Wat is er nieuw

Bodem vervangen nu witte waas en een paar dode garnalen

M.Hooijen

Member
Lid geworden
16 juni 2022
Leeftijd
47
Omdat ik bodemrot had heb ik gisteren mijn bodem vervangen. Zand natuurlijk heel goed uitgespoeld en een groot deel van het vieze water vervangen. Filter en zo verder niet schoongemaakt. Toen ik vandaag thuis kwam deed de filter het niet meer. Er bleek zand in te zitten dus meteen verwijderd. Daarna deed hij het weer. Ik weet niet hoe lang het filter niet gewerkt heeft omdat ik de hele dag niet thuis was. Mijn garnalen leken dood, enkelen waren dat ook maar een aantal leeft nog, zij hebben het echter erg zwaar. Mijn gourami's zwemmen nog prima rond maar de guppen zwemmen vooral bovenaan. De corydoras zwemmen regelmatig naar boven. Er is ook een witte was te zien. Ik heb al een deel van mijn water ververst, ongeveer 30%. Wat kan ik nog meer doen? Alvast bedankt voor de hulp!

Luchtpompje aanzetten en bruissteentje in je bak hangen en je NO2 (nitriet) meten (meten=weten) vaak na een bodemwissel krijg je ene nitrietpiek en dat is dodelijk voor je bewoners

Je mist ook de bacterien die in je oude bodem zaten na de wissel. Heel zuinig voeren de komende weken en goed de waterwaarden monitoren.

Het was inderdaad nitriet. Dus nu elke dag een flinke waterwissel voorlopig. De garnalen hebben het helaas niet overleefd. De andere vissen gelukkig wel. Ik heb nu ook een mini oxydator toegevoegd voor extra zuurstof. Bedankt voor de antwoorden!

Wat jammer maar goed weer een leermomentje.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan