Wat is er nieuw

Blauwe neons langzaam 1 voor 1 dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Linnepin
  • Startdatum Startdatum
L

Linnepin

Guest
Tijdje terug mijn visbestand gewijzigd. Eerst tijdje zonder vis doorgedraaid. Toen 10 blauwe neons, 5 amber tetra's en 1 betta vis gekocht. 60l bak. Eerst stierven er 3 blauwe neons in een paar dagen. Toen 2 amber tetra's. In tijdsbestek van2 weken. Telkens water getest. Zelfs uitgebreid in de vissen speciaalzaak laten testen. Er komt niks uit mijn waterwaardes behalve een klein beetje nitraat. Een vol beplante bak. Hooguit 1/4 deel water per week verschonen en om de week filterspons uitknijpen in aquarium water. En dan klein beetje plantenvoeding en 1 x pw een klein beetje plantenvoeding (helft van aanbeveling). Toch zijn er weer 2 blauwe neons gestorven. Nu lijkt er weer eentje zich af te zonder en zombie achtig rond te zwemmen. Ik weet t niet meer.... Zijn dit zwakke visjes? Ik dacht dat ze sterker waren dan de normale neon tetra. Help!

O en mijn Betta is heel rustig van karakter en toont geen interesse naar de neons en Amber tetra's. Ook niet met voeren problemen.

Passen je waterwaardes bij hun voorkeur? En wat geef je ze te eten?

In de aquarium speciaalzaak zit alles op kraanwater. Iets veranderen was volgens hen niet nodig. Ik heb wel catappabladeren om de pH wat te verlagen. Ze krijgen fijngewreven voer wat de Betta ook eet oa Tetra Betta hoofdvoer, Tetra Delica artemia, en Sera San Nature kleurvoer. Dus eigenlijk vanalles wat omdat het om ivoren zijn en de Betta voornamelijk vlees prefereert. Hij hangt nu vlakbij de pomp en zwemt niet meer met het schooltje mee :-( ben bang dat hij het niet gaat redden. Met waterwissel probeer ik zoveel mogelijk dezelfde temp de houden en stapsgewijs toe te voegen. Ik doe alles al zo voorzichtig :-( de temp staat op 23,4 (volgens de boeken zouden ze zelfs 27gr overleven... De JBL teststrips geeft dit aan: NO3 (heel licht roze 25, NO2 0, GH twee blauwe, twee paarse vakjes = ong 7, KH lichtgroen 6, pH licht oranje ong 7, Cl 0. Dit geven de teststrips al weken hetzelfde aan en is volgens de kenners, het is geen Intratuin of Hornbach ofzo, echt een grote en goed gewaardeerde vissenwinkel met heeeeeelll veel speciale vissen, volgens hen zijn deze waarden goed. Wel toevallig dat de sterfgevallen gemiddeld 2 dgn na waterwissel zijn. Ik heb ook garnalen dus ben geen starter, ik weet dat je voorzichtig moet zijn met plantenvoeding, waterwissels, voer, temp etc etc. Zijn ze dan ècht zo gevoelig?? Of heb ik slechte kwaliteit blauwe neons... Als dit zo blijft gaan durf ik geen tetra's meer te nemen. Dacht door de blauwe neon te nemen een wat sterkere dan de gewone neon tetra te krijgen. Moet ik toch de PH verder gaan verlagen?? Turf? Heeft wel een domper in de hobby gegeven dit :-(

Misschien is het waard om een no2 druppeltest te proberen want de strips zijn niet altijd even betrouwbaar. Je zegt dat het vaak mis gaat na water verversen. Wat doe je precies? Maak je bijvoorbeeld ook het filter en de bodem schoon? En kan het zijn dat er bijvoorbeeld resten van schoonmaakmiddel aan je materiaal zit?

En misschien kan je een foto plaatsen van de vissen die niet goed gaan. Het kan zijn dat iemand hier symptomen ziet die je zelf nog niet door had.

