Blauwe tijger garnaal verkleurd wat is er aan de hand


TrissyJ

Member
Lid geworden
5 juli 2021
Berichten
9
Leeftijd
37
Wat is er met mijn zwangere tijger garnaal aan de hand?
Afgelopen 2 dagen heb ik 2 dode garnalen gevonden in mijn bak ben heel erg bezorgd over wat er aan de hand is?
Afgelopen dagen zijn ze heel erg druk waarschijnlijk omdat ze aan het paren zijn. Ook merkte ik dat de er 2 vrouwtjes een andere kleur beginnen te krijgen, dit vrouwtje is ook zwanger. Hoop dat iemand mij kan helpen. Ook heb ik veel bruine aanslag op mijn planten dat maar niet weg wilt gaan, zelfs niet met schoonmaken.


IMG20210705123217.jpg
 
Het kan de roestziekte zijn maar dat staat denk ik los van de aanslag op de planten.
 
Zal ik zeker googlen maak mij wel zorgen!
Oplossingen zijn ook welkom!
 
Zover ik lees kan het bacterieel of een schimmel zijn en dat is vaak niet duidelijk. Ik heb er zelf nog niet mee te maken gehad dus wellicht dat anderen er wat meer over kunnen zeggen.
 
Dank je voor het meedenken. Ga er eens goed voor zitten vanavond. Als iemand nog iets te binnen schiet hoor ik het graag, wil dat ze gezond blijft en de jonkies ook!
 
Ik denk dat als je via google zoekt op roestziekte garnalen dat je wel het eea tegen zult komen waar je iets aan kan hebben.
 
Goede morgen iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.
Ik heb aardig wat gegoogled heb een paar dingen gevonden.
Laat ik ook beginnen met, dat ik nieuw ben met aquariums en garnalen.
Heb de tijger garnalen sinds ze halfwas waren en heb de garnalen gekocht op marktplaats dus de kwaliteit van de garnalen zullen niet allemaal high grade zijn verwacht ik.
Heb dus een paar dingen gevonden op internet.
Ten eerste dat er ook Rusty blue tijger garnalen zijn waar degene in kwestie heel erg op lijkt zal foto's toevoegen.

Verder heb ik iets gevonden wat goed schijnt te zijn voor schimmels en het immuunsysteem het heet:
Biomax beta-g
Heb het meteen besteld en hoop dat het snel aankomt.
Verder moet ik ook zeggen dat de garnalen die gestorven waren wel een echte blauwe kleur hadden en niet het roestige dat is ook wel vreemd.
Hier nog wat foto's
 

Bijlagen

  • img_0161.jpg
    img_0161.jpg
    336.8 KB · Weergaven: 117
  • oebt-3.jpg
    oebt-3.jpg
    102.4 KB · Weergaven: 110
  • OEBT_Grading_Chart.jpg.2663c047ae9b14a680d7d5639a2bc608.jpg
    OEBT_Grading_Chart.jpg.2663c047ae9b14a680d7d5639a2bc608.jpg
    56.1 KB · Weergaven: 111
Maar zijn ze altijd al roestig geweest of is dat iets van de laatste tijd of krijgen ze die kleur bij het volwassen worden?
 
Btw, zover ik dan weet is het meestal een vlekkenpatroon en dat zie ik niet op je foto bij de roestziekte.
 
Ik had er 20 gekocht ze waren een stuk kleiner en verstopten zich wel veel. Er waren wel wat verschillende kleur gradaties, en geloof dat er wel een paar waren die al een beetje zo'n kleur hadden ik dacht dat het kwam omdat ze moesten wennen. Nogmaals ben echt een beginner haha maar laat ik voorop stellen dat ik wel alles goed wil doen.
 
Bij de overzicht staat ook dat de roestige kleur bij elke blauwe tijger garnaal kan voorkomen
 
Vragen kan inderdaad geen kwaad en ik heb zelf geen ervaring met deze garnaal of hun kleur. Zoals ik al zei zie je bij de roestziekte meer vlekken als ik het goed heb maar wellicht dat andere kenners dit je kunnen vertellen.
 
Bedankt in ieder geval voor alle snelle reacties, had ik niet verwacht.
Ik denk dat ik voor de zekerheid de biomax beta-g probeer voor de zekerheid iemand ervaring?
 
zou er vooral voor zorgen dat je planten het goed doen gebruik je planten voeding? en je spons filter schoon is en dat je geen voer langer dan 2 uur laat liggen dan kan je nog mineralen voeren ik gebruik mineral junky van glas garde voor een beteren verveling
 
Ik heb het af en toe dat een garnaal bruinig verkleurd en dan doodgaat. Ik heb gegoogled en begrijp dat dit kan komen door een te hoog ijzergehalte in het water. Vanwege de Nymphaea's geef ik een heel hoge dosis plantenvoeding, dus daar zou het waarschijnlijk door komen. Misschien even kijken naar hoeveel jij geeft aan plantenvoeding?
 
folgens mij hebben ze ook weer ijzer nodig in kleine heiveelheid in mijn planten voeding zit het ook alleen gebruik echt maar 2ml per week ofzo en doe dan regel matig water wissels
 
Ja heb redelijk wat planten alleen nog geen plantenvoeding. De planten zitten wel in shrimpkingsoil en heb inmiddels een CO2 set aangeschaft. Alleen wacht ik nog op de diffuser en wat andere attributen. Zie wel dat het groeit alleen hebben de planten last van bruine alg en wil het nog niet echt lukken ik voeg wel easy life carbo toe dat is vloeibare CO2.
Ben wel ook aan het kijken voor een goede veilige plantenvoeding.
 
Ja heb redelijk wat planten alleen nog geen plantenvoeding. De planten zitten wel in shrimpkingsoil en heb inmiddels een CO2 set aangeschaft. Alleen wacht ik nog op de diffuser en wat andere attributen. Zie wel dat het groeit alleen hebben de planten last van alg
daarom doen je plant het niet goed geen planten voeding niks voorde planten om van te leven woord vat baar voor algen . in de shrimpkingsoil zit ook niks voor de planten
 
Oké lees dat tropica 100% garnaal veilig is die zal ik wel kopen! Bedankt voor de tips
 

Terug
Bovenaan