Wat is er nieuw

Blauwalg

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Zwits
  • Startdatum Startdatum
Z

Zwits

Guest
Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
Het is een Juwel meterbak, 100x40x45 (netto ongeveer 150-160 liter) en deze draait vanaf 12 januari 2014. opgestart met 60 liter uit mijn andere aquarium.

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Ph: 7.2
kh: 5,5
no2 0
no3 15 mg/l
PO4 0,2 mg/l
temp 23
co2 (volgens tabel) 9,4

deze waardes zijn echter wel gemeten na een 25 % waterwissel en grondige schoonmaak.

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Elke week 20 tot 25 %, waarbij ik de bodem ook afhevel.

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Dagelijks 3ml EasyCarbo en 2 x per week 6 ml Profito.

Voeg je CO2 toe aan het water?
nee

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
geen voedingsbodem, enkel kleibolletjes bij de wortels.

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium?
2x 30 watt TL

Hoe lang
staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?

Normaal 9,5 uur. lampen zijn recent (na constatering alg) vervangen

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
blauwalg (en bruinalg)

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
2CsTf6Qz9EoRqKbFxZhMA5aEIKK1uRem.jpeg

2CsTf6Qz9EoRqKbFxZhMA5aEIKK1uRem.jpeg


Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
er staat een grote bos Waterpest in, 1 bananenplantje, 1 x lotus, 2 x echinodorus Bleheri en hydrocotyle leucocephala. als drijfplant limnobium laevigatum.

Hoe lang heb je dit probleem al?
1 tot 2 weken
Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
ter info:
vanaf 20 februari zwemt er een harem cacatuoides in, en vanaf 4 maart 12 Hemigrammus Bleheri. ook zwemmen er 9 jonge caca's in die al vrijzwemmen en net nog geen centimeter groot zijn en heeft het andere vrouwtje pasuitgekomen jongen.

ik voer diepvriesvoer (daphnia, artemia, zwarte en rode muggenlarven, tubifex en heel af en toe cyclops) en af en toe wat granulaat en bodemtabletjes (dierlijk). ik was gestopt met het uitspoelen van het diepvriesvoer in een theezeefje omdat ik op het forum veel heb gelezen dat heel veel mensen dit niet doen en onzin vinden. dit doe ik inmiddels wel weer. 1x in de week een hongerdag.

Het filter is een Tetratec 700 l/ph

Ik heb sinds een tijdje nestjes van mijn cacatuoides en heb daarbij dus meer gevoerd dan ik normaal deed. ook het schoonmaken heb ik minder grondig gedaan omdat ik bang was om de kleintjes mee uit de bak te zuigen. nu bleef er aan mijn bodem veel "witte slierten" zitten wat volgens mij gewoon bacteri�n waren en niet veel kwaad kunnen/konden. deze waren ook niet heel makkelijk van de bodem af te zuigen.

Omdat ik aan de rechterkant van de bak last had van bruinalg en aan de linkerkant niet, heb ik de uitstroom van mijn filter veranderd. de uitstroom liep eerst vanuit links boven, schuin naar beneden waarbij de instroom in de rechter hoek beneden zat.

dit heb ik inmiddels veranderd, de uitstroom zit nu rechtsboven en blaast een hele lichte rimpeling op het wateroppervlak, waarbij de instroom nog gewoon rechtsonder in de hoek zit. beide aan dezelfde kant dus.

Moet ik hier nog wat aan veranderen?

Verder heb ik recentelijk door de aanhoudende bruinalg de achterste lamp vervangen, hier zat een 30watt 4900 kelvin roodachtige lamp in, deze heb ik vervangen met een gelige 30watt amazon-day van dennerle. geen idee hoe oud de lamp was, deze heb ik 2ehands overgenomen (hele bak) dus ik schat stokoud.

De verlichting stond op 9,5 uur, deze heb ik terug gebracht naar 8,5. Ik heb de drijfplanten uitgedund, (vanwege het nitraatvreten) dit was eerst een ontzettend dik pak dat 75 % van het wateroppervlak bedekte.

ik heb woensdag de bodem grondig afgeheveld en alle plantenresten e.d. uit de bak gezogen. hierbij heb ik 40 liter water ververst. donderdag heb ik het blauwalg afgezogen en her en der de bodem nog wat verder schoon gemaakt, daarbij 25 liter ververst.

Het filter heb ik nog niet na gekeken, vanwege het vele waterverversen. deze heb ik echter begin maart nog wel schoongemaakt (bruine water eruit gegoten, filterwatten uitgeknepen en weer "helder" aquarium in het filter gedaan. hierbij heb ik niet aan de sponzen of filterinhoud zoals keramiek en de zwarte bolletjes gezeten)

Is mijn circulatie zo voldoende? Heb ik iets over het hoofd gezien? wat kan ik verder nog doen?

bij voorbaat dank voor jullie hulp.
Gr, Zwits.
 
heb maar blue exit gehaald, kijken of dat werkt.
 
Gewoon om de paar dagen afzuigen..
 
en de blue exit achterwege laten?

als ik het afzuig gaat het groene zo mee, maar daaronder zitten bruine "slierten" die zich iets minder makkelijk laten afzuigen..
 
Zou eerst het advies van Tom proberen.
Tijdje volhouden om het steeds af te zuigen en nog te wachten met Blue exit. Kan altijd nog.
 
Met middeltjes doe je aan symptoombestrijding, je moet de oorzaak aanpakken. Plemp er nog wat extra hoornblad bij en stop even met het toevoegen van extra plantenvoeding. Je plantenbestand is dermate klein dat er volgens mij gewoon geen extra voeding nodig is. De blauwe alg snoept daar natuurlijk wel van
 
Ik heb voor zover ik weet de oorzaak al aangepakt, wil natuurlijk nog niet zeggen dat de blauwalg dan ineens weg is.. ik zal geen plantenvoeding toevoegen dan, wel easycarbo.
 
Dag of vier donker zetten (compleet donker), daarna po4 en no3 toevoegen. Als je het probleem hebt aangepakt ben je er zo van af.

Gr Martinez
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan