Wat is er nieuw

Blauwe acara / aequidens pulcher bij discusvissen

Izzzy

Well-known member
Lid geworden
27 september 2020
Leeftijd
49
Hallo

Ik ben bezig een discus aquarium op te zetten en ben aan het kijken naar mooie bijvissen. Nu kwam ik per toeval op bovengenoemde mooie vis terecht.

Heeft iemand ervaring met het houden van deze vissen samen met discusvissen?

De rest van het bestand zal bestaan uit een groepje corydora sterbai, wat otocinclussen, en 3 l046 zebra plecos. Misschien nog een schooltje diamant tetras of kardinaaltetras , daar zijn we nog niet over uit.

Heb geen antwoord op je vraag maar vraag me af of otocinclus wel een goede keus is ivm de vaak hogere temperaturen in een discusaquarium.

Heb geen antwoord op je vraag maar vraag me af of otocinclus wel een goede keus is ivm de vaak hogere temperaturen in een discusaquarium.
Dat is wel even iets om naar te kijken inderdaad. Ik heb ze vaker in ene discus tank voorbij zien komen en heb daardoor aangenomen dat dit kon, verder nog geen onderzoek naar gedaan, goed dat je t aanhaalt

Ik vond onderstaande informatie. Dit zou fan prima moeten kunnen

Bijlagen

• Screenshot_20201015-101133_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20201015-101133_Samsung Internet.jpg
    237.5 KB · Weergaven: 239
Ik heb zelf een koppel Blauwe acara's , niet bij discussen.
uiteindelijk is het een kweekvorm van adinoacara pulcher/ aequidens Pulcher temp 22-28gr C
dus zou ze niet op 30 gr zetten

Ik heb met de Oto's slechte ervaringen, zeker als de temperatuur even door de 30 of richting 34 gaat, dus ik zeg persoonlijk niet doen
Dan slaan we die over

Ik heb zelf een koppel Blauwe acara's , niet bij discussen.
uiteindelijk is het een kweekvorm van adinoacara pulcher/ aequidens Pulcher temp 22-28gr C
dus zou ze niet op 30 gr zetten
Ik kwam net met zoeken jouw visjes tegen, prachtig!

Mijn discussen zijn al wat groter en zullen rond de 28-29 graden zitten. De bovengrens dus voor de acaras

Ik vind ze ontzettend mooi om te zien maar als het echt niet kan, dan doen we het niet

Wat voor discus?
Hoe groot is het aquarium en welke temperatuur wil je mee gaan draaien?
Ga je hart voeren?

Wat voor discus?
Hoe groot is het aquarium en welke temperatuur wil je mee gaan draaien?
Ga je hart voeren?
Nakweek stocker 10-12 cm 160x60x60, 28-29 graden, geen hart ( voer van de parel)

En hoeveel discus had je in gedachten dan?

euhm, das een beetje veel hoor, 10 max in dat aquarium en dan ook niet de bijvissen die je noemt.

euhm, das een beetje veel hoor, 10 max in dat aquarium en dan ook niet de bijvissen die je noemt.

Waar baseer jij de cijfers op? Volgens mij moet dat prima gaan in mijn bak. Zodra ze volgroeid zijn zullen we er uit zoeken welke kunnen blijven en welke eventueel weg gaan indien noodzakelijk.

Lekker vriendelijk. Maar bedankt. Gaat helemaal goedkomen.

528 liter bruto, zal netto dus ongeveer 475 liter zijn, en afhankelijk van je scape nog iets minder.

Ga je uit van 30 liter per vis dan is bji 15,8 vissen de bak VOL, en heb je geen ruimte meer voor bijvissen.

