Wat is er nieuw

Bodem inrichten voor planten

Xifiz

Well-known member
Lid geworden
3 april 2015
Hallo,

Ik zit te kijken wat voor bodem ik moet nemen voor een beplant aquarium met bodembedekkers.
Ik gebruik voor het fertilizen de EI index en wat root tabs en geen voedingsbodem
Ik twijfel nog over zand maar ik heb nu dat het dichtslipt met metselzand en weet ook niet zo goed wat mijn planten er van vinden, Het gaat erom dat de planten makkelijk kunnen wortelen en de root tabs goed geplaatst kunnen worden, ook tussen de bodembedekkers later.

Om de bodem luchtig en makkelijk wortelbaar te maken wil ik eerst een laag van 4cm met dit grind 2-3mm plaatsen
http://www.aquastorexl.nl/nautic-aquarium-grind-zwart-9kg.html

Vervolgens wil ik het grind nog met 2cm verhogen met een fijn zwart zand van 0,3 tot 0,5mm
http://www.aquastorexl.nl/nautic-aquarium-zand-zwart-5kg.html

Is dit verstandig?

Wat je waarschijnlijk gaat krijgen is dat het fijne zand tussen het grind gaat zitten en de lagen dus als het ware omwisselen (zand onder en grind boven). Zelf zou ik alleen voor een filterzand bodem gaan. Door de gelijke korrelgrootte slipt het niet dicht en planten kunnen er goed in wortelen. Zelf heb ik de 0.7-1.25 mm van de Wildkamp. Maar je hebt ook andere maten en kleuren te koop bij bijvoorbeeld de Hornbach.

Oke en als.ik het alleen bij de fijne korrrel houd van 0.3 tot 0.5 is dat beter dan het grove zeker?

Zou geen 2 verschillende maten door elkaar gaan doen. Ik heb hier het Aquasand van de Hornbach en dat is erg fijn en heeft een korrel van 0,4-0,8mm.

Heb je eventueel een foto om te bekijken hoe dit zand eruit ziet in het aquarium

Als je in mijn fotoalbum kijkt kun je het filterzand van de wildkamp zien. Het zit in beide bakken. Eigenlijk heeft het gewoon zandkleur, maar vind het er best natuurlijk uitzien.

Mijn idee was om het aquarium te vullen met zand. met een eiland van zwart grind/zand en daar bodembedekkers en wat spiderwood en ardenner breuksteen

Ik wil graag iets de hoogte in maar na verloop zakt het vaak weer glas. wat blijft beter zitteb grof of fijn zand/grind.

Ik ga zo je fotoalbum bekijken. altijd verrekte lastig keuzes maken die definitief zijn

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan