Blauwe en rode plek op gourami, wie weet wat dit is?


N

Nielsst

Guest
476F3AC2-E75F-4BEA-AF66-01FAB2854500.jpeg
In mijn aquarium van 1,40 heb ik 20 kardinalen, 5 maanvissen, 2 kersenbuikjes en 1 gourami.
Van het koppeltje gourami’s had een gourami een grote blauwe/rode plek op het lichaam. De vis is inmiddels overleden. Ook zie ik nadat de gourami dood is gegaan bij de maanvissen dat de kleur een stuk minder intensief is en vraag me af of de ziekte besmettelijk kan zijn en wat het mogelijk is.
659F3204-2A48-4004-A475-3B110F65C3C9.jpeg
CF29C5D2-C6F0-43E3-A452-E0A5AA0A54B9.jpeg
 
Ik heb een vermoeden dat de dader je kersenbuikjes zijn en als je die eruit haalt, het probleem vanzelf oplost/herstelt.
Kersenbuiken zijn uitermate agressief in paaitijd en het risico dat ze dan letterlijk andere vissen de dood in jagen is vrij groot.
 
Nou ik ken de reputatie van kersenbuiken al te goed en weet waar ze allemaal toe in staat zijn, ze jagen letterlijk alles de dood in als het gaat om paaidrang, en gezien de verwonding van de vis op de foto is dat niet ontstaan uit zichzelf zoals ik het dan bekijk hé.
 
Oké, bedankt dat jullie mee denken. Ik weet inderdaad dat de keesenbuiken erg agressief kunnen zijn. Kan de wond van de gourami ook een brandwond zijn van het verwarmingselement, of ziet dat er anders uit. Ik heb het verwarmingselement rechtop in een hoek staan dus hij kan zich daar mogelijk klem hebben gezwommen. Groet
 
niet wat voorbarig om meteen de kersenbuiken de schuld te geven?


Dat vind ik ook ondanks de wetenschap dat Kersenbuiken fel kunnen zijn. Gelet op de plek denk ik niet gelijk aan het verwonden door een andere vis.

Waarom denk je dat deze vast heeft gezeten tussen de verwarming?
 
Ik had er nog eens over nagedacht, maar wat je kan doen om te kijken of het ook echt je kersenbuiken zijn, ze uitvangen en even een weekje apart in een curverbox met luchtsteentje, dan kan je aan het gedrag van de overige vissen zien of die weer opknappen of niet.
 
Ik dacht eerst ook aan het verwarmingselement, maar dat verklaart niet waarom de wond aan twee zijden van het lichaam zit.
Het verklaart ook niet waarom je maantjes minder intensief van kleur zijn.
 

Terug
Bovenaan