Ik kom niet aan de bodem. Wat planten geknipt. Het filter doe ik de andere week. Schoonmaak middel komt niet in buurt van aquarium spullen. Alles wat ik daarvoor gebruik heeft aparte plastic bakken, doeken, schepnetje etc, materialen gaat na gebruik paar kokend water over en na het opdrogen weer in de kast onder aquarium . Zou het dan stress zijn van de schoonmaak of dat er toch vuil rondvliegt? Doordat er een betta in zit in die 60l, heb ik de uitstroomkop wat zachter gezet en richting een boomstronk ornament gezet zodat Betta niet de bak doorwaait. Bedankt voor je snelle reactie trouwens, wil niet nog meer visjes kwijt.

Stuur even een foto, helpt meer als lezen wat je allemaal wel niet met vis netjes doet 😉

Ja dat z ein een winkel op kraanwater zitten zegt niks, de winkel is een tussenstop waar ze soms maar 1 dag zitten dus die redenering gaat niet op.

Je filter kun je beter niet zovaak schoon maken daarmee gooi je miljarden goeie bacterien weg die er juist voor zorgen dat je bak in balans is. Ik denk dat het je schoonmaakbeleid de oorzaak is waardoor je telkens verkeerde waardes hebt

Hier wat foto's, voor zover mogelijk.

Bijlagen

• DSC_6394.JPG
    DSC_6394.JPG
    175.4 KB · Weergaven: 145
  • DSC_6393.JPG
    DSC_6393.JPG
    174.4 KB · Weergaven: 138
  • _20200903_125351.JPG
    _20200903_125351.JPG
    64.7 KB · Weergaven: 140
  • DSC_6397.JPG
    DSC_6397.JPG
    102.4 KB · Weergaven: 131
  • DSC_6395.JPG
    DSC_6395.JPG
    141.6 KB · Weergaven: 135
  • DSC_6391.JPG
    DSC_6391.JPG
    155 KB · Weergaven: 131
Is het mogelijk om een foto te plaatsen van jou Aquarium en eventueel een tetra?
In sommige aquariumwinkel’s kun je gratis je water laten testen met een druppeltest. Deze zijn veel nou keuriger dan de stripjes.

Ik weet dat teveel schoonmaken niet goed is idd vanwege de bacteriën. Mijn filterspons wordt even beetje uitgeknepen in bakje met bestaand aquarium water. En met plantenvoeding doe ik de helft van wat mag.

Stress door het schoonmaken is niet onmogelijk maar het lijkt me onwaarschijnlijk. Heb wel eens gezien dat na een flinke schoonmaak een visje wegzakt maar niet zo massaal als je nu beschrijft. Je hoeft inderdaad niet zo vaak het filter te verschonen, ik doe het zelf alleen als ik zie dat de stroming afneemt.
Misschien dat ze toch een of andere ziekte hebben opgelopen. Kan je een redelijk scherpe foto proberen te maken van de zwakke tetra?

In aquarium zaak is ook getest met druppeltest set. Ik ben daar vaste klant. Ze kunnen mij niet helpen. Vandaar hier mijn noodkreet.

Hier is ie nog een keer, zwom net weer even naar zijn schooltje, maar dan gaat ie weer terug richting de pomp (waar het makkelijker zwemmen is?)

Bijlagen

• DSC_6400.JPG
    DSC_6400.JPG
    146.6 KB · Weergaven: 120
  • DSC_6399.JPG
    DSC_6399.JPG
    117.6 KB · Weergaven: 125
  • DSC_6398.JPG
    DSC_6398.JPG
    111.9 KB · Weergaven: 128
Ik vind hem er mager uit zien. Eet hij?

Ik heb net een snuifje eten gestrooid. Ze komen allemaal eten, maar de 'zieke' neon komt alleen kijken. Ze zijn nog niet zo oud en deze is een vd kleinste. Ik kan niks aan hun uiterlijk ontdekken ivm tetra ziekte of iets anders. Ze zijn juist in de avond heel mooi, de bekende donkerblauwe gloed die je ziet als ze baantjes zwemmen.

Ik zou hem even apart zetten, als het ziekte is dan is het besmettelijk. Als hij heel klein is, weet je zeker dat het voer fijn genoeg is voor hem?

Het voer wrijf ik echt bijna tot stof voor ze en ik zie ze allemaal elke dag eten, behalve deze zieke neon dan nu, gisteren was er nog niks aan de hand. Omdat er 2wk geleden al 2 amber tetra's stierven werd er in de winkel gezegd dat het door de weersomslag zou kunnen komen. Ik vrees dat ik misschien zwakke visjes heb gekocht en verlies ook een beetje het vertrouwen in zo'n zaak. Ik weet dat er uiteindelijk geld verdiend moet worden. Ik heb geen bak met dezelfde waterwaardes om hem over te zetten, ik vrees dat hij de morgen niet gaat halen :-( als ik hem nu uitschep gaat hij daarvan zowiezo wel dood denk ik. Als het een ziekte is dan zit dat al in de bak. Ik kan echt niks aan de andere vissen zien, ze zwemmen lekker rond in hun schooltje en de Betta gaat ook lekker zijn gangetje tussen de planten, als het schooltje voorbij komt stopt hij even en zwaait nog net geen gedag. Zit er met m'n ogen bovenop. Moeilijk dit... Ben een dierenvriend een ander zou denken ach tja visje van 2 euro, maar ik baal er erg van. Ik durf nu niks aan de bak te veranderen in de vrees dat er weer eentje gaat.

Heel erg bedankt trouwens allemaal voor de adviezen en het meedenken!

Sommige visjes zijn helaas zwakker dan zijn soortgenoten. Soms kan het helpen om hem inderdaad even apart te zetten en apart te voeren, zodat hij kan aansterken

heel veel succes

Een quarantainebak kan ook een curverbox zijn hoor die je even vult met aquariumwater en er een bruissteentje met luchtpomp aanhangt

Hoi allemaal
Het visje heeft het ondanks de inzet niet gered :-(
Ik heb seachem purigen in mijn filter toegevoegd. Daarmee is dat hele kleine beetje nitraat nog minder geworden, de teststrip verkleurd maar een heel klein zweempje richting roze. Nog net niet 0. Nu ben ik aan het kijken voor een druppeltest kit. Kunnen jullie er eentje adviseren (of mag dat hier niet)? Ik heb nu dus nog 5 blauwe neons (P. Stimulans) en 3 amber tetra's zwemmen. Ze eten en zwemmen goed. De Betta doet het ook goed. Ik ontdekte dat ze het stofvoer voor mijn (waaierhand) garnalen (andere bak) heel erg lekker vinden. Er zit spirulina in. Ik doe het bij mijn garnalen voor de baby garnaaltjes, die peuzelen het dankbaar op bij mijn spons filter. Ze eten allemaal maar had gehoopt op wat meer enthousiaste eters. Ik heb verschillende voeren en merken, maak alles poederfijn. Iemand nog tips voor iets waar ze echt 'wild' van worden? Wat betreft de sterfte ben ik nu al bang voor de volgende waterwissel. Ik woon in de Randstad en durf geen regenwater te gebruiken. Is het verstandig om bijvoorbeeld om de week maar een paar kleine beetjes water te wisselen? Ik ben echt panisch om er weer eentje te verliezen. Ik heb mijn filteruitlaat nu naar boven gericht staan zodat er niet te harde stroming in de bak gaat voor de Betta, en er zodoende rimpeling op het wateroppervlak is. Dit lijken de neons 'leuk' te vinden, ik had gelezen dat ze van milde tot zwakke stroming houden, maar kennelijk lijken ze de golfjes toch te waarderen??

Bijlagen

• 15996543600574860752852850363987.jpg
    15996543600574860752852850363987.jpg
    170.6 KB · Weergaven: 101
  • Leuk
Waarderingen: Joff
heb zelf ook een schooltje Paracheirodon Simulans. Het zijn prachtige visjes maar ik ken ze ook als vrij moeilijke eters. Bij mij krijgen ze af en toe red power granules maar ze lijken het meest tevreden met diepvriesvoer. Echt wild worden ze alleen van levende watervlooien.

Verkruimelen van voer is wel begrijpelijk want je wilt dat ze eten maar het verpulverde voer veroorzaakt watervervuiling en nitrietverhoging dus dat werkt niet echt mee.

Hey bedankt voor de adviezen! Levende watervlooien ga ik zeker eens proberen. Geeft dat geen problemen als die niet allemaal opgegeten worden? Dat voer van DR. Bassleer, moet ik dan dat potje voor nano visjes hebben?
Nitriet meet ik gelukkig niet in mijn bak. Gelukkig heb ik nog wat Helena slakken zitten die wel eens wat voer van de bodem opruimen.

Ook bedankt voor de tip voor de druppeltest set!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan