Wat is er nieuw

Blauwe waaierhand garnaal blokkeerd uitgang hol

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquafan040
  • Startdatum Startdatum
A

Aquafan040

Guest
Beste mensen,

Na al geruime tijd deze forums gelezen te hebben, nu zelf een account aangemaakt want ik heb een probleem..

Sinds 2 dagen heb ik een blauwe waaierhand garnaal (5 cm) in mijn aquarium zitten (Juwel Rio 180).
Een uur nadat de garnaal het aquarium in ging zag ik hem (toevallig) het holletje in mijn kienhout van mijn algeneter (meerval?) in rennen, en zich daar achterstevoren in parkeren. Nu zie ik nog een klein stukje van de staart van de algeneter achter de garnaal, maar hij kan er dus écht niet uit.. Dit is nu al 2 dagen zo, en ik vrees nu voor mijn algeneter die echt mooi is en mij 30 euro heeft gekost.

De enige optie die ik zie is de garnaal eruit halen, maar die zit er zo diep in dat ik hem er waarschijnlijk niet levend uit krijg...

Help!

Met vriendelijke groet, Lloyd

Lastig en heb je een foto om het iets beter in te kunnen schatten. Helpt het ook niet om bv een voertablet ervoor te leggen?

Hoe groot is je algeneter?

Opzich kunnen algeneters wel een tijdje zonder eten hoor, waarschijnlijk als de garnaal zich wat beter op zijn gemak voelt dat hij uit zijn holletje komt.
tevens moeten normaal gezien deze garnalen in een groepje gehouden worden, misschien omdat dit bij jou niet het geval is dat deze zich blijft verschuilen?
Voer je ook voldoende stofvoer bij?

Ik heb een foto toegevoegd aan mijn fotos, ik weet niet hoe ik hem hier in dit topic kan invoegen.. De algeneter is ongeveer 3,5cm lang en erg schuw. het holletje zie je er onder

Ah zo moet ik foto's toevoegen

Screenshot_2017-07-23-12-46-46.png

Als ze in het hout zitten kan het misschien helpen als je dat een stukje optilt en beweegt.

Al geprobeerd, hij blijft gewoon zitten.. kan het hout er ook niet uit halen want er zitten ook een aantal modderkruipers in.
Ik zal vanavond (licht staat nu nog uit) zo'n tabletje neerleggen voor het gat, en morgen kijken of het geholpen heeft.
Anders zie ik geen andere oplossing dan de garnaal er met een pincet uit proberen te trekken...

Bedankt voor de reacties

Kan hij niet op de een of andere manier vastzitten?

Volgens mij niet, als ik er in schijn met m'n zaklamp dan zie ik m gewoon waaieren.

Lastige situatie.. Stel dat de algeneter eventueel toch komt te overlijden, eet de garnaal hem dan op?

Twee dagen zal het probleem niet zijn maar een dezer dagen moet de L nummer wel eten kunnen. Ik zou het toch eens proberen met een voertablet. Kun je anders niet een yablet met een pincet in het hol leggen zodat de l nummer toch wat krijgt?
Soms schuilen garnalen enkele dagen maar wel raar dat ie helemaal niet beweegt eigenlijk. Behalve wat gewaaier dan😉

Ik zie de algeneter nu ook niet meer, denk dat hij nog dieper in het hout zit. Ik ga zeker proberen wat je zegt met een pincet zo'n tablet plaatsen, maar ik zal niet verder komen dan de garnaal..

Stel dat de algeneter dood gaat, kan de garnaal hem dan opeten? Anders zit ik met een dode vis waar ik niet bij kan

Of hij is inmiddels verhuist?

Ik denk het niet, dan zou de garnaal daar weg moeten zijn geweest. De garnaal zit ook echt diep achterin en ik denk met z'n achterkant (harde schaal) de algeneter te blokkeren, die zal misschien denken dat hij niet weg kan omdat wat hij voelt hard is?

Je zou toch denken dat zo n vis meer kracht heeft en de garnaal weg verjaagt/wegdrukt? Kun je er niet met een zaklantaarn inschijnen?

Ik heb een foto weten te maken met de flits aan, ik zie nu duidelijk de staart van de algeneter rechts van de garnaal, hij ligt de andere kant op met zijn lichaam (+volgens mij ondersteboven), dus nog verder het hout in

Geen idee wat te doen..

Screenshot_2017-07-23-18-33-51.png

Als je het stuk hout boven water haalt, langzaam en voorzichtig, zouden beiden er dan niet uit komen op het moment dat ze voelen dat ze droog komen te staan? Optillen met de opening naar beneden?

Als je het stuk hout boven water haalt, langzaam en voorzichtig, zouden beiden er dan niet uit komen op het moment dat ze voelen dat ze droog komen te staan? Optillen met de opening naar beneden?

Ik zou zoals ik al eerder aangaf nu ook het gewoon voorzichtig omhoog tillen en kijken wat ze gaan doen.

Heb het hout er helemaal uit moeten halen, na 1 minuut boven het aquarium hangen kwam hij er nog niet uit, heb hem met een pincet aan z'n voorpoten eruit kunnen trekken. Morgen gaat hij terug naar de winkel.
Mijn algeneter kan er weer uit en ik zie hem bewegen🙂

Thanks voor het meedenken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan