Blauwe led-strip voor avond?

ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Ik heb een Juwel Novilux 60 witte led, deze liet ik vroeger veel te lang branden waardoor ik algen kreeg. Nu slechts 6u.
Maar toch zou ik graag 's avonds nog wat licht hebben.

Eerst had ik in gedachten om een blauwe Juwel Novilux 40 te kopen om 's avonds 2 uurtjes te laten branden. Maar misschien is het ook mogelijk om een led-stripje te kopen? Eentje gelijk deze:
https://www.ledstripkoning.be/aquar...WSRa52q-6oSZhdnLikABA18ypYknyaQkaAp9bEALw_wcB

Deze zou ik dan 's avonds 2 uurtjes kunnen laten branden als sfeer, en zo'n stripje zal denk ik minder invloed hebben op mijn planten dan een blauwe Novilux?

Is dit een goed idee? Is 1 stripje dan voldoende? Kan iemand die iets gelijkaardigs heeft een foto posten van hoe dit eruitziet bij hem?
 
Oneil, hoe groot is jouw bak?? Dan kun je ook pas wat zeggen over de belichting....
 
Het is een Juwel Primo 60.
 
Over het algemeen is 6 uur tekort en zou je naar 8 uur moeten. Kun je het licht dimmen?
 
Blauw is idd eventjes wel leuk savonds
Maar goed, tis verre van natuurlijk.

Bij mij gaat het in een korte tijd van rood naar paars en dan blauw.
Daarna geheel donker.

Nou heb ik in mn bak 3 tc420 die elk een derde van het licht voor hun rekening nemen met enkele minuten vertraging op het programna

Hierdoor krijg je echt een beetje van die 'kleurenvegen' zoals in het echt.
20210109_213844.jpg
 
Over het algemeen is 6 uur tekort en zou je naar 8 uur moeten. Kun je het licht dimmen?

Ok dan stel ik het 2 uurtjes meer in. En mijn licht is niet dimbaar.
 
Blauw is idd eventjes wel leuk savonds
Maar goed, tis verre van natuurlijk.

Bij mij gaat het in een korte tijd van rood naar paars en dan blauw.
Daarna geheel donker.

Nou heb ik in mn bak 3 tc420 die elk een derde van het licht voor hun rekening nemen met enkele minuten vertraging op het programna

Hierdoor krijg je echt een beetje van die 'kleurenvegen' zoals in het echt.
Bekijk bijlage 318873

Dat ziet er heel mooi uit! Maar dat is een lamp toch? Ik heb schrik dat een led-strip veel te zwak licht gaat geven om mijn aquarium blauw te verlichten 's avonds.
 
Ik heb een Juwel Novilux 60 witte led, deze liet ik vroeger veel te lang branden waardoor ik algen kreeg. Nu slechts 6u.
Maar toch zou ik graag 's avonds nog wat licht hebben.

Eerst had ik in gedachten om een blauwe Juwel Novilux 40 te kopen om 's avonds 2 uurtjes te laten branden. Maar misschien is het ook mogelijk om een led-stripje te kopen? Eentje gelijk deze:
https://www.ledstripkoning.be/aquar...WSRa52q-6oSZhdnLikABA18ypYknyaQkaAp9bEALw_wcB

Deze zou ik dan 's avonds 2 uurtjes kunnen laten branden als sfeer, en zo'n stripje zal denk ik minder invloed hebben op mijn planten dan een blauwe Novilux?

Is dit een goed idee? Is 1 stripje dan voldoende? Kan iemand die iets gelijkaardigs heeft een foto posten van hoe dit eruitziet bij hem?
Blauwe lampjes zijn alleen maar goed voor de verkoper. De stripjes van deze verkoper zijn trouwens van een bedenkelijke kwaliteit. Even een paar zaken uit de weg helpen: Lichtduur veroorzaakt geen algen. Je kan wel een te hoge lichtintensiteit hebben. Gemiddeld zou ik als lichtduur 8 uur aanhouden excl. eventuele dimtijden. Voor wat je lichtintensiteit betreft; die bepaal je aan de hand van je plantenbestand. Elke plant vraagt om te kunnen groeien in de eerste plaats licht. Je zal dus uit moeten zoeken welke lichtintensiteit jouw plantenkeuze vraagt. Dat kan gemakkelijk aan de hand de online aanbieders, zij zetten bij alle planten hoeveel licht ze vragen en wat ze verder nog nodig zijn. Wanneer je je licht goed ingesteld hebt gaan je planten groeien en vragen om bemesting. Dat zou ook CO2 kunnen zijn. Misschien wil of kan je dat niet voldoende toevoegen. Vaak betekend dat dan dat je lichtintensiteit naar beneden moet worden bijgesteld. Maar dat houdt ook vaak in dat je geen planten kan houden die meer licht vragen. Maar gezien de lamp die je hebt zal je niet snel een te hoge lichtintensiteit hebben vermoed ik. Misschien kan je nog even vertellen welke bak je hebt een welke planten en dieren erin zitten?
 
De blauwe verlichting om een zonsondergang of nacht na te bootsen doet niets voor je planten, maar is natuurlijk wel leuk om te zien.
Een goede basisverlichting die ongeveer 8 uur per dag aan staat is wel belangrijk voor je planten!! Goede verlichting moet de juiste Kelvin waarde hebben en voldoende lichtopbrengst leveren (lumen).
De sterkte van deze verlichting hangt inderdaad af van de plantenkeuze zoals benvo hierboven heeft uitgelegd.
 
Dat ziet er heel mooi uit! Maar dat is een lamp toch? Ik heb schrik dat een led-strip veel te zwak licht gaat geven om mijn aquarium blauw te verlichten 's avonds.
Een deftige blauwe strip zal helemaal niet zwak zijn zie foto van mijn bak hieronder dit is 1 strip van 1.30m voor mijn 2m bak, pas op in het echt is het blauw veel zwakker dan op de foto, je moet gewoon zien dat je een strip hebt die je kan dimmen.


Bij ons gaat die aan van 4h tot 8h en dan van 22h30 tot 24h en dit licht zal ook helemaal niets doen aan je planten of algen.
 
Misschien kan je nog even vertellen welke bak je hebt een welke planten en dieren erin zitten?
Ik heb een juwel primo 60 met een Betta, braziliaanse neons, dwergcorydoras en wat garnaaltjes.
Planten weet ik niet allemaal vanbuiten:
Een christmas moss boom
Anubis
Eleocharis
Enkele snelgroeiers.
En wat algemene plantjes.
 
Een deftige blauwe strip zal helemaal niet zwak zijn zie foto van mijn bak hieronder dit is 1 strip van 1.30m voor mijn 2m bak, pas op in het echt is het blauw veel zwakker dan op de foto, je moet gewoon zien dat je een strip hebt die je kan dimmen.


Bij ons gaat die aan van 4h tot 8h en dan van 22h30 tot 24h en dit licht zal ook helemaal niets doen aan je planten of algen.

Wow! Kan je me een linkje geven naar de strip die je hiervoor gebruikt hebt?
 
Geeft een LED-lamp hetzelfde effect als een Led-strip?
 
Geeft een LED-lamp hetzelfde effect als een Led-strip?

Wat je daar ziet is ook eingelijk een strip hoor ;)
En ik wou je deze ook laten zien van Juwel omdat ik niet meer weet welke we gebruikt hebben (is 5 jaar geleden reeds) op youtube staan hiervan ook filmpjes en ziet er toch ook redelijk blauw uit:


 
Ook mooi! Maar je andere strip ziet er precies wel ietsje feller uit?
 
Ik heb de Juwel Novulux 40 LED besteld. Ik zal laten weten hoe het eruit ziet.
 
Terug
Bovenaan