Wat is er nieuw

Bluwave 05 zuigt zich leeg

Hardloper

Well-known member
Lid geworden
12 juli 2014
Ik blijf het probleem houden dat mijn filter harder uitblaast dan dat het water er weer in stroomt. Weet iemand een trucje om de uitstroom wat lager te zetten? Naar mijn weten is dit niet in te stellen bij de pomp zelf toch....

Aangezien er ook een Eheim 2213 op de bak staat maakt het niet zoveel uit dat deze wat minder water filtert.

Hij gaat nu steeds ratelen doordat hij op een of andere manier ook klein luchtbelletjes uit blaast. De ene keer is het een seconde ratelen, seconde stil etc., en de andere keer zoals nu is het bijna constant ratelen... Het filter van binnen is volgens mij helemaal schoon, dus daar kan het haast niet aan liggen. Ik kan alleen niet bij de pijpjes en de balletjes komen..., maar lijkt me niet dat het probleem daar zit.

Zijn wel vaker dit soort problemen met dit filter..kan ook nog gaan "drijven" . Heb dit filter ook gehad. Prima ding hoor, maar luistert nog wat nauw mbt. juiste waterhoogte hangen, zodat er genoeg water in kan stromen. Filterhuis niet te vol proppen..witte watten bijtijds schoonmaken.
Neemt ook nogal wat ruimte in. Dat was voor mij de reden om nog een buitenfilter erbij te nemen en de Bluwave eruit te halen.

Ja probleem hier is dat door de bevestiging van de achterwand van de vorige eigenaar het filter er niet uit kan. Of ik moet hem er echt uit breken maar dan heb ik een groot gat in mijn achterwand.

Er zit eigenlijk niet eens heel fijn materiaal in het filter.., en heb afgelopen weekend alle watten nog eens een keer uitgeknepen.

Staat je waterhoogte van je bak gelijk met die aanduiding op het filter, zodat er genoeg water in kan stromen?

Ja netjes tussen min en max, heb het zelfs wel eens boven max geprobeerd, maar dat had ook geen effect.

Hier hoort gewoon water te zitten toch?
Q-vNtRtbqfo_7tvNw3a8pGjh9U_BBLyX.jpeg

Water in het filter hoort net zo hoog te staan als in je bak.
Te laag inderdaad in jouw filter. Misschien toch maar eens je bakjes met pijpjes en ballen eruithalen en kijken of dat niet dichtgeslibt is. En je filterhuis eens onderop afhevelen..

Dat dacht ik dus ook!
Hoe krijg ik die bakjes eruit? Volgens mij zitten ze vast....

Die bakjes horen eruit te kunnen hoor. Gewoon omhoog trekken.

Ik ga kijken of ik ze eruit krijg, maar vrees dat het erg lastig gaat worden...

Ik gebruik ze ook niet in de bakken van Ferplast hier. Ik heb de 05 nog liggen dacht ik uit mijn hoofd.
Zoals Peter ook zegt vind ik ze te groot voor in de bak te hangen.

Nou ik heb die 2 bakjes ook eens schoon gemaakt, resultaat:

Pomp is voorlopig stil...

Maar, hij zuigt zich nog steeds leeg, ik vrees dus dat het een tijdelijke oplossing gaat zijn 🙁

Waarom ga je niet voor een buitenfilter dan?? Op MP zijn die vaak voor niet teveel geld te koop.

Bertus is de filterman zeg maar, dus die kan je goed adviseren met alles op dit gebied 🙂.

Bluewave is best goed, Wel onderhoud plegen.
Weet je het eenmaal ,weet je ook waar te kijken.

jessicapilon zei:
Waarom ga je niet voor een buitenfilter dan?? Op MP zijn die vaak voor niet teveel geld te koop.

Bertus is de filterman zeg maar, dus die kan je goed adviseren met alles op dit gebied 🙂.
Er zit al een Eheim 2213 bij 😉
Probleem is dus dat ik de pomp niet goed uit het aquarium kan halen, doordat de vorige eigenaar de pomp zeg maar vast heeft gezet met de achterwanden.

Bertus zei:
Dan helemaal leeghalen,alles eruit, en kijken waar de doorstroming remt.
Kan vol zitten he.
Heb alle delen van dat filmpje er nu uit gehad... Binnenkort maar eens laten draaien dan zonder componenten, dan moet ik wel zien waar het mis gaat...

Dan moet hij gewoon doorstromen. of verstopping bij de instroom.

En 2 filters? Prima,hoor.
Valt de 1 uit, heb je reserve.

Bertus zei:
Dan moet hij gewoon doorstromen. of verstopping bij de instroom.

En 2 filters? Prima,hoor.
Valt de 1 uit, heb je reserve.
Instroom heb ik vorige week ook al schoon gemaakt.

En ja klopt, en het maakt het schoonmaken van het filter wat makkelijker! Je kan net iets grondiger 1 van de 2 schoonmaken aangezien de andere gewoon door kan blijven draaien. Zometeen er nog maar eens naar kijken, het moet gewoon weer werken zoals het deed.

Als de instroom goed is, mag hij hem niet leegpompen.
Komt de instroom toch wat tekort.
Of uitstroom ander pompje, is misschien verandert.

Inmiddels is het water niveau door wat gepruts een cm boven de 'doosjes', echter nog een cm onder het waterniveau. Hoe kan dit toch...

Hardloper zei:
jessicapilon zei:

Probleem is dus dat ik de pomp niet goed uit het aquarium kan halen, doordat de vorige eigenaar de pomp zeg maar vast heeft gezet met de achterwanden.

Bertus zei:
Kan vol zitten he.
Heb alle delen van dat filmpje er nu uit gehad... Binnenkort maar eens laten draaien dan zonder componenten, dan moet ik wel zien waar het mis gaat...

Lekker handig dat ze die hebben vastgezet. Een andere optie is dan een grotere buitenfilter en dan toch die interne eruit zien te krijgen.
Dat is ook mooier voor het aanzicht denk ik.
Of een tweede externe naast de 2213.

jessicapilon zei:
Hardloper zei:
jessicapilon zei:

Bertus zei:
Kan vol zitten he.

Lekker handig dat ze die hebben vastgezet. Een andere optie is dan een grotere buitenfilter en dan toch die interne eruit zien te krijgen.
Dat is ook mooier voor het aanzicht denk ik.
Of een tweede externe naast de 2213.
Nou dan heb ik een gat in mijn achterwand, denk niet dat dat mooi gaat ogen...

Ik ga die link van Veldhuis eens doorlezen 🙂

Het is 11 dagen goed gegaan, en nu ratelt die alweer doordat hij te ver is leeg gezogen. Morgen er maar weer bezig (vandaag geen tijd). Zal de vakjes nog eens goed afzuigen...

Zal te snel volgeraken? de materialen?

Anders eruit halen,andere erop.

Nou die balletjes en pijpjes zal het niet zijn. Ik zit nu zelf te denken dat misschien de eerste sponzen aan vervanging toe moeten zijn..., als het de laatste zijn kan die zich namelijk niet leeg zuigen toch?

Overigens nog een andere vraag, in mijn Eheim filter zit een (ik denk) panty, gevuld met een soort grind. Wat kan dit voor materiaal zijn? Ik heb niks aan het filtermateriaal in dit filter veranderd, gewoon zo overgenomen van de vorige eigenaar.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan