe je waterwissels, zo ja; hoeveel % en wanneer?
15) Gebruik je (gedeeltelijk) osmosewater?

En plaats een duidelijke overzichtsfoto van je bak.
een aantal vragen had ik al beantwoord, maar zal ik voor de duidelijk ook in de post zetten.
- inhoud: 60l
- filter: seachem tidal 35 / t/m 500l/h (onbekend hoeveel het daadwerkelijk is)
- filtermateriaal: spons, nooit schoongemaakt
- bodemopbouw (van beneden naar toplaag): fijn aquariumgrind - tropica aqua soil - fijn aquariumzand
- bak is opgestart met bacterien uit een ander (opgestart) filter
- licht: 10w led (combinatie van blauw en wit licht, deze zijn van de superfish home 60), gedurende 8 uur per dag
- afgelopen weken 1x per dag vlokvoer, sinds een week 3x per dag, sinds vandaag weer terug naar 1xBekijk bijlage 1000019325.jpg
- waterwaardes (net gemeten mbv JBL Aquatest Combiset druppeltest, allen in mg/l, vergeleken met een test (rechts van -) die ik vorige week heb gedaan, voor het starten met 3x per dag voeren):
ph: ~7,8 - ~7,8
kh: 5 - 5
gh en Fe gemeten met huismerk Aquastorexl teststrip, betrouwbaarheid onbekend, maar het zal iets in die richting zijn
gh: tussen 75 en 150
Fe: 0
po4: 0,8 - 0,25 (sera druppeltest)
no2: 0 - 0
no3: 2 - 4
k: onbekend
- geen co2
- planten: kopietje van de site

Waterplant Limnophila Heterophylla
(PC220795)
Waterplant Christmas Moss in bakje
(WP313)
Waterplant Anubias Nana
(pc220160)
Waterplant Vallisneria Nana
(000133)
Waterplant Cryptocoryne Parva 5 cm in pot
(ST010450)
Waterplant Staurogyne Repens in-vitro
(ST015009)
Waterplant Microsorium Pteropus
(pc220920)
elke plant zit er 3 à 4 keer in

- vissen: 6 otococinlus (overgenomen uit oud aquarium), 1 neon tetra (overgenomen uit oud aquarium, krijgt nieuwe vrienden zodra de blauwalg weg is en 10 ember tetras
- afgelopen weken 20% wekelijks, afgelopen week eenmaal 10% ivm het zo min mogelijk verwijderen van nitraat (balans nitraat:fosfaat zoeken)
- geen osmosewater

bodemopbouw (van beneden naar toplaag): fijn aquariumgrind - tropica aqua soil - fijn aquariumzand
- het is niet de bedoeling om aquasoil af te dekken met zand. Daarmee sluit je doorlaatbaarheid van zuurstof af. En nadeliger; je krijgt een ophoping van NH4.
Dat is in mijn optiek ook de reden van je blauwalg.
licht: 10w led (combinatie van blauw en wit licht, deze zijn van de superfish home 60)
superfish is een budgetmerk en het heeft een reden waarom het goedkoop is.
De LED's bevinden zich ergens onder in het segment wat betreft spectrumverdeling.
po4: 0,8 - 0,25 (sera druppeltest)
no3: 2 - 4
- PO4 en NO3 zijn, met gebruik van aquasoil, prima :thumbs:
Een verhouding 10:1 is één van de vele manieren om voedingsstoffen te doseren. Maar het is niet vanzelfsprekend dat je 10 ppm nitraat moet gaan meten en 1 ppm PO4 moet gaan meten en/of nastreven. Zéker niet met het gebruik van aquasoil.

Oplossing?
Tja. je weet nu waar de problemen liggen. Als je die wegneemt zal het ook stukken beter gaan.
In de tussentijd veel monitoren en blauwalg afzuigen, een keer extra water wisselen. En ga beginnen met en lean-dose waterkolombemesting

En nadeliger; je krijgt een ophoping van NH4.
Zover ik weet is dat anorganisch en blauwalg zie je juist met teveel organische belasting als ik het goed heb.

ik heb een fout gemaakt wat betreft po4. po4 was vóór het experiment 0,8, net na het experiment 0,25 en vandaag weer 0,8. ik heb overigens nog steeds geen duidelijk beeld wat er mis is gegaan/hoe op te lossen. oké, het 3x voeren was niet het slimste, maar het blauwalg is gekomen ook met 1x voeren. @Cornelius k heb geen nh4 gemeten, zou het toch kunnen dat het (ondanks het niet meten) invloed heeft op blauwalg? en hoe herstel ik nu alsnog de verhouding nitraat:fosfaat? gaat dit uberhaupt het probleem oplossen?

Zover ik weet is dat anorganisch en blauwalg zie je juist met teveel organische belasting als ik het goed heb.
Er is niet 1 primaire oorzaak voor het ontstaan van blauwalg. Het meer een combinatie van verschillende factoren.
Maar je ziet het wel erg vaak in een zuurstofloze omgeving vanuit de bodem. En hoe compacter de bodem en/of te lage zuurstofwaarden geven des te meer kans op blauwalg.
ik heb geen nh4 gemeten, zou het toch kunnen dat het (ondanks het niet meten) invloed heeft op blauwalg? en hoe herstel ik nu alsnog de verhouding nitraat:fosfaat? gaat dit uberhaupt het probleem oplossen?
De blauwalg is niet het resultaat van teveel voeren.
Onder je toplaag van fijn zand ligt een aquasoil die al haar ammonia aan het uitstoten is (NH4) en die feitelijk nergens heen kan. En een overschot aan NH4 is niet alleen slecht voor bewoners; algen zijn er gek op. Je hebt nu een situatie gecreëerd met een tekort aan zuurstof in de soil waardoor de NH4 alleen maar gaat oplopen.

Het probleem zit NIET in de verhouding nitraat fosfaat. Er bestaat geen 'in het steen gegraveerde' verhouding.
Als je van het probleem af wilt komen dien je de toplaag van zand weg te halen. Soil is niet gemaakt/geschikt om afgedekt te worden

Er is niet 1 primaire oorzaak voor het ontstaan van blauwalg. Het meer een combinatie van verschillende factoren.
Maar je ziet het wel erg vaak in een zuurstofloze omgeving vanuit de bodem. En hoe compacter de bodem en/of te lage zuurstofwaarden geven des te meer kans op blauwalg.

De blauwalg is niet het resultaat van teveel voeren.
Onder je toplaag van fijn zand ligt een aquasoil die al haar ammonia aan het uitstoten is (NH4) en die feitelijk nergens heen kan. En een overschot aan NH4 is niet alleen slecht voor bewoners; algen zijn er gek op. Je hebt nu een situatie gecreëerd met een tekort aan zuurstof in de soil waardoor de NH4 alleen maar gaat oplopen.

Het probleem zit NIET in de verhouding nitraat fosfaat. Er bestaat geen 'in het steen gegraveerde' verhouding.
Als je van het probleem af wilt komen dien je de toplaag van zand weg te halen. Soil is niet gemaakt/geschikt om afgedekt te worden
mijn grootste inspiratiebron voor aquascapes is MD Fish tanks op youtube. deze mnr gebruikt ook tropica aqua soil in elk van zijn videos, dekt deze standaard af en heeft nooit last van blauwalg. tropica aqua soil staat er ook om bekend dat deze amper ammoniak afgeeft. nou ja goed, weghalen kan niet meer (dan zou ik helemaal overnieuw moeten beginnen, dat doe ik niet) en dan zou ik ook geen aquascape kunnen maken met grind en zand

mijn grootste inspiratiebron voor aquascapes is MD Fish tanks op youtube. deze mnr gebruikt ook tropica aqua soil in elk van zijn videos, dekt deze standaard af en heeft nooit last van blauwalg. tropica aqua soil staat er ook om bekend dat deze amper ammoniak afgeeft. nou ja goed, weghalen kan niet meer (dan zou ik helemaal overnieuw moeten beginnen, dat doe ik niet) en dan zou ik ook geen aquascape kunnen maken met grind en zand
Hij maakt hier wel een mix met grind van, waardoor er meer zuurstof door de bodem kan.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan