blauwe tijgergarnalen verliezen kleur


B

basssiedtc

Guest
Bijna 2 weken heb ik blauwe tijgergarnalen met oranje ogen.Ze zitten op een zandbodem met gewoon leidingwater, we hebben een vrij hoge ph hier van 8 . De kweker cq verkoper heeft me verteld dat bij hem een groep was uitgestorven nadat ze langzaam hun blauwe kleur verloren. Toen het me na een paar dagen opviel dat de blauwe kleur langzaam achteruit begon te lopen heb ik contact met de kweker ophenomen, zijn advies opgevolgd om water te verversen met gedeeltelijk water uit mijn bak met cr die wel op akadama zitten. De kleur van de blauwe tijgers blijft echter langzaam minder worden, verder lijken ze het goed te doen, eten goed heb ook al een paar vervelingen gevonden. Toch blij ik beetje stress houden omdat de kleur wat minder wordt. Iemand wijze raad om mijn stress te verminderen. Groeten bas
 
Waterwaardes meten en dan conclusies trekken.
ik denk dat een ph van 8 wat hoog is voor deze garnalen!
Heb je foto's?
 
Zover ik weet van onze kennis verlangen die een wat lagere ph.
dat water uit je bak met akadama heeft een lagere ph denk ik en dat zou dus kunnen helpen.
Je kan er ook een panty met wat turf of turfgranulaat inhangen om de ph te verlagen.
 
Ja dat denk ik ook , zelf heb ik teststrips,waar ik weinig waarde aan heb maar die zitten wel veilig. Ben een week geleden bij de lfs geweest die heeft een hoge ph gemeten en de deeltjes zaten in beide bakken onder de 290 . Paar dagen geleden was er iemand hier met een druppeltest van colombo en die kwam uit op een ph van 8 in de bak met tijgers en een ph van 7,5 in de bak met cr op akadama , maar aan die strips en druppeltestjes geloof ik niet zo. Zal proberen een foto te maken en plaatsen. Groeten bas
 
Dat 8 hoog was had ik begrepen, heb hier nog wel een doos met turf en granulaat liggen,wel jaar of wat oud. Ze zitten met 16 en een larfje in een superfish van 35 x30x22 , hoe grote panty met turf moet ik ongeveer er inhangen, zo groot als een tennisbal of een pingpongbal? Bedankt voor de snelle reacties. Groeten bas
 
Moeilijke vraag zeg. Ik doe in de 30 liter bak ongeveer 8 eetlepels granulaat en dan gaat de ph van 7.9 naar zo n 7.3. Kh is hier rond de 5.
Maar ja iedere bak is anders dus je moet het denk ik even rustig uitproberen.
Na een dag kijken wat het resultaat is en eventueel iets meer erbij.
 
Thnx John, heb er een baardnetje uit de kippenslachterij ingehangen met een eetlepel of 8 turfgranulaat erin, links in het hoekje boven de filter van superfish een aquaflow 50. Hoe lang werkt de turf ongeveer phverlagend? Mvg bas
 
Dat is moeilijk te zeggen omdat dit ook van je water afhangt. Ik controleer iedere 14 dagen of er weer iets bij moet.
 
We zullen het zien of dit werkt, dat aanlengen met water uit die bak met akadama functioneert niet echt lijkt het. Zal zien hoe het van de week gaat.mvg bas
 
Turf gaat gemiddeld zo'n 6 weken mee, hangt een beetje af van hoeveel je water wisselt etc.
meten is weten!
Succes
 
Ok, wat betreft meten is weten, heb van die teststrips, en mijn druppeltestje hebk al weggegeven omdat ik eigenlijk niet in beiden geloof. Nu wil ik eind van de maand wel meters kopen, ph en ec, is de kwaliteit van de meters die rond de 15 euro per stuk kosten voldoende of moet ik voor de wat duurdere versies gaan?
 
Volgens mijn teststrip is de ph al flink gezakt, ik schat de kleur in tussen de 6.8 en7.2 , en zo te zien zijn de garnalen alweeer donkerder van kleur aan het worden. Groeten bassie
 
Dat is beter denk ik en dat zijn geen verkeerde waarden.
Dat zie je dan ook weer aan je garnalen terug in de kleur. mooi dat het nu beter gaat hoor.
 
Denk het wel het lijkt erop dat de kleur ook al weer wat donkerder wordt. En nu ga ik dus over 2 weken weer meten er er dan wat turf bijdoen? Niet deze turf weggooien en nieuwe erin hangen?
Groeten bassie
 
Oude turf kan je gewoon weggooien want is uitgewerkt.
Mooi dat het zo verbetering geeft voor je garnalen!
 
Ok , ja kan het nu duidelijk zien ze zijn weer donkerblauw, nog niet zo paarszwartachtig blauw als ze waren, gisteren leken ze meer op hele lichtblauwe tijgergarnalen, vandaag zijn ze weer donkerblauw, ben al weer beetje ontstresst.
Groeten bassie
 
fijn om te horen, goed dat je er op tijd bij was!
over 1 week/2 weken nog eens meten en dan kijken of het nodig is om je turf te vervangen.
ik hou zelf altijd een week of 6 aan
(bij 1 keer per week 15%waterwissel)

heb je nog een fotootje van je garnalen?! :)
 
Heb fotos gemaakt programma gedownload, maarbdan moet ik een code invoeren en zou niet weten welke code mij fotos hebben groeten bassie
 
je convert de foto's met het programma, dan krijg je een code welke je kan kopi�ren en plakken op dit forum(in je bericht)
 
Het lukt me niet met dit onding, zal het van de week ff proberen opeen echte pc..


Groeten bassie
 
Er is er toch 1 overleden, degene met de meest lichtblauwe kleur. Eerst leek het erop dat ie dood was, een flink gespartel van bijna een uur, behoorlijk krachtig voor een garnaal die bijna dood was,misschien dat ie iet uit zijn vel kon komen. Heb sinds dat ik er turf in heb gehangen van de week geen vervellingen gezien. Gemeten met een teststrip en zelfde waardes als van de week ongeveer.
Groeten bas
 
De lfs heeft een ph van 9 gemeten, vreemd die meters van hun kostebn 75 euro inkoop. Is normaal in Doetinchem volgens de verkoper. Heb nog een zak akadama staan. Misschien kank dat int filter doen ?
Groetem bassie
 
Een ph van 9 is wel hoog en misschien te hoog.
dat zou je even op Google moeten nakijken. Ik dacht dat ze rond de 7 of 8 konden verdragen.
Je kan ook turfgranulaat nemen om de ph te verlagen hoor en dat is bij bv APO zeker niet duur.
 
Mede op jouw advies John heb ik er 4 a 5 dagen geleden turfgranulaat ingedaan in een netje hangt het naast de filter, toen ging de kleur van de garnalen van lichtblauw weer naar donkerblauw, gisterenavond heb ik de koolstof in mijn pompjes van sfaquaflow 50 vervangen door gewone turf. De ph was duidelijk gezakt volgens de teststrips. Degene die dood is gegaan was wel het lichtst van allemaal ,denk zelfs lichter als een lichtblauwe tijgergarnaal, ik vanmorgen testen en op de teststrip was de phwaarde echt niet knalrood. De rest van de garnalen ziet er overigens goed uit een stuk donkerder van kleur als van de week voordat het netje met turfgranulaat erin hing en turf int filer zat (niet zoveel want dat past niet in de inniminiefilter). Snap niet hoe het kan dat de ph nogsteeds 9 is met al.die turf. De man waar ik ze vandaan had ze op een uitgewerkte akadamabodem zitten, en vertelde dat er bij hem een hele groep was uitgestorven op akadama nadat de kleur eerst van donker naar lichblauw was gegaan, waarschijnlijk door een te lage ph, daarom hebk ze nog niet op akadama zitten. Geloof die ph van 9 ook niet of de turf moet al uitgewerkt zijn die er net inhangt.

Groeten bassie
 
Zou natuurlijk kunnen zijn dat de phmeter , door die jongelui in de winkel niet goed gebruikt wordr of verkeerd gebruikt wordt want aan de andere garnalen zie ik niks en heb nog een keer een teststrip erin gedaan en die wordt niet knalrood, denk dat ik het ff aankijk, dat er 1 doodgaat van de 16 kan en het was degene die met de kleur ook al het verst heen was. Doe zo ff een kleine waterwissel en houd de kleur gewoon in de gaten zolang die goed blijf ben ik blij.
Groeten bassie
 
Heb het kraanwater getest en dat is nooit 9 zoals de lfs zegt volgens mijn strips zit ie onder de 8 en daarna heb ik de bak met blauwe tijgers na een kleine koude verversing van 15 procent een oranjeroodachtig kleurtje heb precies een seconde erin gehad en een minuut uitschudden en meteen kijken.

Groeten bassie
 
wat kan gebeuren, is dat de PH stijgt wanneer je water transporteert, namelijk door het (hard)schudden van het water.
soms kan de apparatuur van de lfs ook een afwijking bevatten...
ik zou ze gewoon goed in de gaten houden en de kleur houdt je goed op de hoogte van hoe het met ze gaat..

succes
 
Das nu net het jammere de kleur van een paar loopt echt weer een beetje achteruit, terwijl ik al dacht dat het onder controle had, er zitten er nog wel een aantal in die knalpaars zijn,heb net maar weer een kleine waterwissel gedaan, zou ook niet weten wat ik anders moet doen. Het lijkt erop dat ze int begin eerst weer mooi donker werden en dat het weer omgeslagen is de andere kant op, heb ze nu 18 dagen en alleen die 1e dode tot nu toe.
Aha ik heb er wel een stromingspompje inzitten, dat klotst ook een beetje, heb het sproeibuisje wel van naar boven gericht omgedraaid naar beneden dat je wat meer de zuurstofbelletjes ziet. Gisteren nog iemand druppeltest gedaan en die kwam op ph 7. Net nog striptest gedaan en die was ook ok, kzal het verder niet weten.
Zou het beter zijn om er een sponsfilter in te hangen ipv die aquaflow50?
Groeten bassie
 
Je kan de Aquaflow ook enkele centimeters onder het oppervlak hangen hoor.
Dan heb je geen stroming erdoor. Sponsfilter geeft ook weer bellen.
 
Dat hebk gedaan, buisje omhoog, het kabbelt weer rustig nu. Ik dacht van de week dat vinden ze wel lekker flink wat zuurstofbelletjes in het water.
Wat me wel opvalt in dat bakje met die paar garnalen erin dat er veel troep int filter zit en op de bodem ligt, terwijl ze niet veel te vreten krijgen.
De garnaal met de lichtste kleur zit al hele middag op een lavasteen aan die steen of wat er ook op zit te vreten.
Groeten bassie
 
Er zitten 2 kleinere exemplaren bij die nu lichtblauwe tijgergarnalen zijn, die verder wel gezond uitzien en dan die op de lavasteen zit nog steeds,ziet er wat minderlicht uit maar grijsachtiger en maakt tragere bewegingen met zijn voetjes.
Wat is wijs wat betreft waterverversen met dat water met die hoge ph? Eventueel meer turf toevoegen of juist het filter met koolstof weer terug ipv de turf erin?
Groeten basssie
 
Kheb nogmaals water getest 2 merken teststrips, allebei oranje achtige kleur, precies volgens gebruiksaanwijzing, stopwatch erbij, die 2 kleinere die nu lichtblauw zijn viel me gister of eergisteren nog op dat ze zo mooi paars waren geworden.
Groeten bassie
 
Wat een ellende allemaal. Sterkte. En hoop dat het allemaal goedkomt.. is je nitriet ook op orde??
 
Nitriet op orde, inderdaad wat een ellende , soms snap ik er ff niks van zoals nu.
Groeten basssie
 

Terug
Bovenaan