Wat is er nieuw

Bodem vervangen

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Dino
  • Startdatum Startdatum
D

Dino

Guest
Een tijd geleden mijn aquarium ingericht. Als bodem rivierzand. Ik ben hier toch niet zo blij mee en zit er aan te denken om de bodem te vervangen
Nu mijn vraag;
Kan ik dat doen met de bewoners in de bak of moet alles er eerst uit?
 
Het kan maar enkel als je filter goed is ingedraaid en je de eerst tijd zuinig voert en de waarden in de gaten houdt. Zelf heb ik het ook wel gedaan en dat ging goed maar het hangt wel af van je filter en de bezetting en het voerpatroon.
 
idd zorgen voor een goed ingedraaid filter.

er zijn mensen die het doen met vissen in de bak, er zijn er die het doen door eerst alles eruit te halen.

zelf ben ik 1 van die laatste, waarom? nou het lijkt mij minder stressvol om uitgevangen te worden en tijdelijk in een emmer te zitten.
dan dat je constant met vanalles in de bak bezig bent om de bodem eruit en erin te krijgen. ook werkt het voor jezelf een stuk makkelijker.
 
Ik draai sinds een week met CO2. Het filter draait al een paar maanden. Misschien moet ik dan nog ff wachten.
Aquapro 2
Om en nabij 20 vissen en 4 garnalen en voer 2x in de week.
 
Wat is een paar want 2 manden is ook en paar natuurlijk en vaak duurt het wel enkele maanden voordat alles echt goed is ingedraaid.
 
Bak is begin augustus van 0 opnieuw ingericht.
 
Moet wel kunnen hoor maar zou ook wat Richard aangeeft alles eerst uit de bak halen.
Filter laten draaien in een aparte liefst zo groot mogelijke bak met daarin zoveel mogelijk van het water en dan je vissen en planten erbij.
Oude bodem er voorzichtig uithalen ivm krassen,nieuwe gewassen bodembedekking erin en vullen maar weer.
Uurtje klaar! 😉
 
Bak is begin augustus van 0 opnieuw ingericht.


Dan zou ik me daar nioet echt zorgen om maken hoor maar ik maak me eerder zorgen over het uurtje dat John noemde😀😀😉
 
Is altijd zo.....tis meer werk dan je denkt
 
Vissen en garnalen uitvangen is vaak een heel karwei en meestal ook de oude bodem.
 
Kijk, volgens mij krabbelt John al wat terug van dat "uurtje"😀😀.
 
Ik heb hier recent de bodem vervangen (RIO 180) zonder het uitvangen van vissen en of garnalen. Geen vissen verloren. Garnalen misschien een paar. Totaal uurtje of 2 tot 3 bezig geweest.
 
Ik heb destijds ook de bewoners in de bak gelaten bij het wisselen van de bodem. Toch is het dan wel uitkijken in het blinde water dat je niet per ongeluk en vis meepakt als je de oude bodem eruit haalt.
 
Ik heb alles uit de bak gehaald, planten, vissen, allemaal in aparte bakken. Oude bodem eruit, nieuwe erin, zoveel mogelijk al inrichten en dan snel de dieren er weer in.
Goed blijven meten, ik had na bijna 3 weken een nitrietpiek die me een honing gourami heeft gekost.
 
Ja het kan goed gaan maar het is inderdaad meten geblazen op goed oppassen.
 
2,5 week heb ik mijn bodem vervangen van zand naar een ADA PH verlagende bodem.
Het is een Aqua30 met 1,5 uur was de klus geklaard :c
Het is natuurlijk altijd een risico maar ik heb zoals geadviseerd hier op het forum me aan een strak watterwisselschema gehouden, mede omdat dat bij die specifieke bodem moest.

Met een slang heb ik het zand opgezogen, hierna de nieuwe bodem voorzichtig met met een klein bakje in de bak gedaan.
Was even wazig in het begin en veel werk met waterwissels maar al mijn Crystal reds hebben het overleefd en zijn niet uit de bak geweest.

Enige tijd geleden heb ik in een deel van mijn Rio125 de bodem vervangen voor een lichtere tint dit betref gewoon zand voor zand, maar in een bodem zitten ook goede bacteria.
In de Rio zijn ook alle vissen blijven zitten en die klus heeft 2 uur geduurd, het betrof 40% van de bodem.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan