Wat is er nieuw

Blauwalgen, de dag daarna groene schijn in water!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter MartijnK
  • Startdatum Startdatum
M

MartijnK

Guest
Dag iedereen

Als er hopelijk iemand mij kan helpen..
Ik heb al een tijdje wat blauwalgen. Met chemisch product (Blue Exit) krijg ik het niet helemaal weg. Dus heb ik sinds gisteren het aquarium volledig verduisterd + grote waterverversing. PO4 en NO3 zijn in normaalwaarden, ook niet te laag NO3.

Nu deed ik de doek van het aquarium, maar nu heeft de bak een licht groene schijn int water :S

Is dit normaal??

Advies?

Schermafbeelding 2017-12-04 om 18.16.05.png
 
Is niet normaal maar zal ook een gevolg zijn van het probleem in je bak.
Los van dat de Blue Exit al niet goed werkt in jouw geval is het ook geen oplossing voor je probleem natuurlijk want zolang de oorzaak of oorzaken niet weghaalt blijft het terugkomen.

Beste kan je zoveel mogelijk info over je bak geven zodat we er met z'n allen eens naar kunnen kijken om ze tot een oplossing te komen!
 
Ferplast Dubai 100 (190L)
beplanting: enkel javamos en belgisch groen
bezetting:
- 3 roodstreep barbeel
- 10 zalmpjes
- 1 meerval
- 10 japonicagarnaaltjes

Nitraat: 30
Nitriet: 0
PO4: 0,5mg/dl
pH 6,8
geen NH4/NH3 aanwezig
CL2 = 0
 
Aan de bewoners zal het niet liggen.

Wat voor filter draait erop?
 
Voeg je nog vloeibare middeltjes toe zoals plantenvoeding bv?
Hoeveel en vaak ververs je?
Zit er een voedingsbodem in de bak,hoelang staat je bak er?
Welk filter en verlichting?
 
Voeg je nog vloeibare middeltjes toe zoals plantenvoeding bv?
Hoeveel en vaak ververs je?
Zit er een voedingsbodem in de bak,hoelang staat je bak er?
Welk filter en verlichting?

Vloeibare plantenvoeding wekelijks ja, want er is geen voedingsbodem (easy life profito)

wekelijkse verversing 20%, goed nitraat

verlichting al 2 jaar door 5 LED-strips met daglichtsimulator
 
Wat is je kh eigenlijk? Dit omdat je de groene waas ook kan krijgen bij een co2 tekort.
 
In elk geval is de verhouding NO3/PO4 niet goed. Je fosfaat gehalte is te laag t.o.v. je nitraat. Het beste is om te gaan voor een verhouding 10:1. Dus wanneer je Nitraat op 20 mg/l staat zou bij voorkeur je fosfaat niveau 2 moeten zijn. Ik kan het niet goed zien op je foto maar je hebt toch geen last van alg bloei?

http://www.aquariumfans.nl/witte-waas-in-het-aquarium-bestrijden/
 
zou sowieso meer verversen.

wat bij mij de blauwalg binnen een paar weken heeft weg gekregen:

- stroming verhogen, beste om dit te doen is door een extra filter aan te sluiten.

- 3 keer per week afzuigen: hierbij kan gerust je bak voor 100% per week worden ververst.

dit is alles wat ik heb gedaan, geen no3 toevoegingen, geen blue exit spul, geen verduisteringen.

of het voor jou helpt... ja wie weet 🙂

de waas komt gok ik door de onbalans in je bak, je planten hebben ineens in het donker gezeten en dit heeft de bak uit balans gebracht (in hoeverre die dit al was)
 
Heel simple verklaring, hij heeft zijn aquarium afgedekt voor licht dus de planten staan stil, doordat dit gebeurt hopen stoffen op zoals spoor elementen en bacterien die voor de afbraak zorgde van het organische stof.
Nu waren deze bacterien rustig en deden weinig, plots komt er licht en whala Algenbloei omdat de bacterien ineens al je overtollige stoffen gaan opeten kleurt het water groenig tot een soort witte waas, je kann het verglijken bij een water wissel en je voegt planten voeding toe dan kan je bak ook enkele uren of een dag wazig worden tot een melk achtige gloed (algenbloei)

Gewoon 50% water wissel en plantenvoeding toe dienen en dat lost zich dan vanzelf op als alle overige stoffen zijn verminderd.
Hoop alleen dat je wel van je Blauw alg afkomt omdat dat erg hardnekkig kan zijn en soms lastig te bestrijden, zorg wel als je blauwalg hebt dat je nitraat niet boven de 25mg komt en je fosfaat PO4 rond 1 - 1,5mg houden.
Ga ook Easy Carbo gebruiken als vervanger voor Co2 dit kan een boel algen schelen en ook blauwalg is er niet zo fan van en je kan hier een hoop ellende mee voorkomen.
Nog een tip stop bij de planten kleibollen of caps met planten voeding dat geeft je planten extra groeikracht en zo kan je ook voorkomen dat kans op blauwalg en dergelijke ook verkleinen door goed groeiende planten.
 
Ahh bedankt! Verklaart veel.

Die blauw algen komen wel goed. Plantensticks is een goeie tip!

Ik ga ermee aan de slag
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan