Wat is er nieuw

Bodem JBL ProScape

Mazerga

Well-known member
Lid geworden
15 augustus 2017
Leeftijd
42
Hallo,

De kogel is door de kerk, ik ga mijn aquarium herinrichten eerdaags (12 en 13 november).

Nu heb ik een 6-tal zakken JBL Proscape Soil 9liter gekocht, maar ik vroeg me af:

4 vragen:

1. Moet ik het water verversen met Osmose of gewoon water van de kraan? Ik woon in België en de waterwaardes zijn nogal hard, en een gemiddelde TDS van >250.

Osmose is een TDS van 0.

2. De vraag waarom: om 300 liter osmose te maken ben ik een héél aantal uren bezig en het water is ijskoud als het in het vat druppelt.

3. Water hegebruiken van het huidige aquarium? (maar heb wel blauwalg waargenomen) en een aantal niet aangetaste planten meenemen naar het nieuwe project?

4. Water helemaal vernieuwen en mengen met kraanwater om het op te warmen?

Eén filter wordt hergebruikt, de andere wordt aan het 2de-verblijf aquarium gehangen omdat de visjes even op vakantie gaan in een kleiner bakje. Er wordt een bijkomende filter op gezet zodat de opstelling met 2 filters behouden blijft.

De bodem verlaagt ook de ph en de kh lees ik dus als je met kraanwater gaat werken dan is deze werking veel sneller ten einde. Met een bodem die de kh verlaagt kun je het beste altijd osmose gebruiken.

oké, zal ik dan doen, bedankt voor het advies. dat wordt tonnetjes vullen voor de start!

Lid Backplay heeft dat een keer uitgelegd:

Water verversen zonder carbonaten/bicarbonaten (osmose) en met (kraanwater) heeft een verschillende invloed op je aquasoil.
De gebakken klei en het organisch materiaal hebben heel veel plaatsen met een negatieve lading (anionen), die dus positieve (kationen) deeltjes aantrekken. De capaciteit van de bodem om die kationen aan te trekken heet de 'cation exchange capacity'. De meeste plaatsen zullen bezet worden door calcium, magnesium, kalium en waterstofionen (H+). De hoeveelheid waterstofionen gaat bepalen op welke pH je bodem blijft hangen, en mits die hoeveelheid waterstofionen afhangt van het soort materiaal dat in de bodem word gebruikt is er dus een verschil in pH tussen al de aquasoil's. Mits organisch materiaal een veel hogere CEC heeft, gaat een bodem met meer van dit materiaal een lagere pH geven.
Er zijn een paar zaken, zoals de pH, die invloed hebben op welk van deze kationen word opgenomen/vervangen, maar dan dwalen we te ver af.
Je bodem ziet er dan ongeveer zo uit:

Als je met kraanwater ververst gaan b.v. de carbonaten reageren met de H+ in je bodem, waardoor er een vrije plaats word gecreëerd omdat de H+ weg valt. Op die vrije plaats gaat er zich een kation hechten, en de kans is groot dat het calcium of magnesium word. Dus als je met kraanwater ververst verlies je op deze manier zowel een deel van je KH en GH. Het grote nadeel hiervan is dat je hierdoor telkens H+ verliest waardoor de pH dus stilaan zal stijgen. En door die stijgen gaan er ook van alle andere voedingsstoffen verwisseld worden.
Als je met osmose en GH+ ververst ga je dat verlies van H+ niet/miniem hebben en word er dus geen plaats vrijgemaakt voor b.v. calcium, waardoor je GH stabiel blijft.

Het zal de Colombo Flora Base Pro zijn in plaats van de JBL. De winkel had geen JBL meer ter beschikking.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan