Wat is er nieuw

bodem schoonhouden

rikkertjacob

Well-known member
Lid geworden
6 april 2016
Berichten
87
Goedemorgen allen,

Ik heb mijn aquarium nu zon anderhalve maand en in het begin waren mijn vissen nog klein dus had ik weinig vuil op de bodem. Nu de vissen groter groeien krijgen ze ook meer afscheiding wat logisch is. Nu vraag ik me af hoe maak je dat het beste schoon en hoe vaak doen jullie dit dan? of laten jullie het gewoon op de bodem liggen?

Alvast bedankt.
 
Eens in de week tijdens de waterwissel met een slang de bodem afhevelen.
 
Als je een goed ingedraaide bak hebt dan doet de natuur normaal zn werk wel. je kan met het afhevelen, zoals Ton al aangeeft, ook licht over de bodem wapperen en het losse vuil zo meenemen.
 
Als er echt veel poep resten of iets dergelijks liggen hevel ik dit ook af met een slang tijdens het verversen van water. Of je kan de stroming een beetje aanpassen/versterken zodat het naar je filter geblazen word, maar niet alle vissen houden van een sterke stroming.
 
Met een goede en juiste stroming kan en mag de bodem nooit erg vuil zijn. Deels zullen de bodembacterien dat afbreken en je filter behoort zijn werk ook te doen.
 
Met 1,5 maand is je bak vaak ook nog niet helemaal in balans. Ben je er ook zeker van dat je niet te veel voert ?
 
Ik gebruik tegenwoordig een hevel van Eheim, die werkt super. Moest er voor mijn bak wel een extra koppelstukje aanzetten om droge handen te houden.

EHEIM-AFZUIGKLOK-4002510-EHEIM-Aquaria-Veldhuis-Vijver-Centrum-Enschede.jpg
 
A.B zei:
Met 1,5 maand is je bak vaak ook nog niet helemaal in balans. Ben je er ook zeker van dat je niet te veel voert ?

Dit klopt helemaal. In het begin blijft alles op de bodem liggen, ieder strontje zie je. Na een paar maanden verdwijnt dit ineens. De bodem is biologisch actief geworden, en houd zichzelf schoon.
Ik hevel mijn bak nagenoeg nooit af. Hooguit 2x per jaar.
Daarom heb ik nu ook een aftapkraan voor de waterwissel. Geen gezuig aan slangen meer.

Ook moet je de vissen niet teveel voeren. Om de dag is voldoende. Aan het eetgedrag zie je het niet. Vissen blijven eten, tordat de omgekeerd gaan drijven.

Als je een paar dagen niet voert, ga je het natuurlijke gedrag van de vissen zien. Ze speuren de hele bak af, algeneters gaan weer druk algeneten.
 
Ja je kan zo'n hevel kopen maar je kan ook gewoon de bovenste helft van een fles afknippen en deze aan een stuk slang bevestigen en voila een hevel!
 
Da's ook een oplossing, ik vind de eheim wel prettig want die kan zelf aanzuigen door een paar keer te schudden.
 
dat heb ik ook ooit gehad zo n schud ding... voordat het water ging lopen was de helft er al uit door mijn geschud in de bak :S voortaan zuig ik t maar aan, 1e paar keer zul je ongetwijfeld water in je mond krijgen maar oefening baart kunst 🙂
 
Er zal ongetwijfeld verschil zijn in kwaliteit van verschillende soorten hevelaars. De Eheim doet zijn werk prima en loopt ook niet te hard waardoor je alle tijd hebt om te hevelen. Met een grote bak merk je amper een daling in de waterhoogte.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan