Wat is er nieuw

bodem reinigen

D

de_lex

Guest
Hallo allemaal,

ik ben benieuwd naar wat voor middelen/spullen jullie gebruiken om de bodem goed te reiningen.
Ik had zelf via Aliexpress een afzuiger gekocht, maar die heeft het begeven...
Ik heb een 60 liter bak staan.

Ik ben benieuwd naar jullie tips & tricks.

vr gr lex

Hallo allemaal,

ik ben benieuwd naar wat voor middelen/spullen jullie gebruiken om de bodem goed te reiningen.

vr gr lex
Gewoon de tuinslang waar ik ook de waterwissel mee doe, daar een stuk pvc buis aangemaakt om wat makkelijker te kunnen bewegen, maar dat ligt ook aan de grootte van je bak natuurlijk.

Wij gaan ongeveer maandelijks met een stokje door de bodem waar planten staan.
Waar geen planten in de bodem staan en onder hout reinigen we de bodem goed (diep met zo'n plastic buis).
Problemen met bacteriën of het gebrek daar aan heeft dat hier nooit gegeven.

We doen dit sinds we eerder een probleem kregen met bellen uit de bodem en af en toe sterfte onder de bodembewoners en de vissen.
Dat probleem hebben we niet meer nu.

Ik voer iedere week een waterwissel van 50% uit door af te hevelen met een tuinslang. Ik denk dat ik eens per maand of eens per anderhalve maand met de tuinslang vlak boven de bodem ga om zo alle rotzooi van de bodem weg te zuigen en weg te spoelen. Ik vul altijd alle drie de gieters met dit water en geef dit weer aan de planten in huis, die zijn er dolgelukkig mee! :thumbs:

Boven de bodem afzuigen is ook geen enkel probleem en zelf doe ik dit door tijdens het afzuigen met de hand net boven de bodem te wapperen met de hand.

...zelf doe ik dit door tijdens het afzuigen met de hand net boven de bodem te wapperen met de hand.
Zo deed ik het voorheen dus ook. Maar op die manier werd het water iedere keer erg troebel. Op de manier zoals ik het nu doe gaat al het 'stof' direct de tuinslang in en weg er mee.

Mijn filters en vissen deden dat eigenlijk altijd prima vanzelf. Kwestie van niet teveel vissen erin, en de stroming goed afstellen, zelden of nooit last van vuilophoping.

Maar als ik toch iets moet afzuigen, dan doe ik dat gewoon met de tuinslang waar ik water mee ververs. Als dat niet voldoende is (eens per week, doorgaans), dan is je visbestand waarschijnlijk te zwaar of je filtering niet zwaar genoeg.

Ik vind het ook maar lastig, ik heb weinig vrije bodemruimte en op die ruimte lopen veel garnalen waaronder ook baby's...

In een bakje met garnalen is dat inderdaad lastig maar dat zijn goede opruimers dus dan is de belasting van de bodem ook veel minder denk ik.

Poepen jouw vissen niet en pakken ze elk korreltje eten wat je ze voert zonder er wat van op de grond te morsen? 🙂

Hallo allemaal,

vr gr lex
Edge gravel cleaner 501, wel goed het compartiment met water vullen. Op YouTube staat 3*10 minuten film hoe iemand het gebruikt a tot z

Ik heb er zelf een gemaakt met luchtpompje en luchtsteentje.

Mijn bodem maak ik ook nooit schoon (en dat hoeft ook niet) ik heb een Borstelneus, 10 Corydorassen en een heleboel garnalen die dat voor mij doen 🙂
Verder nog 5 Betta's en 10 potloodjes.

Maar als je wilt schoonmaken is draaien met een buis vlak over de bodem voldoende, de troep wappert dan iets omhoog en vliegt zo de buis in.
Als je nog wat kleine gaatjes aan de zijkant van de buis maakt is de kans ook heel klein dat er een visje of garnaal in floept, dan heb je niet de volle zuigkracht vooraan de buis namelijk.

In mijn vorige (overbezette bak) moest ik dit wel regelmatig doen.

Laatst bewerkt:
Ik vind het ook maar lastig, ik heb weinig vrije bodemruimte en op die ruimte lopen veel garnalen waaronder ook baby's...
Je kunt proberen om een de uitstroom van de tuinslang in een schepnetje te laten komen. Op die manier vang je alle garnalen er uit. Het is na afloop wel even vissen naar de garnalen tussen de rommel. Maar de meeste garnalen kun je op deze manier behouden. Ik verlies er iedere keer wel een paar. Maar dat zijn er enkelen.

Oeps, ik maak mijn bodem nooit schoon. Daar moet dan ook wel bij gezegd worden dat ik geen "vervuilende" vissen heb.
Vissen die het aquarium niet vervuilen bestaan niet. 😳

Oeps, ik maak mijn bodem nooit schoon. Daar moet dan ook wel bij gezegd worden dat ik geen "vervuilende" vissen heb.

Ik maak net als Ben mijn bodem ook nooit schoon.
En ik heb ook een flink poepende ancistrus.
De bodem maakt zichzelf schoon. Komt door mineralisatie.
En dat krijg je als de waterverhoudingen goed zijn. Koolstof stikstof verhouding.

Werkt net als een composthoop.

Je kunt proberen om een de uitstroom van de tuinslang in een schepnetje te laten komen. Op die manier vang je alle garnalen er uit. Het is na afloop wel even vissen naar de garnalen tussen de rommel. Maar de meeste garnalen kun je op deze manier behouden. Ik verlies er iedere keer wel een paar. Maar dat zijn er enkelen.

Vissen die het aquarium niet vervuilen bestaan niet. 😳

Let op de nuance, het woord vervuilend staat tussen aanhalingstekens. Waarmee dus bedoeld wordt dat ik geen vissen heb die graven, omwoelen, zorgen voor zweefvuil, ben ik nog wat vergeten? Mijn vissen doen wel wat vissen gewoonlijk doen... Dat is geen vervuiling maar nuttig voor mijn bak.😀😀

Wil toch nog even wat vragen stellen over dit onderwerp. Ik heb een bak van 75L, maar weet ook niet wat nou het beste is kwa bodem schoonmaken.
Ik heb ongeveer 10 guppy's erin, 3 garnalen en 2 molly's. Ik voer ze 1 keer per dag een klein beetje, zodat ze niet teveel poepen. Bovendien is er volgensmij genoeg eten voor ze te vinden in de bak.

Vandaag de bodem schoongemaakt met een stofzuiger, en de hoeveelheid ''stof'' die omhoog kwam was echt enorm veel. Zoveel dat heel de bak van kraakhelder naar enorm troebel ging. Het gaat echt om de stof, want veel grote poep ligt er niet (voor zover je van groot kan spreken).

Wat is nou het beste? Moet ik deze stof echt iedere keer weghalen met een stofzuiger? Of is met een slag erboven met een waterwissel voldoende?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan