Wat is er nieuw

Bodem aquarium vervangen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anvil
  • Startdatum Startdatum
A

Anvil

Guest
Hallo,

Ik heb initieel voor een nogal grof grind gekozen als bodem bedekking (zie foto voorstel topic), dit zou ik wellicht voor grind van 1-2mm willen vervangen (zoals aanbevolen in de PDF over sluierstaarten afkomstig van dit forum).

Zou ik eventueel stapsgewijs delen van de bodem kunnen vervangen, zodat de bacteriecultuur niet te veel verstoord raakt? Eventueel kan ik dit voor een waterverversing doen, omdat er ook veel vuil kan loskomen uit de bodem..

Anvil zei:
Hallo,

Ik heb initieel voor een nogal grof grind gekozen als bodem bedekking (zie foto voorstel topic), dit zou ik wellicht voor grind van 1-2mm willen vervangen (zoals aanbevolen in de PDF over sluierstaarten afkomstig van dit forum).

Zou ik eventueel stapsgewijs delen van de bodem kunnen vervangen, zodat de bacteriecultuur niet te veel verstoord raakt? Eventueel kan ik dit voor een waterverversing doen, omdat er ook veel vuil kan loskomen uit de bodem..

Ja, zo kan het inderdaad, heb ik in het verleden wel eens gedaan met een zandbodem.. paar weken over gedaan, om de paar dagen wat afhevelen en vervangen.
Misschien dat je iets van een afscheiding kan maken zodat het nieuwe zand zich niet mengt met het oude grind.

Zoals Mark ook aangeeft kan dat prima hoor. Afhankelijk van het formaat van je bak kun je dat dan in gedeelten doen.
Daarna is water verversen wel aan te raden overigens.

Als je van tevoren de bodem goed afhevelt scheelt dat enorm.
Af en toe hevel ik de bodem af en zuig op die manier expres flink wat grint mee. Dat oel ik dan goed uit onder de kraan voordat ik het weer terug in de bak doe.
Ik ben altijd verbaast hoeveel vuil er dan vrij komt.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja je emmer ziet direct bruin van het vuil als je gaat afzuigen.

Ok, goed om te weten. Had in mn voorsteltopic al begrepen dat mn huidige grote kiezels niet zo handig zijn (kans op bodemrot?). Verder las ik dat sluierstaarten graag grondelen, gaat niet lukken met die grote stenen die ik heb gok ik....

Je kan een bodem met een grove structuur nauwelijks schoonhouden omdat er in al die holten vuil zich gaat ophopen. Corydorassen willen graag in de bodem naar voedsel zoeken dat lukt hun hierbij een grove bodem.

Hobbygroet,
Jos Hut

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan