BLOG: mijn amazone biotoop


T

tankchampion

Guest
hoi allemaal,

ik heb nu al 6 maanden een juwel rio 125. ik heb nog wel wat hulp nodig, dus ik dacht: laat ik eens opschrijven wat mijn stappen zijn. heb geen foto's van afgelopen tijd, maar die komen nu wel.
het verhaal:
ik zocht al voor langere tijd een mooie, ruime bak. na meerdere dagen op marktplaat zoeken eindelijk mijn droom-deal gevonden: een rio 125, in prima staat, een hele boel stenen, een filter+verwaming, broedbakje, een 30 liter lekkend bakje en een paar stukken hout. allemaal voor maar 60 euro, af te halen in rotterdam. ik woon in gouda, dus daar had ik geen problemen mee. ik heb besloten om er een amazone biotoop van te maken. maar eerst het aquarium. een zijde was zeer slecht gekit, dus moest opnieuw. kit verwijderen en nieuwe erop was geen probleem. ik had alleen nog geen kast. het project heeft toen 3 maanden stil gelegen, onder andere door het begin van mijn 2de jaar gymnasium(ik ben 13). toen ben ik begonnen, eerst wat tekeningen op sketsup en toen bouwen maar. ik heb redelijk veel ervaring met klussen, dus dat ging vrij snel en vlekkeloos. de kast is heel sterk en kan het volle aquarium met gemak dragen. toen steentjes/zand kopen. even een vriendje opgetrommeld om te helpen met dragen. gewassen en er in gelegd. ik heb gister met sinterklaas(gelukkig glooft mijn zusje nog :rolleyes: )een groot stuk hout gekregen.
nu is de vraag: moet ik dit hout nog behandelen of zo? en kan ik het in mijn achterwand verwerken(ga ik zelf maken van piepschuim)? weet iemand wat voor licht ik nodig heb voor mijn amazone biotoop? ik wil er een aantal corydoras en een groepje bijlzamlen in. iemand nog id�en voor het inmiddels niet meer lekkende kleine bakje? thanks voor de tijd, want dit is een flinke lap tekst.

rens
 
Het hout hoed je niet te behandelen,inwateren en schrobben volstaat.
Verlichting is een kwestie van smaak,maar doorgaans ziet 3000K en goed uit bij Z-A bakken.
Ik weet het niet uit mijn hoofd,maar mss past een Philips 827 wel in je tl armatuur.
 
Hout laten inwateren en dan plaatsen. Er kan een witte laag opkomen maar dat kan geen enkel kwaad hoor.
De Philips lampen passen niet in de Rio 125 jammer genoeg.
 
Als het een tweedehands Rio 125 was zou het zomaar nog eens een T8 model kunnen zijn.

Rens, de lampen, kun je daar de diameter van schatten?

Als het T8 is: Philips 827, 830, 840
Als het T5 is: Juwel High-Lite Nature (= ongeveer Philips 840)

Of je er wijs aan doet het hout in de achterwand te verwerken twijfel ik aan.

~ Ivo
 
jhee, heb net te horen gekregen dat er materialen komen voor mijn achterwand :). de diameter van de lampen is ongeveer 3 cm. nog een vraagje: ik wil heel graag l144, maar passen deze in een Z-A bak? en passen die bij bijv. zonnebaarzen of coridora's? en nog iets: ik wil mijn achterwand niet vastplakken, want dan moet ik eerst alle steentjes er weer uithalen. ik had mijn stenen er al in gedaan omdat ik eerst een andere zinkende achterwand had. maar deze was te klein en niet over de amazone. is dit wijs?

hier nog wat foto's:
oviy2K.jpg
J9AOMW.jpg

59YySu.jpg
 
zonnebaars zou ik niet doen eet al je vissen op plus ze komen uit noord-amerika .
l144 kan wel volgens mij zie wel dat er geen jongen van komen je raakt ze namelijk niet kwijt.
corrydora's kan ook welke soort ? aeneus ,sterbai,...
 
Ik gok zomaar dat antennebaarsjes (mikrogeophagus ramirezi) worden bedoeld. Die kunnen in een Rio 125, maar het zijn geen makkelijke visjes (stellen flinke eisen) en die combineren met andere bodembewoners als Corydoras of veel L-nummers in een Rio 125 is af te raden. Ook zullen die niet happy zijn met deze grindbodem. Als het even kan zou ik die bodem sowieso vervangen (nu is de bak nog niet gevuld!) want zand is voor heel veel bodembewoners stukken prettiger. Een zak filterzand heb je voor nog geen tientje in huis (bezorgd ja!)

~ Ivo
 
o ja, die bedoel ik(die antennebaarsjes) :oops:
 

Terug
Bovenaan