Ik heb dezelfde bak en denk dat 10 tot max 12 mooi is, meer zou ik persoonlijk niet adviseren...... Minder als 10 zou ik ivm het groepsgedrag ook niet te snel gaan, en als uiterste minimum 8, maar liever dus niet IMO

Bedankt, we houden er als t goed is uiteindelijk 12 over. Mn bak is trouwens 579 liter inhoud ongeveer ( 160x60x64 aldus de specs) , gaat draaien op 2 x oase biomaster 850 en een kleine bioloog want helaas zitten er tussenwanden in mijn aquarium kast en kan ik er geen grote bioloog in kwijt zonder de dragende constructie om.zeep te helpen. Wie weet dient zich daar nog een andere oplossing voor.
Ook komt er een nitraat/fosfaat pilaar in te staan om t water zo goed mogelijk te houden.

Er komt alleen wat spiderwood en zand in, een dunne laag want geen grote plantenbak

Ik heb al eerder discussen gehad zonder enige problemen, ik verwacht ook niet dat dit nu gaat gebeuren.

Hi Izzzy, mooie plannen. Ik denk eerlijk gezegd ook dat 16 erg veel is. Ze groeien snel en het zal snel een volle boel worden. Ik denk dat het slimmer is rond de 10 te gaan zitten. Nog steeds een mooie groep maar gaat je bak ten goede komen. Ik lees 10-12 cm, dat groeit snel hoor.

Hoi, bedankt voor het advies. We blijven echter bij ons besluit te starten met 16 en de mooisten houden we zelf, we zullen er uiteindelijk 4 a 6 weg doen als ze volgroeid zijn.

Hallo Izzzy
Behoudens dat ikzelf geen Discusvissen meer verzorg wil ik toch wel even inhaken. Je geeft aan met opgedane kennis dit weer op te starten. maar zonder nog maar een Discus zoek je al naar wat er bij kan.
Het aantal waar je mee wil gaan beginnen is wat aan de hoge kant, maar je geeft zelf al aan dat er na een bepaalde periode enkele zullen verdwijnen en er 12 wil overhouden, dat vind ik een goed startpunt.

Ik ben zelf best wel kritisch, voor mijzelf en andere liefhebbers, ik zeg vaak wat ik denk, en zonder dat ik zelf niet al te veel of helemaal geen/ weinig kritiek krijg, maar daar sta ik altijd voor open.
Wat ik je zou willen meegeven is concentreer je eerst eens op de Discus, met die hoeveelheid heb je je handen vol, en laat die bijvissen een Jaartje weg, de coreadorus, oke.

L nummer's heb je zo wie zo in de opstartfase niet nodig, stel deze uit of laat ze even weg.

Kijk verder even bij het album van Janjdek en schott of je moet dit al doorlopen hebben, de 2 mooiste bakken op dit forum momenteel met de Discus als hoofdbewoner.

Je krijgt met een opstart altijd weer te maken met worm en kieuwinfectie's die krijg je er gratis bij, dus laat die bijvissen nog even met rust, met een Jaartje verder zijn de Discus behoorlijk gegroeid, en door jou uitgeselecteerd, dan is er een mooi moment om wat bijvissen toe te voegen.
Vergeet niet dat de Discus de hoofdbewoner is, deze moeten we niet direct of meteen met andere bijvissen houden, ,neem de tijd.

Gr. bert

Ja beide bakken bekeken, werkelijk prachtig. De bijvis laten we idd even zitten, op de corydoras na, die houden de boel wel op orde op plekken waar de pannekoeken niet bij kunnen.

Misschien dat we in de toekomst wat biotodoma cupido toe gaan voegen. Qua L nummers , er komen er 3 maar dat wordt pas over een hele tijd aangezien ik voorlopig niet kan afreizen naar Belgie om ze daar op te haken

Izzzy mooi om te lezen dat je beide bakken gezien hebt, en bij die bakken zie je dus weinig medebewoners, Discus op de 1e plaats.
De coreadorus daar zou ik eerder mee opstarten, en de Discus weken later.
Maar neem de tijd en koop de juiste en naar jou beleving gezonde vissen, zijn niet makkelijk te vinden.

Het moeilijkste is dus om met gezonde vissen te starten, en ik heb met de jaren achter mij ervaren dat dat lastig is wat je eenmaal koopt, daar moet je het mee doen.
Gr.bert

Klopt hoor. Wat de vissen betreft, ik volg het advies van de kweker juist niet met bijvis te starten maar met de discusvissen. En dan enkele weken later de bijvissen. We hebben de kweker ook de vissen voor ons laten kiezen en hebben er het volste vertrouwen in dat hij ons een mooi stel kan leveren ( discus texel)

De bak staat overigens te draaien op ingedraaid materiaal bij de kweker vandaan zodat de discussen niet een andere bacterie cultuur krijgen dan daar.

En bijvissen worden behandeld met discus protect voor ze bijgeplaatst worden, of ze gaan een paar weken in de quarantaine bak. Ik heb geen trek in kruisbesmettigen of andere ellende.

De discusprotect moet ik nog meer onderzoeken of dat wat is om de bijvis mee te behandelen of dat dit ook weer een verkooppraatje is.

De bakndraait in ieder geval netjes, ik meet minimaal nitraat, geen nitriet, geen ammonia, en blijf voorlopig door testen. Met een beetje geluk kunnen de pannekoeken dan over een week of 3 er in

Hoi, bedankt voor het advies. We blijven echter bij ons besluit te starten met 16 en de mooisten houden we zelf, we zullen er uiteindelijk 4 a 6 weg doen als ze volgroeid zijn.
Met alle eerlijkheid, je wilt een showaquarium starten met 16 discussen en als ze volwassen zijn hou je de 12 mooiste over.
Om ze allemaal in die hoeveelheid water volwassen te krijgen ga je heel veel voeren, en heel veel water verversen.
Streep dat woordje show maar een beetje weg.
Heel veel voeren zal ook al heb je een ingedraaide bacteriecultuur, zorgen voor piekbelasting van je water, verwelkom maar staghorn algen.
Ga je heel veel water verversen mag je baardalgen ook bestuderen.

16 stuks op jouw aquarium zal eerder zorgen dat je niet met 12 mooie eindigt maar met minder.
Koop liever zoals div je hier adviseren minder, geef daar de focus en beste zorg over en hoop dat die zo mooi worden als je op plaatjes ziet.....en dat is al een kunst op zich om dat bereiken.
Ik hanteer op een gelijkwaardig aquarium zoals die van jou, alleen een 100 liter bioloog maar 9 discussen....en dat is echt de max als ze volwassen zijn...tenminste als je een show aquarium met planten wilt.
In een kale bak met veel waterwissel kan wel wat meer....en daar komen vaak die aanduidingen met x liter per vis vandaan.

En bijvissen worden behandeld met discus protect voor ze bijgeplaatst worden, of ze gaan een paar weken in de quarantaine bak. Ik heb geen trek in kruisbesmettigen of andere ellende.

De bakndraait in ieder geval netjes, ik meet minimaal nitraat, geen nitriet, geen ammonia, en blijf voorlopig door testen. Met een beetje geluk kunnen de pannekoeken dan over een week of 3 er in
Kruisbesmetting voorkom je niet door een Q periode, deze bacteriën zitten in het water en op de vissen en blijven daar dan ook.
Voeg gewoon geen Aziaten met Europeanen, en hou je het liefste bij een kweker.

De bak draait....wat voeg je dan toe om je cultuur voor te bereiden op de komst van die hoeveelheid vissen ?

Er zitten bijna geen planten in mijn bak, wat hydrocleys nynphoides en een paar anubias. Wel wat kienhout, geen bare bottom.

Verversen 2 x per week 50 %, deed ik met mijn vorige discussen ook, ging goed, geen gedoe mee gehad.

Uiteraard komen er geen aziaten bij in de bak. Maar ik heb altijd begrepen dat kruisbesmetting ook van bijvis op discus kan?

Op dit moment zit er een bacterie cultuur jn van de kweker, de filters draaien met ent materiaal uit de bakken van de kweker. Heb dit aangevuld met sera bacterieen.

Ik heb een aantal keer getracht de informatie over onstarten met salmiak te begrijpen maar helaas heb ik last wanneer ik veel en ingewikkelde informatie moet verwerken, daar kwam ik niet goed uit.

