Wat is er nieuw

bodem reinigen

rikkertjacob

Well-known member
Lid geworden
6 april 2016
Berichten
87
Vrijdag ben ik van plan mijn bodem te reinigen met een stofzuigertje maar nu is mijn vraag hoe doen jullie dat? Ik ben van plan mijn hout en stenen uit mijn bak te halen de bodem te reinigen en dan alles er weer in is dit verstandag?
 
Soms is het noodzakelijk om de bodem te reinigen.Maar woel er niet teveel in om.Gewoon vlak boven de bodem afhevelen is voldoende.
 
Ik hevel elke maand bij waterwissel mijn bodem af, met een driehoek afzuiger (zonder motor) van Eheim.
Slang gaat gewoon in de WC. Ik steek deze 1-2 cm in de bodem ( grind van 2-3 mm doorsnee) en wacht elke keer tot er niks meer mee naar boven komt. Zo zuig ik de hele bak af. Ik verplaats echter geen planten of stenen/hout. Gaat al meer dan 20 jaar goed op deze manier!
 
Ik zou alles gewoon laten staan en afheleven waar je bij kant, tenzij je echt heel veel vuil hebt. Indien dit het geval is kun je beter naar de oorzaak van het probleem zoeken, teveel vissen of een ontoereikend filter.
 
ik heb een 2-3 mm grind bodem en heb er een eheim aquaball 2402 (550 L/H) in zitten. dus het filter lijkt mij niet het probleem. ik heb een 126L bak met het huidige bestand:
-17 kardinaal tetra's
- 2 goud gourami's
- 6 corydoras paleatus
- 1 L144

in mijn ogen is mijn bestand nog niet op zijn max dus denk ook niet dat mijn bak ontzettend veel vervuild word door mijn huidige bestand.
 
Bij het afzuigen met een slang wapper ik wat met de hand over de bodem en neem zo vuil mee. Echt stofzuigen doe ik rond de 2x per jaar.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan