Blauwalg?!

B

blackmoor

Guest
Beste allen, vanmiddag merkte ik een klein stukje alg op, is dit blauwalg!?!?
Hieronder een foto: Ik heb er nog nooit mee te maken gehad, Het enige wat ik nieuw heb gedaan de laatste tijd is de toevoeging van voedingsstoffen volgens de EI, en een keertje geen denitrol toegevoegd.

ylNiBOIhQcDpKS3zIZs0sHi4VnEO-2dr.jpeg
 
Ja dat is blauwalg hoor. Een smerige blauw groene vette laag. Het zal niet aan de EI liggen en vaak aan de belasting of punten waar rotting plaatsvind en onvoldoende stroming. Weet je de waterwaarden en hoe vaak ververs je? Heb je kort geleden iets met de bodem of filter gedaan?

Ik heb het lang in de bak met de dwergklauwkikkers gehad en ook alleen voor bij de ruit. steeds wegzuigen en schoonmaken dus.
 
Mijn waterwaardes nu zijn:
NO3: 10 KH: 6 °d
NO2: 0 PH: 7,2
GH: >7 °d CI2: 0

Ik heb niets gedaan met bodem/filter, en ik ververs elke week 1/2 van de bak. Ik heb overigens nog een conclusie, ik heb laatst mijn christmasmos (zie mijn fotoalbum) eens flink uitsgeschud, en de stroming 'blaast' al het vuil tegen het gras naar beneden, op het voorgrind. Het zou kunnen dat door dat teveel aan rommel/voeding uit het mos dat daar juist blauwalg ontstaat...
 
Ja hoor dat is niet zo een fijne bingo :(

Je kunt het beste met een aquariumslang water gaan afzuigen en dan met je vinger langs het raam gaan of ik bedoel tussen het raam en je grind, en het dan direct wegzuigen. Nondesje hoe leg ik dat uit :juggle:

Je bent er waarschijnlijk nog wel op tijd bij als je nu direct maatregelen gaat nemen.

-alle blauwalg die je ziet direct verwijderen!
-desnoods iedere dag een deel waterversen
-filter nakijken op te ernstige vervuiling
-aangetaste bladeren allemaal verwijderen
-ik heb dit precies hetzelfde gehad en mijn vader ook, we hebben toen het randje afgeplakt met afplaktape, zodat er een tijdje minder licht bij kan
-het kan ook geen kwaad zowiezo een paar dagen te gaan verduisteren

Het klinkt misschien wat overdreven allemaal, maar zo kun je een algenexplosie voor zijn, want dat wil je echt niet

Dingen die je even goed na moet kijken

-hoe dik is jouw bodem? Kan het niet heel goed zien. Dit hoeft geen probleem te zijn maar kan wel.
-is jouw filter groot zat qua capaciteit?
-zit er de juiste filtermaterialen in?

Succes!

Edit: op die plek zie je de blauwalg die in je bodem wil gaan zitten, omdat daar het licht van buitenaf bij kan komen. Doe je hier niks aan dan kan het over je grind heen kruipen, over je planten etc. Blijf je planten ook goed checken op rondzwervende deeltjes blauwalg.
 
Je kan proberen om de uitstroom dan iets anders te richten. Misschien dat je daardoor meer vervuiling daar krijgt. Het is ook beter om de uitstroom zo te hebben dat je geen ophoping van vuil ergens kan krijgen.
Ik zou in elk geval het dagelijks verwijderen nu het in de beginfase zit. Ik moest dat ook en na enige tijd was het weg.
 
In het filter zit JBL micromec, voorfiltermateriaal en gewone filtersponzen. Het is een JbL e701 buitenfilter. De bodemdikte bij de blauwalg is 6cm en de laatste keer dat ik het filter schoonmaakte was 3 weken geleden.
 
Ben nu het hele voorgrondgrind aan het opzuigen en verschonen
 
Persoonlijk denk ik dat je met je filter op de rand balanceert.
Volgens de jbl site is de 701 geschikt voor aquaria tot 100 cm en dat is meestal gebaseerd op heel weinig visbestand.
 
Tussen glas en grind maak je het beste schoon met een plastic card, niet noodzakelijkwijs een credit card...;)
 
Dit vindt ik op aquaria veldhuis:



Voor aquaria: 60-200 liter
 
Hij zou in principe moeten kunnen.... Er zit maar netto 140L in mijn rio 180
 
Mijn waterwaardes nu zijn:
NO3: 10 KH: 6 °d
NO2: 0 PH: 7,2
GH: >7 °d CI2: 0

mis hier een belangrijke waarde blauwalg wordt veroorzaakt door een verstoorde verhouding tussen no3 en po4
zou deze eens gaan meten

groet

jaap
 
Het enige wat ik nieuw heb gedaan de laatste tijd is de toevoeging van voedingsstoffen volgens de EI,


Dan hoort de po4 ook we op orde te zijn als alles normaal is toegediend. Misschien toch even meten zoals al werd aangegeven.
 
Ik denk toch dat het komt door de hoge hoeveelheid plantenresten en voedsel omdat mijn uitstroom het naar voren blaast.
Ik hou het in de gaten!
Misschien toch een JBL Aquaex kopen, die reinigt ook het grind. Po4 testsetje haal ik dit weekend mss,
 
Ik heb het ook zie ik. Op mijn pas opgestarte bak, Bruin alg op de bodem en nu zie ik op 5 cm2 groen/blauwige gloed op de steentjes komen. Wat ik ga doen is de bodem deels afzuigen en snel groeiers halen. Ik heb het idee dat ik de weinig planten heb. Aangezien ik ook EI volg, co2 toevoeg en matige stroming heb.
 
Blauwalg eigenlijk een bacterie is zeer lastig te weren.

Iedere bak heeft ze vast wel ergens zitten. Probeer ze altijd weg te halen. Onderstaande link kun je wat tips vinden.

Blauwalgen
 
Het gekke is dat tegen de voorruit van het aquarium een paar stuks pogostemon helferi staan, en daar geen enkel spoortje is van blauwalg. Mss is het dus een idee om sowieso tegen de voorruit pogostemon te planten, als lichtbuffer en voedingsopnemer
 
Terug
Bovenaan