Helaas onder deze bak geen bioloog, daar hebben we wel naar geinformeerd, maar was niet te doen zonder allerlei hele rare fratsen, wellicht laten we ooit nog een stalen frame lassen en een bioloog aanleggen maar dat zal I de toekomst zijn. Eerst maar genieten van deze bak.

Wat zou u aanraden toe te voegen om de cultuur verder voor te bereiden? Ik gooi er nu af en toe wat vlok voer in

Kan je alvast zeggen...wat vlokvoer zal beslist niet een bacteriecultuur op gang brengen die de ammonium productie van 16 discussen aan kan.
Ik voorspel je kommer en kwel en de vissen ellende.

Kruisbesmetting kan zeker van bijvis komen.....LFS en of importeurs hebben nogal wat aqauriums onderling gekoppeld, en dat geeft dan kruisbesmetting...en die gaat niet weg van een Q perdiode.
Wees dus alert waar je de bijvissen koopt, zitten er in die LFS ook aziaten..discussen wel te verstaan dan loop je kans op.

Laatst bewerkt:
Izzy, ik heb waardering dat je aangeeft dat de salmiak ondoorzichtig voor je is.
In feite kunnen we het heel simpel maken, en geloof me...als je niet zorgt voor voldoende biofilm heb je straks nog minder dan 8 goede discussen als je met wat vlokvoer start en dan 16 stuks erin plaatst.
Ik heb nog ammoniumchloride hier liggen...kan het verzenden en je betaalt alleen de portokosten.
Ik maak het schema voor je erbij en je volgt dat voor minimaal 14 dagen....liever 21 dagen.
Maar ik wil die moeite alleen doen als je bereid bent het op te volgen, anders is het kostbare verloren tijd van mij.
Uitgangspunt is wel dat we beginnen zonder licht en zonder planten.
En je hebt de juiste meetsetjes.
Verder, als ik niet online bent raadpleeg je @rjoemman of @sschot of @Nanoe

Geef maar aan wat je wilt, wij willen je graag helpen, maar dan niet eigenwijs zijn.

Ik ga dit nog een paar keer tot me proberen te nemen.

Ik draai echter al op filtermateriaal waar al een bacterie kolonie in zit, kan ik dan alsnog deze wijze hanteren, en start ik dan vanaf dag 1? Mijn bak is al ingericht, dat wil zeggen, 30 kilo zand ( laagje van 2 cm ongeveer, paar flinke stukken redmoor hout en wat Hydrocleys nymphoides met kleibollen aan de wortel en een paar anubias planten.

Ik heb er een juwel helialux ledbalk boven hangen en voer 10 uur verlichting per dag, temperatuur 29 graden, geen algen, wel witte snotschimmel op het hout.

De bak draait nu anderhalve week, ik meet geen nitriet, laag nitraat( eerste gekleurde bolletje vsn de jbl druppentest) en geen ammoniak.

Izzy, ik heb waardering dat je aangeeft dat de salmiak ondoorzichtig voor je is.
In feite kunnen we het heel simpel maken, en geloof me...als je niet zorgt voor voldoende biofilm heb je straks nog minder dan 8 goede discussen als je met wat vlokvoer start en dan 16 stuks erin plaatst.
Ik heb nog ammoniumchloride hier liggen...kan het verzenden en je betaalt alleen de portokosten.
Ik maak het schema voor je erbij en je volgt dat voor minimaal 14 dagen....liever 21 dagen.
Maar ik wil die moeite alleen doen als je bereid bent het op te volgen, anders is het kostbare verloren tijd van mij.
Uitgangspunt is wel dat we beginnen zonder licht en zonder planten.
En je hebt de juiste meetsetjes.
Verder, als ik niet online bent raadpleeg je @rjoemman of @sschot of @Nanoe

Geef maar aan wat je wilt, wij willen je graag helpen, maar dan niet eigenwijs zijn.

Dit aanbod neem ik uiteraard graag aan, ik neem even prive contact met u op

in mijn fotoboek kan je de toepassing van de salmiak methode ook nog eens volgen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan