Wat is er nieuw

Blauwe spat gedrag

E

Exola

Guest
Medehobbyisten!

Ik heb een koppeltje van de blauwe spat (hoewel dit meer op een broer-zus relatie lijkt) en vroeg me af of deze het naar hun zin hebben.

IMG_20170916_161535.jpg

Ze zijn inmiddels een jaartje gehuisvest in mijn juwel rio 180 (100*50*50)zie profielfoto, maar ik heb nog nooit schuimnesten gezien. Daarnaast zit het mannetje ook veel achter het vrouwtje aan.

De medebewoners zijn een schooltje purperkoppen, een paar verdwaalde rasboras en als grondbewoners een aantal khulis.

In het verleden hebben we een aantal drijfplanten gehad, maar dit nam geen ander gedrag met zich mee.

Ik wil graag een goede eigenaar zijn en hoor graag waar jullie zoal aan denken.

Nog een aantal foto's:

IMG_20170916_161521.jpg
IMG_20170916_161426.jpg

IMG_20170916_161431.jpg

Ik zie geen drijvers en ze hebben altijd wel iets nodig om het schuimnest in te kunnen maken.

Ik zie geen drijvers en ze hebben altijd wel iets nodig om het schuimnest in te kunnen maken.

Dankje voor je reactie! Zoals in de tekst beschreven heb ik in het verleden wel drijfplanten (mosselplanten) gehad, ook toen vertoonde ze het zelfde gedrag als nu. De drijfplanten zijn destijds weg gedaan omdat de bladeren heel groot werden en de wortels klein bleven.

Het lijkt me wel een koppel maar ja ik ben niet de expert.

2 gourami's van verschillend geslacht zijn daarom nog geen koppel, net als bij meerdere koppelvormers moet de klik er wel degelijk zijn en zullen ze niet met om het even wie paren. dus wil je persee een koppel dan kan je best nog wat vrouwen bij halen. Ik zou dat overigens niet aanraden, laat het maar gewoon zoals het is. de bak zou wel eens veel onrustiger kunnen ogen, de blauwe spat kan redelijk fel uit de hoek komen.

2 gourami's van verschillend geslacht zijn daarom nog geen koppel, net als bij meerdere koppelvormers moet de klik er wel degelijk zijn en zullen ze niet met om het even wie paren. dus wil je persee een koppel dan kan je best nog wat vrouwen bij halen. Ik zou dat overigens niet aanraden, laat het maar gewoon zoals het is. de bak zou wel eens veel onrustiger kunnen ogen, de blauwe spat kan redelijk fel uit de hoek komen.

Is een extra vrouw niet een goede optie (1m bak) aangezien de spat in harem verband leeft ?

in een 1m zou ik er zeker geen bij doen, dan zitten ze sowieso al klein. als je hierin een netje krijgt dan krijg je helemaal problemen. die purperkoppen kunnen wel tegen een stootje, maar de vrouwtjes kunnen geen kant op als de man een nest gaat verdedigen.
Hoeveel purperkoppen heb je er overigens bij zitten? En wat is de T° van de bak?

in een 1m zou ik er zeker geen bij doen, dan zitten ze sowieso al klein. als je hierin een netje krijgt dan krijg je helemaal problemen. die purperkoppen kunnen wel tegen een stootje, maar de vrouwtjes kunnen geen kant op als de man een nest gaat verdedigen.
Hoeveel purperkoppen heb je er overigens bij zitten? En wat is de T° van de bak?

Het zijn 9 purperkoppen en de temperatuur is 22/23 graden. Het vrouwtje spat komt overigens wel gewoon in het open

2 gourami's van verschillend geslacht zijn daarom nog geen koppel

Daar heb je gelijk in en ik heb me iets te onduidelijk uitgedrukt. Natuurlijk is een man en vrouw niet altijd een goed koppel of stel of hoe je het ook wil noemen maar het zijn in elk geval een man en een vrouw😉

Het zijn 9 purperkoppen en de temperatuur is 22/23 graden. Het vrouwtje spat komt overigens wel gewoon in het open
Hoe lang heb je de combinatie al? Purperkoppen worden wel eens als vinnenbijters aanschouwd, en daarom een slechte combi met gourami's. volgens mij kan het wel als de purprkoppen met genoeg zijn (9 is een minimum) en de T° niet te hoog is. als je meer vis wil zou ik de groep purperkoppen uitbreiden.

Of ze nou nesten maken of niet, drijvers(of anders planten die tot de waterlijn rijken) met gourami's is een must, daar voelen ze zich veel beter bij.
Als temperatuur, waterkwaliteit en omgeving goed zijn is er een kans dat er nesten gemaakt gaan worden maar het is nooit een garantie dat het gebeurt.

Klopt Ben. Al dit soort vissen wenst drijvers en houdt niet van fel licht.

Ik heb hier de Chuna en regelmatig een schuimnest maar dat is dan ook alles.

Het klopt inderdaad dat purperkoppen vinnenbijters kunnen zijn. Tijdens de aanschaf heeft de verkooer van de aquariumzaak (Utaka Amersfoort) hier echter niets over gezegd. De combinatie heb ik al sinds het begin (1 jaar).

Het vrouwtje van de gouramis heeft ook een kortere voelspriet. Of dit door de medebewoners komt is alleen niet bekend. Dit heeft mn aandacht en ik kijk daardoor nog beter naar het gedrag En beide gouramis komen wel gewoon in het open.

Ik zal sowieso nieuwe drijfplanten gaan halen om hopelijk verbetering te realiseren.

Spatten paren vaak/ beter als de temperatuur omhoog gaat 26-28 graden. maar die temperatuur is voor de barbelen weer te hoog!

Labyrinten/ barbelen zijn geen super combi maar ik heb zelf ook al 4 jaar labyrinten samen met een school wilde brokaat barbelen en geen problemen gehad.

Voordeel is dat de spatten midden/ hoog zitten en de barbelen vaak meer naar onderen zitten.
Ligt er ook nog wel aan welke soort barbelen je hebt.
Sumatranen bijvoorbeeld zou ik sowieso niet samen met lange vin vissen doen!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan