Wat is er nieuw

Bodem: Filterzand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter BijnaBiotoop
  • Startdatum Startdatum
B

BijnaBiotoop

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met het inrichten van een aquarium, ben nu bezig met de bodem (in de bak komen dwergcichliden en meervallen als bodembewoners) met relatief weinig en sterke planten (zuid-amerikaanse), dus ik zat sowieso aan zeer fijn grind of zand, 0,71 - 1,25mm (zonder voedingsbodem, wel vindt ik zand persoonlijk mooier) te denken. Nu kwam ik op internet verhalen tegen van mensen die met filterzand in het aquarium werken en dat dit als voordelen heeft:
- slipt niet dicht
- makkelijk schoon te maken (al het vuil blijft aan de oppervlak)
- afgeronde korrels, wat goed is voor meervallen

Ik heb echter geen goede foto's voor verschillende soorten kleur van filterzand kunnen vinden, en mijn vraag is nu is filterzand niet te licht (fel) voor een zuid-amerikaanse inrichting aquarium?

En zijn er verschillende kleuren in filterzand (donker>licht) of is het ��n standaardkleur?

Het is bruin grijs, beetje doffere versie van rivierzand.

Ik heb zelf niet zo'n goede ervaringen mee, heb het idee dat het blauwalg ruimte geeft om te groeien. Zeker in een malawibak is dat erg vervelend.

Ik heb zelf erg lang (3 jaar) filtergrind gebruikt van de wildkamp, zeer goedkoop, niet het mooiste dat je kan krijgen. Echter het is vrij lastig om goede stroming door je grind te krijgen, het water staat dus stil. Daarnaast houd het weinig licht tegen, een optimale omgeving voor blauwalg.

Misschien heb ik ook wel gewoon pech gehad hoor, maar sinds ik van filtergrind ben afgestapt gaat het goed. (ik heb ook malawi)

In mijn oude bak had ik filtergrind:
totaaltje.jpg

Is filtergrind wat onregelmatiger qua korrel dan filterzand?
Ik had nog nooit van filtergrind gehoord, maar het woord "grind" doet mij denken aan een grove, onregelmatige korrelstructuur.

Filtergrind heb ik nooit van gehoord. Ik gebruik alleen maar filterzand vd Wildkamp, ook in mn ZA bak. En geen enkel probleem met blauwalg oid.
Bij de planten kleibollen steken voor de voeding en vloeibaar toevoegen.

Het is maar net hoe je het koopt, dit is namelijk altijd in een range.

Het spul dat ik op de bodem had in de foto's (0,7 tot 1,25mm) zou prima als klein grind ipv zand door kunnen. Je kan er iig geen kasteeltjes mee bouwen, zo grof is het wel ;-)

Ik denk inderdaad dat ik wat pech heb gehad met blauwalg, in veel gevallen gaat het nl wel goed.

Ik zie op de site van Wildkamp dat het in 3 verschillende groottes komt,

0,4-0,8 mm
0,71-1,25 mm
1-2 mm

Kan iemand advies geven over de keuze tussen 0,71-1,25 en 1-2mm? (denk geen 0,4-0,8 mm i.v.m. het opstuiven door de meervallen)

Of eventueel een soort zand/fijn grind dat dezelfde eigenschappen heeft als filterzand, maar wat donkerder uitvalt (vind het op de bovenstaande foto nog vrij licht).

Ben mn bak begonnen met de middelmaat, en een tijd geleden heb ik de fijnste maat erin. Zie laatste pagina van mn ZA bak bij de laatste foto's van een close up van het grind. De middelste en grofste maat lijkt op grind, de fijne meer op zand. En de kleur. Ach het is gemelleerd met licht en donker korrels. En het licht wordt gebroken in de bak door de planten en het hout. En het water kleurt door gebruik van turf in het filter en elzenproppen.

Ik heb de korrel 0,4-0,8 van de Hornbach en dat is verder best een goede bodem.
Natuurlijk is het wel erg fijn.
En verkrijgbaar in diverse kleuren. Ik ben er erg tevreden mee en meerdere leden hier ook.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan