Wat is er nieuw

Bodem liggen, zwaar ademen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Puk
  • Startdatum Startdatum
P

Puk

Guest
Hallo mensen,

Ik heb even een geval waar ik zelf niet uit kom..

Mijn Oranda ligt nu sinds 2 / 3 dagen op de bodem en ademt vrij snel en zwaar. Hij eet ook niet.

De andere vissen hebben nergens last van, zwemmen goed, ademen normaal en eten goed.

Ook viel mij op dat een van zn oogjes wat een waas heeft (zie foto)

De waterwaarden zijn in orde en heb de laatste tijd niks veranderd in de bak.

Heb vanochtend 70% water ververst, maar geen verandering.

ydGwDpY7JSyu2a2VwGeRcOVCsTx8cM28.jpeg

Je waterwaardes zijn in orde zeg je. Wat zijn die waardes dan ???

En wat is de grootte van je aquarium ?
Welke vissen zitten er nog meer in en hoeveel ?

De waterwaarden;

PH 7
Nitriet 0,025
GH 9
Fosfaat 0,05
Nitraat 1

160 liter aquarium

Vissen;
1 grote Oranda
1 middel Ranchu
1 kleine Ranchu
1 baby sluier

Nitriet 0,025?
Maar toch weer verversen.

Vergeten te vermelden dat dit vooraf aan het verversen was, dus die zal nu wel op 0 zitten.

+ 0,025 nitriet is geen ramp, en zorgt er ook niet voor dat een vis zwaar gaat ademen en op de bodem gaat liggen.

Iemand enig idee wat het wel kan zijn?

Zien zijn kieuwen er nog goed uit? Mooi roodroze zonder beschadigingen (kieuwdeksel even voorzichtig een klein beetje optillen)

Ow eten doet hij dus niet, heeft hij nog wel goed gepoept?

En hoe ziet zijn anus eruit? Geen schubben uitgezet (even heel goed kijken).

Vanochtend was het nog niet beter, voor de zekerheid heb ik hem even apart in een bak gezet.

Binnenin de kieuwen kan ik helaas niet goed zien, heb het geprobeerd, maar hij is niet gewend om in de hand te liggen, dus hij spartelt te veel om te kunnen kijken.

Anus en schubben zien er verder goed uit!

Het kan misschien een verstopping zijn, ik heb hem nog niet zien poepen.. Dit moet ik maar even afwachten, heb wel eens wat gelezen over badje epsom zout tegen verstoppingen, misschien dit maar even proberen als het de komende dagen nog niet beter gaat..

En de waas op het oog, weten jullie toevallig waar dat aan kan liggen?

Is het oog ook dikker?? Popeye? Kan komen door vervuilt water, vechten/stoten, bacteriele infectie of door parasieten bijv.wormen.

Neee gelukkig niet! dan had ik het wel gezien 🙂

Ohh ik zie zojuist dat hij gepoept heeft, een lange dunne witte/doorzichtige sliert,

wat kan ik het beste doen?

Flagellaten of wormen?? Ziektes blijven lastig.... Is de vis ook mager aan het worden of juist dik??

Ziektes blijven inderdaad heel lastig! Heb een tijdje geleden een heleboel achter mekaar aan gehad, en was zo blij dat het nu even goed ging, en dan nu dit weer!
De andere vissen doen het gelukkig uitstekend maar de Oranda ligt nog op de bodem en eet niet..

Hij lijkt verder niet dik of mager, het enige wat ik aan hem kan zien is dat ie zwaar ademt.. 🙁

Zit denk ik niks anders op dan afwachten

Even een update, hij zit alweer in de grote bak en het gaat langzaam wat beter.
Hij ligt niet meer op de bodem, maar zwemt af en toe weer wat rond. Zijn vinnen hangen er nog wel wat sipjes bij, maar het gaat in ieder geval een stukje beter!

Ik denk dat het uiteindelijk een verstopping is geweest. Ik gooi er eens in de zoveel tijd eendenkroos in uit de tropische bak, wat dat vind hij heerlijk! Maar ik denk dat hij er dit keer te veel van gegeten had en het verstopt zat. De eerste tijd ga ik er dus even om denken met voeren, niet te veel geven..

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken en de reacties!

Vandaag had hij voor het eerst weer zin in wat voer, maar hij spuugde het gelijk ook weer uit..

Toen viel me op dat zijn anus er wat anders uit zag als anders, heel erg wit
(ook heb ik hem nog steeds niet zien poepen)

Iemand hier nog een idee over?

Foto's;

1Gs8pmrKaVs4c1PBv99tyeOT-RAIgjNd.jpeg

Even een foto van hem helemaal, hij ziet er verder niet anders uit als anders, wel iets minder dik als normaal, hij heeft nu ook al bijna een week niet gegeten..

1Gs8pmrKaVs4c1PBv99tyeOT-RAIgjNd.jpeg

De anus, zoals je kan zien is hij vrij wittig, volgens mij ziet hij er normaal anders uit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan