Wat is er nieuw

Blijvende Hoge waarde van PO4

Jonalies

Well-known member
Lid geworden
5 april 2021
Leeftijd
70
Goedemiddag,
Reeds enkele weken meet ik steeds te hoge waarde van PO4 ! en krijg het niet naar beneden... al de andere waarden zijn goed !
Reeds 50% waterwissels gedaan - Phosex ( gedurende de weken verschillende malen gebruikt) - géén overbezetting van het visbestand - wekelijks een waterwissel mét gravelcleaner...
Dit is een 50l bakje en ik heb ook een 30l garnalenbakje waarbij de watertesten goed zijn ! Ik behandel ze hetzelfde.
Gebruik druppeltest van Colombo.
Reeds véél over gelezen maar ik kom niet tot een oplossing !
Ik zou het fijn vinden als jullie mij op een (misschien) andere weg plaatsen 😉

Bijlagen

• 275620074_683573062857337_1627561622447347552_n.jpg
    275620074_683573062857337_1627561622447347552_n.jpg
    121.6 KB · Weergaven: 101
Wat is de po4 waarde? Ik zou niet telkens in de bodem want dan in de bodem stofzuigen hoeft maar incidenteel als de bacteriecultuur goed werkt.
Wat zijn de maten van je bak?

Goedemiddag,
Reeds enkele weken meet ik steeds te hoge waarde van PO4 ! en krijg het niet naar beneden... al de andere waarden zijn goed !
Reeds 50% waterwissels gedaan - Phosex ( gedurende de weken verschillende malen gebruikt) - géén overbezetting van het visbestand - wekelijks een waterwissel mét gravelcleaner...
Dit is een 50l bakje en ik heb ook een 30l garnalenbakje waarbij de watertesten goed zijn ! Ik behandel ze hetzelfde.
Gebruik druppeltest van Colombo.
Reeds véél over gelezen maar ik kom niet tot een oplossing !
Ik zou het fijn vinden als jullie mij op een (misschien) andere weg plaatsen 😉
Heb je problemen met je PO4 waarde? Heel veel mensen zijn voortdurend bezig met het meten van waarden en om die aan te passen omdat men denkt dat een bepaalde waarde het enige juiste is. Soms is meten goed maar het beslist niet altijd nodig om water waardes aan te passen. Het is ook goed te weten dat de druppeltesters wel voldoende voor onze hobby maar niet echt nauwkeurig zijn. Ook veranderen de testers wanneer ze "over datum" zijn.

Phosex ( gedurende de weken verschillende malen gebruikt)
Is dit op aanraden van de lfs want die willen graag wat verkopen en zeggen vaak snel dat de po4 te hoog is. Vandaar de vraag wat is de waarde en weet je de andere waarden ook en is alles met druppels gemeten?

Wat is de po4 waarde? Ik zou niet telkens in de bodem want dan in de bodem stofzuigen hoeft maar incidenteel als de bacteriecultuur goed werkt.
Wat zijn de maten van je bak?
De waarde ligt steeds rond 2,0 mg/l... 43 B x 38 H x28 D....

Heb je problemen met je PO4 waarde? Heel veel mensen zijn voortdurend bezig met het meten van waarden en om die aan te passen omdat men denkt dat een bepaalde waarde het enige juiste is. Soms is meten goed maar het beslist niet altijd nodig om water waardes aan te passen. Het is ook goed te weten dat de druppeltesters wel voldoende voor onze hobby maar niet echt nauwkeurig zijn. Ook veranderen de testers wanneer ze "over datum" zijn.
Wat zijn dan wel de beste testers ? De meetstripjes raadt men af... 1 maand geleden een Colombo testkit aangeschaft en die zouden ook niet juist zijn.... welke zijn dan wel goed ?? Bij een lfs gebruikt men ook Colombo....

Is dit op aanraden van de lfs want die willen graag wat verkopen en zeggen vaak snel dat de po4 te hoog is. Vandaar de vraag wat is de waarde en weet je de andere waarden ook en is alles met druppels gemeten?
Alle waarden zijn getest met Colombo. En ja, bij de lfs heeft men mij Phosex aangeraden.. De waarde van PO4 ligt rond 2,0 mg/l. NO2 en NO3 liggen tussen 0,0 - 0,2

Niks mis met 2,0 maar ik zou dan juist de nitraat ophogen naar 20 mg. Nitraat is belangrijk voor je planten en dat heb je nu amper.
No2 moet 0 zijn.
Ik gebruik ook de Colombo testen en die zijn verder wel goed hoor.

Wat zijn dan wel de beste testers ? De meetstripjes raadt men af... 1 maand geleden een Colombo testkit aangeschaft en die zouden ook niet juist zijn.... welke zijn dan wel goed ?? Bij een lfs gebruikt men ook Colombo....
Ook ik heb altijd Colombo gebruikt. Blijf in elk geval bij een en hetzelfde merk.
Dat is een prima PO4 waarde, trouwens. Over het algemeen wordt er gewerkt met een verhouding in aquaria van de NO3 en PO4, dus resp. Nitraat en Fosfaat, 10 : 1. Dus bij een fosfaat waarde van 2.0 past een Nitraatwaarde van 20. Maar ik vroeg al eerder waarom ben je zo bezig met je fosfaatwaarde? Is er iets in je bak waardoor je dit nodig vindt?
Overigens schrijf je in je eerste bericht dat je verdere waarden goed zijn maar deze wél prima fosfaatwaarde zou juist om een verhoging van je Nitraat vragen....

Laatst bewerkt:
Maar ik vroeg al eerder waarom ben je zo bezig met je fosfaatwaarde? Is er iets in je bak waardoor je dit nodig vindt?
Ik doe een gok maar wellicht is dit naar boven gekomen met metingen door de lfs en die dacht nu kunnen we weer iets verkopen om dat te verlagen.

Jbl
Is niet buitengewoon hoog
Alle waarden zijn getest met Colombo. En ja, bij de lfs heeft men mij Phosex aangeraden.. De waarde van PO4 ligt rond 2,0 mg/l. NO2 en NO3 liggen tussen 0,0 - 0,2
NO3 zou ik iets ophogen, waarschijnlijk zakt de PO4 dan ook weer omdat de planten misschien iets beter groeien en het op verbruiken.

Aan de andere kant zou je PO4 ook kunnen laten zakken door het sediment/slib zoveel mogelijk uit je filter te halen

Ik doe een gok maar wellicht is dit naar boven gekomen met metingen door de lfs en die dacht nu kunnen we weer iets verkopen om dat te verlagen.
Feitelijk niet...ik heb zelf een Colombo testkit.....

Ok, dat kan ook maar ja met de waarden die je noemt snap ik niet dat ze je iets verkopen en ze hadden juist moeten zeggen dat de no3 hoger moet.

Ook ik heb altijd Colombo gebruikt. Blijf in elk geval bij een en hetzelfde merk.

Dat is een prima PO4 waarde, trouwens. Over het algemeen wordt er gewerkt met een verhouding in aquaria van de NO3 en PO4, dus resp. Nitraat en Fosfaat, 10 : 1. Dus bij een fosfaat waarde van 2.0 past een Nitraatwaarde van 20. Maar ik vroeg al eerder waarom ben je zo bezig met je fosfaatwaarde? Is er iets in je bak waardoor je dit nodig vindt?
Overigens schrijf je in je eerste bericht dat je verdere waarden goed zijn maar deze wél prima fosfaatwaarde zou juist om een verhoging van je Nitraat vragen....
Tja, hoe komt het dat ik PO4 zo in het oog houd... 1 jaar geleden ben ik terug begonnen met kleine aq.... Toen liet ik het water testen en daar kwam uit dat steeds de fosfaat te hoog stond ( volgens lfs ?? ) en ben dit blijven volgen. Nu heb ik zelf een testkit en ik ben daar dan ,onterecht, in verder gegaan. Als ik alles lees moet ik even mijn aandacht richten op NO3 ? dat dit wat hoger komt ? Wat is de beste methode om NO3 te verhogen ?
Aan de andere kant zou je PO4 ook kunnen laten zakken door het sediment/slib zoveel mogelijk uit je filter te halen
Kan u dit even verklaren ? ik heb een binnenfilter....

Ok, dat kan ook maar ja met de waarden die je noemt snap ik niet dat ze je iets verkopen en ze hadden juist moeten zeggen dat de no3 hoger moet.
Idd..... ik zal nog véél moeten lezen om met deze materie te werken...

Al doende leert men Jonalies en we hebben het allemaal moeten leren hoor.

Al doende leert men Jonalies en we hebben het allemaal moeten leren hoor.
Dankjewel voor het begrip! Ik ben aan het denken van een grotere aquarium aan te kopen want het valt mij op dat er dan minder problemen zijn...???

Dankjewel voor het begrip! Ik ben aan het denken van een grotere aquarium aan te kopen want het valt mij op dat er dan minder problemen zijn...???
Als je de EI methode gaat gebruiken, dan kan het bijna niet mis gaan als je wekelijks 50% van je water ververst.
Testen is dan eigenlijk niet meer nodig

Als je de EI methode gaat gebruiken, dan kan het bijna niet mis gaan als je wekelijks 50% van je water ververst.
Testen is dan eigenlijk niet meer nodig
Bedankt voor de tip ! Ik ga zeker dit inlezen.....

Nou verkijk je daar niet op want ook een grote bak kan lastig zijn. Zelf heb ik ook 2 nano s maar geen problemen dus een grote bak is geen garantie op geen problemen.
Nitraat verhogen kun je met een flesje Nitro van Easylife doen of met een stockoplossing van kaliumnitraat. De poeder daarvoor kun je kopen bij bv aquariumbemesting.nl

Colombo testdruppels zijn gewoon prima hoor. Druppeltesten kunnen wel over datum gaan na openen

Nou verkijk je daar niet op want ook een grote bak kan lastig zijn. Zelf heb ik ook 2 nano s maar geen problemen dus een grote bak is geen garantie op geen problemen.
Nitraat verhogen kun je met een flesje Nitro van Easylife doen of met een stockoplossing van kaliumnitraat. De poeder daarvoor kun je kopen bij bv aquariumbemesting.nl
Bedankt John 🙂

Tja, hoe komt het dat ik PO4 zo in het oog houd... 1 jaar geleden ben ik terug begonnen met kleine aq.... Toen liet ik het water testen en daar kwam uit dat steeds de fosfaat te hoog stond ( volgens lfs ?? ) en ben dit blijven volgen. Nu heb ik zelf een testkit en ik ben daar dan ,onterecht, in verder gegaan. Als ik alles lees moet ik even mijn aandacht richten op NO3 ? dat dit wat hoger komt ? Wat is de beste methode om NO3 te verhogen ?

NO3 kun je verhogen door nitraat toe te voegen (plantenvoeding).

In het sendiment van het filter kan de PO4 zich opstapelen. Ook in een binnenfilter kan op de bodem drek liggen. Een keer met een waterwissel afhevelen met een slang 🙂 Proberen kan altijd.

*je
Ik voel me al ouder als ik ben xD

Maar als ik de materie goed heb gegrepen kan je de opbouw van PO4 remmen door de bruine derrie zoveel mogelijk uit het filter te halen.
Ook frequenter schoonmaken van het (voor)filter kan het goed remmen, nadeel in jouw geval is dat je NO3 ook zal zakken

Planten zijn je beste verklikkers. Wanneer daar is mee mis is of wanneer er andere vervelende zaken zijn die spelen in je bak kan het nuttig zijn om je waterwaarden te kennen en natuurlijk ook om te weten wat die waarden nu eigenlijk doen. De betekenis van waterwaarden kennen dus. Helaas zijn er teveel speciaalzaken die een beginnend aquariaan zien als geldmachine. Zonder zich daarbij te realiseren dat elke visliefhebber ervaring opdoet en dan liever naar betrouwbare mensen gaan! Je vragen hier neerleggen zal dan toch verstandiger zijn, hier is geen winstoogmerk of andere belangen die een rol zouden kunnen spelen.
Om je kennis te verhogen is hier alvast een begin:
https://aquainfo.nl/nitraat-no3-in-het-aquarium/

*je

Maar als ik de materie goed heb gegrepen kan je de opbouw van PO4 remmen door de bruine derrie zoveel mogelijk uit het filter te halen.
Ook frequenter schoonmaken van het (voor)filter kan het goed remmen, nadeel in jouw geval is dat je NO3 ook zal zakken
Ik denk dat ze teveel naar je kapsel heeft gekeken Wouter😉

Zover ik weet is een filter vol drek nadelig omdat er dan minder plaats is voor bacterien en deze gebruiken fosfaat en nitraat. Maar goed dan vraag ik me af waar die drek uit bestaat want ik dacht altijd de resten uit de bak die de bacterien nog moeten omzetten en de biofilm met bacterien.
Lastige materie altijd vindt ik.

Dit is al vaker aan het licht gekomen en vaker uitgekauwd, hier er op in gaan en weer een topic vervuilen met diepgaande toestanden is niemand bij gebaat

Dit is al vaker aan het licht gekomen en vaker uitgekauwd, hier er op in gaan en weer een topic vervuilen met diepgaande toestanden is niemand bij gebaat
Nou vervuiling wil ik het niet noemen want de TS wil graag dingen leren en als het te maken kan hebben met de hoge po4 dan is het ook nog best wel relevant misschien😉
Mocht de TS het leuk vinden dan heb ik hier nog wat gevonden over de drap in een filter:
https://nbat.nl/artikelen/techniek/leven-en-dood-binnen-de-filterspons

*je

Ik zal hier misschien ook al fout gaan want wékelijks doe ik een kleine waterwissel én reinig ik geheel de filter (de sponsfilter gedeeltelijk en de rest grondig)

Je filter moet je eigenlijk met rust laten tot je merkt dat de uitstroom minder wordt.

Ik heb reeds veel gelezen in het Forum maar op het gebied van chemie was het me toch niet zo duidelijk, sorry daarvoor....

Je filter moet je eigenlijk met rust laten tot je merkt dat de uitstroom minder wordt.
Ik denk dat ik "te proper" wil zijn...als je bekijkt hoeveel erin zit.... ik zal jouw raad volgen.

Ik heb reeds veel gelezen in het Forum maar op het gebied van chemie was het me toch niet zo duidelijk, sorry daarvoor....
Daarom ook even de link van mij waar nog het eea staat te lezen want vaak vergeet je dat soort dingen ook snel en het is best allemaal nog wel ingewikkeld hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan