Wat is er nieuw

Bodem veranderen

biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2015
Leeftijd
45
Ik zit al een tijdje te denken om mijn aquarium bodem te veranderen.
Alleen voor ik dit wil gaan doen, wil ik wat voor en tegens weg kunnen strepen.

Mijn huidige bodem bestaat uit Dennerle kristalkwarts grind (natuurwit).
Vooraan is deze 3-4 cm dik, achter 6-7 cm dik.

Ik wil eigenlijk een zandbodem. Waarom? Omdat ik dit mooier en natuurlijker vind.
Ik dacht aan filterzand. Allen deze is heel uniform, dus wilde ik het oppervlak iets natuurlijker maken met een klein beetje heel fijn grind/kiezel.

Voordelen van de huidige bodem.

Veel ervaring mee.
Weinig onderhoud, twee keer per jaar uitzuigen.
Planten doen het goed, tevens makkelijk te planten.
Heel belangrijk de bodem beinvloed de waterwaarden niet. KH, GH, pH.

Ik lees veel tegestrijdige berichten over zandbodems en planten, wat is waar?
Een filterzand bodem, slibt deze snel dicht of gaat deze snel rotten?
Ik heb echt geen ervaring met zand in het aquarium.

Dus eigenlijk heel kort. Ik wil dat het aquarium en planten hetzelfde blijven functioneren. Alleen dan met zand.
Gaat dit lukken. Graag mensen met ervaring.

Ik heb sinds 2 maand zand, de planten groeien goed en ik heb er nog geen problemen mee gehad.
Al het afval blijft op het zand liggen, dus ik denk dat je het wel vaker moet schoonmaken:juggle: Het schoonmaken van zand is wel handig, gewoon de slang 3 cm boven het zand houden en al het afval word erin gezogen.

Het fijne grind/kiezel zal naar onderen zakken in het zand en zie je er niks meer van.

Het fijne grind/kiezel zal naar onderen zakken in het zand en zie je er niks meer van.

Ik had dit namelijk ergens gezien. Vond het zand wel heel erg mooi, omdat er ook wat kiezels en grovere korrels bijzaten.
Nog maar eens een keer goed kijken dan.

Of heeft het filterzand ook wel wat verschillende korrels?

ik gebruik zowel dennerle grind als hornbach zand.

kwa planten merk ik geen verschil, zowel moet groei als met het planten van de planten ( 😀 ) zelf.

vuil kan er niet tussen gaan zitten dus rotten zal het niet gauw doen (blijft er op liggen), ook is de bodem heel luchtig dus ook dichtslibben zie ik geen problemen mee.

je hebt 3 verschillende korrels:

https://www.wildkamp.nl/is-bin/INTE...EwTVpuvUOh&WFSimpleSearch_NameOrID=filterzand

zelf nooit geprobeerd, maar als je er wat grotere kiezels doorheen zou doen geeft het misschien ook wel een leuk effect.

Welke korrelgrote wordt hier veel gebruikt?

Vond het zand wel heel erg mooi, omdat er ook wat kiezels en grovere korrels bijzaten.
Dat is inderdaad een manier om een zandbodem heel makkelijk natuurlijk te doen overkomen.
Er is een belangrijk verschil tussen vermengen van fijn grind en zand (wat wel plaatsvindt) en de bodem wat opleuken met grovere kiezelstenen (waarbij geen vermenning en maar zeer beperkt erin zakken).

ik denk dat op het forum de middelmaat de meest gebruikte is.

zou of die nemen of de kleinste maat die Ivo al aangeeft.

Ik heb zelf de middenmaat (0.75-1.25 ofzoiets). Planten doen het daar prima in en wortelen goed. Zelf vind ik het er redelijk natuurlijk uitzien, vooral omdat de korrels verschillende kleuren hebben. Maar je zou er inderdaad wat grove kiezels op kunnen leggen om het wat op te leuken.

die bodem van de hornbach is naamloos... ik kan er iig geen naam op vinden :juggle:

die is er in t zwart, wit, mahoniebruin. beige (is nieuw geloof ik), blauw en marineblauw.

bruin en zwart zijn 0.4-0.8.. de andere hebben andere maten.

die bodem van de hornbach is naamloos... ik kan er iig geen naam op vinden :juggle:

die is er in t zwart, wit, mahoniebruin. beige (is nieuw geloof ik), blauw en marineblauw.

bruin en zwart zijn 0.4-0.8.. de andere hebben andere maten.

Toen ik gister bij de hornbach was heette het aqua colorsand. Volgens mij kun je het onder die naam ook op internet vinden.

klopt, aqua colorsand. eventueel ook online te bestellen.

ze hebben in de winkel zelf meestal niet gigantisch veel zakjes op voorraad liggen.

filterzand is wel 10x goedkoper als de zakjes van hornbach. maar daar heb je geen keus in kleur.

https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-bruin/7166213/artikel.html

https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html

https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-beige-5-kg/4066719/artikel.html

https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-wit-5-kg/4066916/artikel.html

Alleen in het kader van het natuurlijk ogen, ga ik zeker niet voor gecoat zand kiezen. Dan heb heb ik wel zandkorrels, maar niet de natuurlijke uitstraling van zand.

dan is filterzand gewoon de beste keus voor je denk ik 🙂

Ik gebruik in beide aquaria filterzand van Wildkamp korrelgrootte 0,75-1,25 nooit problemen mee gehad. In de 80cm-bak zit het al bijna 2 jaar. In mijn 150cm bak heb ik er ook grote kiezels in liggen om het er natuurlijker uit te laten zien. Ze zakken wel iets weg maar blijven zichtbaar

Ik ben een tijdje terug ook overgestapt op filterzand (ik had achterin grind en voorin wel al filterzand)

Sommige planten hebben een enorme opdonder gekregen, maar trekken nu gelukkig weer wat bij.

Je hebt dus kans dat dit bij jou ook kan gebeuren.

Ze zeggen wel dat je met filterzand niet hele dikke bodems moet maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan