Wat is er nieuw

Bodem verrot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Marjon888
  • Startdatum Startdatum
M

Marjon888

Guest
Sinds vier jaar heb ik fijn filterzand in m'n rio 300, maar als ik naar de onderste laag kijk heeft dat een grauwe kleur. Is het tijd voor een nieuwe bodem? En zo ja, hoe doe je dat?Vissen en planten eruit, zoveel mogelijk water bewaren en dan nieuwe bodem?

B.v.d.

haal er eens een vork voorzichtig door, zie je belletjes is het nodig ja.

Ja, zorg voor plaats voor de planten,en vissen.
Geen voedingsbodem meer nemen.

Daad bij het woord, geen belletjes. Een voedingsbodem heb ik sowieso niet. Hier en daar wat kleibolletjes.

Heb je, naast de grauwe kleur, nog andere problemen in je bak waardoor je denkt dat de bodem niet goed is? Mocht je je ergeren aan de kleur dan kun je de bodem vervangen. Maar als je bak verder goed draait, moet je je misschien afvragen of je alles wel overhoop wilt halen.

Helemaal geen probs, planten groeien als kool en de vissen zijn gezond. Ook aan de waterwaardes mankeert niets.Ik stoor me niet aan de kleur.
Nogal een onderneming, alles eruit en er weer in, als het niet hoeft doe ik het niet, kijk het nog wel even aan.

Bedankt voor de antwoorden in ieder geval.

Ik hevel elke week vuil van de bodem, gewoon met een slang.

Juist,dan doe je alleen de bovenlaag.
Met zo,n Sera pijp,ga je dieper.

Je laat het vuil omhoog komen, dan valt de rest weer terug.
Alles onder de 2-3 cm komt geen zuurstof bij,dus verstikt ook.

Doe er eens een handje torenslakjes in.
Die zorgen voor luchtigheid van je bodem. Daarom heb ik de bodem van de 80 cm, die barst van de torenslakjes, in de nieuwe bak gedaan. Die bodem zat al 4 jaar in de 80 cm, geen last van grauw zand...

MsFelix zei:
Doe er eens een handje torenslakjes in.
Die zorgen voor luchtigheid van je bodem. Daarom heb ik de bodem van de 80 cm, die barst van de torenslakjes, in de nieuwe bak gedaan. Die bodem zat al 4 jaar in de 80 cm, geen last van grauw zand...

+1

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan