Bodem vervangen, maar dan..


Scalari

Well-known member
Lid geworden
14 februari 2009
Berichten
1,153
Leeftijd
65
Locatie
Gorredijk
Dag dames/heren collega hobbyisten..

Ik heb een laag rivierzand op mijn mix substraat zand en grind bodem in mn aquarium, maar ik ben niet tevreden
Het zand klinkt erg in, en hoe fijn het ook is, ik denk dat het te stevig wordt wat ik bijvoorbeeld zie aan de Kuhli's die zich niet of nauwelijks meer ingraven
Je kunt er niet je vinger insteken zo hard is het wel, maar met een heel klein beetje beweging wordt het net pudding, vreemd spulletje iig
(helaas heb de zakken niet meer dus ik weet niet meer precies wat het merk of soort het is)

De hamvraag is wat kan ik het beste aanschaffen om het zand te vervangen ??
Dus welk zand/grint korrel, liefst met merknaam erbij want de goeie LFS zijn dun verdeeld hier in de prvincie..
En de mensen met ervaring zijn uiteraard ook wel es niet in de winkel :)

Bestand is:
1 Appelslak
4 Kuhli's
6 Japonica's
1 Betta
3 Maanvis
4 Citroen tetra's
4 Otocinclus
3 Fantoomzalmpjes

Wat ik zoek moet geschikt zijn voor de Kuhli's uiteraard (dus niet scherp) maar ook niet te groot voor de garnalen, het allerliefst wit van kleur
En natuurlijk niet zo verdichtend als wat er nu inzit..
Ik had begrepen dat filterzand minder of niet geschikt is voor Kuhli's ??

IMG_20200918_202921.jpg

Foto is van vrijdag net voor de 20% osmosewater wissel en planten onderhoud,
flinke handvol waterpest eruit en 3 x eginodorus erin rechts achterin naast de filter aanzuig,
over een week of 3-4 hetzelfde nog een keer, en dat leek mij dan ook een mooi moment om met de bodem aan de gang te gaan
 
Filterzand. Door uniforme korrelgrootte wordt dat niet compact. Een harde bodem duidt op te (veel) fijne korrels. Filterzand is tegenwoordig ook gewoon in veel aquariumzaken te koop. Vaak onder de naam Loire zand.
 
Filterzand. Door uniforme korrelgrootte wordt dat niet compact. Een harde bodem duidt op te (veel) fijne korrels. Filterzand is tegenwoordig ook gewoon in veel aquariumzaken te koop. Vaak onder de naam Loire zand.

Alleen begrijp ik dat juist filterzand minder geschikt is voor de Kuhli's ??
 
filterzand is prima voor kuhlis. Als je die een groot plezier wilt doen is wat herfstblad in je bak ook een goed idee trouwens.
 
John wilt wel naar Hornbach voor je om het te verkopen en op de post te doen :)
alleen moet je wel 50 eu aan John geven voor de service :D
 
Ja die is bijna een keer zo grof als die uit mijn link. Deze is wel goedkoper dan het aquasand maar ja het is wel een fijne bodem.
 
Ik zou opzich graag de witte willen maar die heeft dan toch een andere korrel,
online bestellen kan maar ik weet niet hoe aardig hun zijn, zit niet te wachten op 4 keer 5 euro verzend voor elk zakje apart
 
Ik neem aan dat je het als 1 zending besteld en ook voor 1 zending porto moet betalen. Maar je kan altijd een bestelling doen zonder het door te zetten.
 
Deze heb ik in de grote bak. Hele fijne zand die niet te vast gaat zitten (3 weken erin) de korrels zijn ook niet scherp zoals sommige aquarium zandbodems


Vandaag gaat deze zand ook in de kleine bak. Soil eruit, deze erin
 

Bijlagen

  • 20F6BAB9-1D10-428A-BCF5-E2192E5EA8A4.png
    20F6BAB9-1D10-428A-BCF5-E2192E5EA8A4.png
    1.1 MB · Weergaven: 117
Okay, en ook weer niet, moet ik naar Grun'n of Zwolle

Artikel niet gevonden.. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
In Drachten en/Sneek zit ook een Wildkamp. Zij verkopen ook filterzand, bovendien aanzienlijk goedkoper....

 
Juist Wildkamp daar heb ik ook voor 2 bakken 150Kg filterzand vandaag, prima slaat niet dicht en is niet scherp.
En Kuhli's zijn eigenlijk moderkruipertjes die houden van een modderige bodem dus zand is ook niet echt natuurlijk voor ze maar iedergeval beter dan fijn grind of rivierzand.
Rivierzand slaat dicht en is alkalische dus geeft vaak kalk af aan het water en is ook niet bevoordelijk voor kuhli's deze houden van zachter water net als de meeste aziatische tropische vissen..
 
Juist Wildkamp daar heb ik ook voor 2 bakken 150Kg filterzand vandaag, prima slaat niet dicht en is niet scherp.
En Kuhli's zijn eigenlijk moderkruipertjes die houden van een modderige bodem dus zand is ook niet echt natuurlijk voor ze maar iedergeval beter dan fijn grind of rivierzand.
Rivierzand slaat dicht en is alkalische dus geeft vaak kalk af aan het water en is ook niet bevoordelijk voor kuhli's deze houden van zachter water net als de meeste aziatische tropische vissen..

Dank je..
Ja was modder maar een optie hahah
 

Terug
Bovenaan