Wat is er nieuw

Bobbeltje op vin zwaarddrager

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Hein30
  • Startdatum Startdatum
H

Hein30

Guest
Hallo mensen ik heb even jullie deskundige hulp nodig
Foto is niet scherp omdat de vis constant rond zwemt, hij vertoont voor de rest ook gewoon normaal gedrag, wat kan dit zijn?

Het is een lierstaart zwaarddrager om precies te zijn


2pZWevMyDDeX-tVPY8A5dIfhj_AhSSNV.jpeg


Hein.
 
Ziet het bobbeltje er een beetje pluizig uit misschien?
 
Ja idd pluizig
 
Kan schimmelziekte zijn... Google maar eens even. Behandeling kan met esha.
 
Ik citeer even uit mijn boekje: schimmelziekte / bekrot

Symptomen:
De eerste tekenen zijn gewoonlijk een witte tekening rond de bek, op een van de vinnen of op het lijf van de vis. Als de infectie zich uitbreidt, verschijnen typische witte wattenachtige plukjes. De meeste getroffen vissen, vooral levendbarende, vertonen een slingerend gedrag, eten niet meer en zien er magef uit,

Uitbreken van de ziekte:
De ziekte komt vooral voor bij pas ge�nporteerde zoetwatervissen in een slechte conditie door onvoldoende onderhoud van vijver of aquarium. Een plotselinge verandering van de waterkwaliteit of onvoldoende waterverversingen kunnen eveneens een uitbraak van de ziekte veroorzaken.

Behandeling en controle:
Gedurende de eerste stadia vd ziekte blijft het beperkg tot de buitenkant van de vis. De aandoening kan dan nog behandeld worden meg een bacterieel middel (bijvoorbeeld esha) of een middel op basis van fenoxyethanol. Bij hardnekkige gevallen of als reeds aanwezigd infecties tot de inwendige organen zijn doorgedrongen, is een behandeling met antibiotica of een gelijksoortig antibacterieel middel noodzakelijk.

Bron: medisch handboek aquariumvissen.

Ik denk dat een ander visje aan die vin heeft gehapt en dat het is gaan schimmelen maar zou toch je waardes even testen om te kijken of dat nog ok is. Misschien vis apart zetten met verwarmingselement + bruissteen en esha gaan toedienen?

Succes met de patient!
 
Is zout ook goed? (heb net gegoogled dat dat ook kan) Maar hoeveel zout moet ik gebruiken op 200 liter?

De rest van het bestand is

Alg etertje
Guppen Babies en 1 volwassen gup
Kardinalen
En een ander vrouwelijk zwaarddrager
 
Daar heb ik geen ervaring mee met zoutbehandeling dus ik hoop dat andere hierop antwoord kunnen geven.
 
Het is een klein schimmeltje maar vaak gaat dat vanzelf goed. Hij heeft het op zijn gonopodium (penis) het zal je maar gebeuren als mannelijke Zwaarddrager. 😛 Deze lierstaarten kunnen trouwens niet paren omdat ze hun gonopodium niet naar voren kunnen klappen, omdat deze erg verlengt is en vaak kurkertrekker vormig aan het einde. Deze vissen vermeerder je door een mannelijke gewone Zwaarddrager te laten paren met een lierstaartvrouwtje. Daaruit komen 50% lierstaarten en 50% gewone.

Deze vissen zijn geen goede combinatie voor bij kardinaaltetra's omdat je ze niet zo warm moet houden. 22 graden is warm zat. Ook verlangen ze een voeder met veel plantaardige bestandsdelen wat in de meeste voeders niet zit. Speciale Guppy voeders of vlokken voor Malawi cichliden voldoen zeer goed in hun behoeften.

het is trouwens een mooie man met een goede vorm van de vinnen en een goede lichaamsbouw.
 
Hartelijk dank voor alle info en uitleg mensen. Ik kijk het even aan, voor de rest vertoont het diertje wel normaal gedrag en eet ook mee.

@Botia bedank voor deze waardevolle informatie. Nu snap ik waarom er geen baby zwaarddragers geboren worden 🙂
 
Succes met het arme knulletje... 🙂
 
Het is nu weg.. ik heb niks ondernomen, ik werd wakker, nam een kijkje en weg pluisje
Wel zie ik dat het diertje afentoe zich tegen de steentjes schuurt, andere vissen doen dit soms ook, net alsof ze jeuk hebben?.. of is dat normaal gedrag?
 
Test eens op ammoniak en nitriet?
 
Water is getest en alles zag er goed uit..het valt allemaal mee. Ik denk zelf dat er niks aan de hand is want dat schuren tegen de steentjes of takje van mn hout of een blad doen ze (zo heeeel afentoe) soms en niet altijd of continu.. Het klonk mischien overdreven maar moest het gewoon ff kwijt, ik dacht dat de kenners wel wisten hoe en wat 🙂
 
Geen idee, ik heb wat water meegenomen naar mijn plaatselijke aquarium zaak en die zei dat alles in orde was.. Maar dat afentoe schuren deden ze vanaf het begin al (mannetje zwaarddrager het meest). Ik denk zelf dat er niks aan de hand is.
Wat ik wel weet is dat mijn zwaarddragers extreme kweek varianten zijn, hun vinnen en staart groeien snel en langwerpig en zelf denk ik dat het mannetje dan de overtollige vinnen probeert weg te krijgen door afentoe tegen de steentjes te "schuren"
Dat schimmeltje/pluisje was ook zomaar weg? overtollige huidcellen of wat het ook was heeft hij zelf weggekregen

Een maand geleden zag ik dat een van zn vinnen los leek te zitten... even laten zag ik hem schuren tegen de steentjes en de vin zag er weer mooi netjes uit? Dit is nu al een aantal maanden aan de gang maar voor de rest merk ik niks raar aan het diertje
 
je moet je nooit laten afschepen met alles is in orde, volgende keer de waarden op laten schrijven.
 
Ik heb er een video van gemaakt, Op 1 minuut 5 seconden dan zie je dat het mannetje zich ff tegen de steentjes "schuurt"
Ik heb de bak met vissen nu een aantal maanden en gedrag altijd hetzelfde geweest..tot een paar dagen terug ik dat pluisje ondekt heb wat alweer verdwenen is in 2 dagen.. Voor de rest ziet er toch vrij normaal uit?

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ItG8QPah8Pk&feature=youtu.be[/video]

Let niet op de krassen op het aquarium, bak heb ik 2e hans zo gekocht

Hein.
 
Dat doen de mijne soms ook en dat is niet echt raar gedrag. Kijk bij deze man wel uit als je hem een keer moet uitscheppen, hun gonopodium (penis) is nogal lang en breekt gemakkelijk.
 
Zou ik wel zielig vinden als ie doodgaat, hij is een grappige vissoort, het mannetje doet afentoe kunstjes om zo het vrouwtje te imponeren, strekt zn vinnen uit (maakt zich groot) en draait rondjes om het vrouwtje heen met super snelle bewegingen..
 
Botia zei:
Dat doen de mijne soms ook en dat is niet echt raar gedrag. Kijk bij deze man wel uit als je hem een keer moet uitscheppen, hun gonopodium (penis) is nogal lang en breekt gemakkelijk.

Hij heeft hem wel geflikt hoor 🙂
met zn lange gonopodium heeft ie het vrouwtje na 8 maanden zwanger kunnen maken. inmiddels zijn de babys stuk voor stuk even groot geworden als hij zelf waarvan sommigen 'normale' zwaarddragers zijn geworden en anderen precies zoals hijzelf met hele lange vinnen en genopodiums haha.. deze heten lierstaart zwaarddragers als ik me niet vergis
 
Toch ben ik niet overtuigt. Ik vermoed eerder dat je vrouwtje bij de kweker of in de winkel bevrucht is dooreen normaal mannetje (sperma kunnen ze makkelijk anderhalf jaar opslaan in hun lichaam, en gebruiken). Gewone Zwaarddrager x Lierstaart geeft 50% lierstaart.

Lierstaart x Lierstaart (wat ze weleens doen met kunstmatige insemininatie) geeft 100% lierstaart.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan