Wat is er nieuw

Blijven Catapabladeren bruin afgeven ??

Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Leeftijd
70
Ik start een ganalentankje op en plaatste 1/4 van een blad erin. Eerst heb ik het blad overgoten met kokend water ( zoals ik gelezen had) en er dan in geplaatst. Het geeft bruin af maar ik weet niet of dit zo blijft of dit een kleine periode is ??? Het water ziet er natuurlijk niet meer helder door.....
Alvast bedankt voor reacties !

Bijlagen

• 273785650_689698042483744_7060828740186203527_n.jpg
    273785650_689698042483744_7060828740186203527_n.jpg
    138 KB · Weergaven: 131
Catappablad geeft inderdaad een bruine kleur af, kun je niets aan veranderen.
Met kokend water overgieten hoeft niet hoor, ik week ze meestal 2 dagen in gewoon koud water (wel osmose in mijn geval, maar dat is dankzij een ander soort bak 😉 ) zodat ze zinken, maar het bruin afgeven blijft wel een tijdje doorgaan.

Ik gebruik ook 1 blad op een nano van 30 liter maar zie geen verkleuring eigenlijk. Kan de verkleuring niet komen door het hout?
Zelf heb ik niet de ervaring dat 1 blad echt veel verkleuring veroorzaakt.

Misschien dat door het overgieten met kokend water de structuur van de cellen is stuk gemaakt, waardoor het eerder z'n stoffen plus kleur afgeeft?

Hier zonder gekookt water altijd heel lichte verkleuring, maar eigenlijk alleen zichtbaar wanneer water van waterwissel in een witte emmer gaat.

Laatst bewerkt:
Het is een net opgestarte bak dus ik denk ook nieuw hout en dat zal denk ik de kleur afgeven. Ik lees dat er 1/4 blad inzit en dat kan de oorzaak niet zijn imo.

Het is een net opgestarte bak dus ik denk ook nieuw hout en dat zal denk ik de kleur afgeven. Ik lees dat er 1/4 blad inzit en dat kan de oorzaak niet zijn imo.
Het is geen net opgestart bakje ! het Spiderwood geeft geen verkleuring.... misschien een te groot stuk erin gedaan ? in 30l. Tja, ik zit ermee....😟

Ik gebruik ook 1 blad op een nano van 30 liter maar zie geen verkleuring eigenlijk. Kan de verkleuring niet komen door het hout?
Zelf heb ik niet de ervaring dat 1 blad echt veel verkleuring veroorzaakt.
Ik gooi er hier wel 20 tegelijk in en heb nog nooit een verkleuring waargenomen.

O maar dit las ik namelijk dus dacht die bak is net opgestart. Ik gooi normaliter 1 heel blad in een nano van 30 liter en merk geen verkleuring op.
Sorry , ik had het anders moeten verwoorden ! bestaand bakje maar nu ga ik er garnalen in zetten....het zal dan wel liggen aan het water dat ik erover heb gegoten... waarom volg ik ook alles wat men schrijft 🤔 ( Niet op dit Forum hoor ! )

Ik gebruik ook catapabladeren en bij mij geeft een half, groot blad wel degelijk een flinke verkleuring. Dat zie ik ook heel goed aan mijn witte achterwand. Snap eerlijk gezegd niet dat het bij sommigen hier geen verkleuring geeft...Elke week ververs ik 10 van de 30 liter en dan is het water weer aardig normaal. De vissen schijnen het fijn te vinden en het schijnt goed voor hun immuunsysteem te zijn. Jouw elzenproppen doen zeker weten ook mee in de verkleuring.
Ik vind de verkleuring niet heel erg, maar ook niet bijzonder mooi. Het kan in ieder geval geen kwaad. Als je het niet wilt, zul je het blad eerst een tijdje voor moeten weken, maar dan profiteren je dieren ook niet meer van de positieve werking van het stofje dat deze bladen afgeven (kan even niet op de naam van het stofje komen).

Groetjes Gerda

Zie ik daar elzenproppen? Volgens mij kunnen deze ook wat kleur afgeven.
Goh, dit wist ik ook niet ! Je ziet toch zeer vaak elzenproppen liggen in een garnalenbakje.....

Ik gebruik ook catapabladeren en bij mij geeft een half, groot blad wel degelijk een flinke verkleuring. Dat zie ik ook heel goed aan mijn witte achterwand. Snap eerlijk gezegd niet dat het bij sommigen hier geen verkleuring geeft...Elke week ververs ik 10 van de 30 liter en dan is het water weer aardig normaal. De vissen schijnen het fijn te vinden en het schijnt goed voor hun immuunsysteem te zijn. Jouw elzenproppen doen zeker weten ook mee in de verkleuring.
Ik vind de verkleuring niet heel erg, maar ook niet bijzonder mooi. Het kan in ieder geval geen kwaad. Als je het niet wilt, zul je het blad eerst een tijdje voor moeten weken, maar dan profiteren je dieren ook niet meer van de positieve werking van het stofje dat deze bladen afgeven (kan even niet op de naam van het stofje komen).

Groetjes Gerda
Ik had 1/4 van een blad erin gedaan.... en er nu terug uitgehaald.... eens de verkleuring verdwenen ( of zo goed als) is probeer ik het met een klein stukje of neem een ander soort blad want de bruinige kleur vind ik niet mooi.... Bedankt voor de info !

Hoe kan die verkleuring dan zo snel eruit zijn want eenmaal bruinig trekt dat niet zomaar weg volgens mij in een dag.

Hoe kan die verkleuring dan zo snel eruit zijn want eenmaal bruinig trekt dat niet zomaar weg volgens mij in een dag.
Ik "hoop" dat het redelijk snel zal lichter worden + een waterwissel gedaan......

Groetjes Gerda
Tannines bedoel je? Daarover vind ik online: Wanneer ze in het aquarium worden gelegd zullen catappa bladeren langzaam afbreken, waarbij tannines vrijkomen die het water geel of bruin doen kleuren. Deze tannines kunnen de pH van het water verlagen en zouden bacteriën en schimmels doden, wat handig uitkomt bij kwetsbare vissen. De donkere kleur van het water dempt het licht en imiteert de natuurlijke leefomgeving van veel vissen, wat stress kan helpen verminderen. Dit is de reden dat veel aquarianen de bladeren in hun bakken gebruiken. (/www.aquariadise.com)

Wanneer ik de omschrijvingen lees van catappa blad en elzenproppen, lijkt het me dat de proppen eerder de oorzaak zijn van de verkleuring in je water dan het catappablad.

Daarnaast zegt "1/4 van een blad" ook nog niet direct wat over de hoeveelheid. Ik heb bladeren gekocht die nog niet half zo groot als mijn hand waren en ik heb bladeren die de 20cm wel halen in de lengte. Ik zie hier op een 450L bak met twee wat grotere bladeren (zeg ruim formaat hand) wel een lichte tint.

Inderdaad Bart, ik bedoelde tannines, bedankt. Blijft een moeilijk te onthouden woord voor me. Zo'n het-ligt-op-het-puntje-van-mijn-tong-woord😉.

Groetjes Gerda

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan