Wat is er nieuw

Blauwe spat & galaxy rasboras

Jermain

Well-known member
Lid geworden
19 februari 2024
Is het mogelijk om de bovenste 2 soorten samen te houden? Of zijn de rasboras te klein en worden ze opgegeten?

Als het niet gaat, is er mss nog een ander alternatief voor de rasboras?

De R Espei is ook een leuke vis en net iets groter lijkt me.

Misschien is een alternatief voor de goerami een idee? Er zijn meerdere blauwgekleurde vissoorten.
Wat voor bak heb je? heb je verder al iets?

Misschien is een alternatief voor de goerami een idee? Er zijn meerdere blauwgekleurde vissoorten.
Wat voor bak heb je? heb je verder al iets?

De bak is een SuperFish Scaper 140 en op het moment heb ik alleen de gourami’s en japonicas. De rasboras zitten nog in een ander aquarium en zouden eventueel in een ander bakje kunnen.

Leek me juist mooi om het wit/blauw van de gourami te combineren met het zwart/rood van de rasboras.

Is dit een barbeeltje? Zijn barbeeltjes allemaal vinbijters?
Geen enkele goed gehouden barbeel is een vinnenbijter. De enige die deze nijging wel eens hebben is de sumatraan maar als je die op een fatsoenlijke manier houdt heb je daar ook geen last van.

Blauwe spat kan 15 cm groot worden en daar wordt een bak voor aangeraden van tenminste 1m. Ik vrees dat je op zoek moet naar een geschikt alternatief.
@jessicapilon weet meer van de kerryblue, misschien is die geschikt.

Zijn ze geschikt als alternatief voor de blauwe spat die TS in gedachten had in een bak van 77cm?
(ik vat het topic maar ff samen voor je, jou kennende....)

(ik vat het topic maar ff samen voor je, jou kennende....)

:petjeaf::petjeaf:

Ja zover ik lees kunnen ze in een bak van 60cm met minimaal 6. Zou de Spat zelf ook niet in zo n smalle bak willen denk ik.

Geen enkele goed gehouden barbeel is een vinnenbijter. De enige die deze nijging wel eens hebben is de sumatraan maar als je die op een fatsoenlijke manier houdt heb je daar ook geen last van.

Ah oké, ik ben me laatste week me een beetje aan het oriënteren, maar zie het er bv bij aquainfo regelmatig er bij staan, vandaar de vraag. Ik heb in het verleden al regelmatig de fout gemaakt om me niet goed in te lezen en het heeft me aardig wat grijze haren bezorgd. Buiten dat, is het voor de dieren ook allerminst prettig is. Ik heb dan ook geen ervaring met barbeeltjes.

Blauwe spat kan 15 cm groot worden en daar wordt een bak voor aangeraden van tenminste 1m. Ik vrees dat je op zoek moet naar een geschikt alternatief.

De grootte is wel een dingetje, ik zie op sommige sites maximaal 12 en op andere 15 centimeter. Ik heb voor de zekerheid bij de LFS na gevraagd en 15 zou eerder een uitzondering zijn dan regel. Het is natuurlijk afwachten.

Maar is de breedte zo belangrijk? Qua inhoud is hij niet veel kleiner dan mijn meter bak, hij is wel een stukje dieper, het grootste verschil zit in de hoogte, 77x45x40, 140 liter tegenover 100x40x50, 180 liter.

De kerryblue valt sowieso af, ik wil eigenlijk alleen maar Aziatische vissen en planten in dit aquarium.

Voor min of meer oppervlaktebewoners als goerami's is de oppervlakte vooral van belang. Ik zou dit toch een twijfelachtige maat vinden voor dergelijke vissen die toch een wat forser formaat kunnen bereiken.

Ts heeft ze al.

Ik heb ze idd al zitten, ik dacht dat ik me goed in had gelezen… 🤨, maar ik denk dan ik het voorlopig bij de goerami’s hou, kijken hoe het gaat. Vissen bijzetten is makkelijker dan weghalen zeg maar. En als de bak te klein is, dan lijkt het me niet verstandig om er nog meer vissen bij te zetten.

Ik had gewoon mijn honinggoerami erin moeten zetten, dan waren de rasboras ook geen probleem geweest.

Je kunt ook ze bij 'aangeboden' plaatsen en een ander geschikt thuis te vinden.

In het uiterste geval denk ik dat ze ook terug naar de LFS kan brengen, maar zou ik mss in plaats van een paartje een kunnen houden? Of maakt dat geen verschil?

Ik ben van mening dat als 2 vissen een koppeltje/groep/ school vormen, ze (bijna) net zoveel plaats innemen,als een enkeling. Oftewel als ze geen twee territoria vormen. Dus nee, ik denk eerder dat de aanwezigheid van een soortgenoot juist wat extra 'bakverrijking' geeft.

Ik ben van mening dat als 2 vissen een koppeltje/groep/ school vormen, ze (bijna) net zoveel plaats innemen,als een enkeling. Oftewel als ze geen twee territoria vormen. Dus nee, ik denk eerder dat de aanwezigheid van een soortgenoot juist wat extra 'bakverrijking' geeft.

Oke, ik denk dat een koppel/schooltje beter is voor het dynamiek van het aquarium en waarschijnlijk ook voor het diertje zelf. Vroeg me af of het qua inhoud zou verschillen.

Ik vind het moeilijk, ik vind ze echt mooi en ik ben het me nu een uurtje aan het kijken en ze lijken wel op hun gemak, al zijn natuurlijk nog niet uitgegroeid en wat niet is kan nog komen.

Als ik ze weg doe, is het met pijn in het hart.

Ach, je kunt altijd nog een grotere bak nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan