Wat is er nieuw

Bodem vervangen en slakken.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ginger86
  • Startdatum Startdatum
G

Ginger86

Guest
Ik wil mijn bodem gaan vervangen en mijn bewoners zet ik dan apart. Alleen zitten er ook heel veel slakken in mijn bodem en de rest van het aquarium.
Die kan ik niet allemaal tussen de bodem uit gaan vissen.
Maar hoe kan ik dat nu het beste doen?
Om ze maar gewoon mee in de container te gooien vind ik ook zo sneu.
Kan ik het grind in een emmer gooien en er dan iets bij doen waar ze snel van dood gaan?
Of iemand nog een ander idee?
Zelfde geld ook voor de overige slakjes.
Een paar slakjes is fijn, maar dit zijn er echt te veel.
En om ze nu allemaal 1 voor 1 te pletten schiet ook niet op.

En dan nog 1 vraagje, kan ik na het vervangen mijn vissen gelijk terug zetten? Ik probeer zoveel mogelijk water te bewaren.
Mijn tijdelijke bakje is heel erg klein, dus daar wil ik ze zo kort mogelijk in laten zitten.

Ik beheers het probleem met voedseltabletjes als er een bult opzitten zuig ik ze af.

Snel doden tja gooi er kokend heet water op dan stijgt hun temp zo snel dat ze binnen 2 seconden wel dood zijn.

Of stuur ze op naar iemand met kogelvissen.

Misschien ga ik dat maar eens proberen dan.
Eerst zoveel mogelijk slakken vangen en er dan kokend water over heen gooien.
En dan over een paar dagen pas de bodem vervangen.
En waar laat je ze dan?
Gewoon door de wc spoelen ofzo?

Zorg dat er nog 5 -8 cm water in je bak staat.
Schep eerst zoveel mogelijk uit.
Laat het restwater in de bak.
Doe de nieuwe bodem erin ,en restwater.
Ga gelijk filteren.
Is het water helder, meet even de waarden.

Ik ga zometeen beginnen. Tijdelijke onderkomen staat klaar met water uit het aquarium. M'n pomp is wel veel te groot voor dat bakje. Kan het veel kwaad om die er niet in te doen?
Ik wil ze uiterlijk morgen middag terug doen. Als het water in orde is vanavond al. En voor de slakken moet ik maar gewoon mijn ogen sluiten. Zijn er te veel om het diervriendelijk te doen.

Ik zou altijd zorgen dat je er een pomp in hebt met filter deze moet je ook laten draaien anders gaat je bacterien cultuur naar de haaien en moet je overnieuw indraaien.

Je hoeft niet al het water eruit te halen je kan ook scheppen of als het grind niet te groot is afhevelen met tuinslang en het water terug.

Word dan even een zooitje maar je bacterien heb je dan nog heel.

Heb iets meer als 1/3e er nog in laten zitten. Water ziet erg troebel nu. Nu maar eerst even wachten tot het weer iets helderder is en dan kan de nieuwe bodem erin. Valt me niet tegen. Ruim een uur. Had verwacht dat t langer zou duren. Formaat is trouwens 60 x 30 x 40.

Het water is nog heerlijk troebel.
Maar het word redelijk snel beter, dus hopelijk kan ik het vanavond nog gaan testen en de bewoners terug zetten.

I22ZpjQ6z-ptGm8pUuUdQdDyM3FEZAos.jpeg

Hoe is het nu,,met het water?

Goed, het water was vanochtend weer zo goed als helder en de waardes waren gisteravond al weer goed.
En vanochtend was het nog steeds goed.
Ik kan nu even geen foto plaatsen, internet via mobiel. Maar bij het fotoalbum heb ik foto's staan.

Gisteravond waren de waardes nog steeds goed. Dan hoef ik het nu toch niet meer elke dag te controleren? Of kan ik dat beter wel nog even doen, vanwege de bodem wissel?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan