Bodem vervangen


Aqua-dummy

Active member
Lid geworden
3 april 2021
Berichten
38
Leeftijd
40
Laatst heb ik hier op het forum de tip gekregen om mijn bodem te vervangen. Er ligt nu fijn grind, echter er zwemmen ook 5 corydoras.
Een ander gaf me het advies om me alvorens ik de bodem vervang me eerst goed te laten informeren, dus.... daar komen mijn vragen:

Welk zand kan ik het beste kiezen?
Er is het één en ander aan de hand geweest, dus ik wil eerst wat rust voor de bewoners, wat is een juist moment om de bodem te vervangen? Medicijnen zijn een week geleden volledig eruit gefilterd en er is flink water gewisseld.
Hoe kan ik de wissel van de bodem het beste aanpakken? Visjes tijdelijk eruit of kunnen deze blijven zitten?
Dan de laatste, ik vindt het mooi om grind en zand te combineren, zeg half half. Blijft dit wel mooi liggen? Zo ja, hebben de cory's genoeg aan een halve bodem met zand? Ik wil dan de planten in het grind zetten en een soort van speelplaats voor de corydoras.

Bakmaat: 60, 30, 30
Vissenbestand: 5x platy vrouw, 3 zwanger en 1 piepklein babietje, 5x corydoras en 10x kardinaaltetra.

Groetjes
 
Als je Cory's heb is het volgens mij altijd aan te raden om zand te nemen of heel fijn grind -in het laatste geval moet het wel afgerond spul zijn omdat ze anders hun bekjes en "snorharen" kunnen beschadigen. Corydora's wroeten nogal in de bodem namelijk.

Wat betreft tips tav de beste manier van vervangen houd ik me ook aanbevolen, ik heb het zelfs weleens gedaan en dat was een puinhoop 🤣
 
Ik heb al enkele malen de boden vervangen en zuig terwijl de bewoners erin zitten de bodem weg met een stuk tuinslang en een emmer. Wel moet je dan de hoeveelheid afgezogen water weer aanvullen natuurlijk. Kijk met 2 maten grind wel uit dat het niet gaat mengen want dan kan de bodem dicht gaan slibben.
Ook moet de bodem afgerond zijn voor de bodembewoners. Ik denk dat een korrel 0,4-0,8mm wel een mooie maat is.
 
Een puinhoop moeten we zeker voorkomen😉
Ik denk dat ik dan voor een volledige zandbodem ga. Ik denk niet dat het haalbaar is om het volledig gescheiden te houden. Wel jammer, want ik vind een zwarte bodem juist zo mooi.

Afzuigen met een slang moet wel lukken denk ik. Eerst de planten eruit neem ik aan.

Moet ik ook nog rekening houden met de bacteriën die nu wel in de bodem zitten en dan niet meer?

Oh en..... Wanneer is het beste moment. Visjes hebben nu ongeveer een weekje rust na medicatie enz. Ik wil de rust niet verstoren, maar ook voor de corydoras zsm een fijne bodem.
 
Je kan van de Hornbach Aquasand kopen in het zwart en dat is een fijne bodem. Als je de oude eruit haalt en vervangt dan wel even je waterwaarden in de gaten houden en zuinig voeren. Ik weet niet wat voor medicatie je hebt gebruikt maar veel soorten helpen ook je goede bacterien om zeep.
 
Exit en esha200 gebruikt. Bij de dierenwinkel laten meten (druppeltest) en waarden zijn goed.

Dan ga ik binnenkort even naar de hotnbach voor een zakje zand , hopelijk zijn de corydoras er blijk mee😁
 
Het is in verschillende kleuren te koop als het goed is maar dat staat wel op hun site.
 
Ik heb beach grind volledig afgerond daar doen ze het prima op het zijn net piepschuimbolltjes
Daar zitten 12 corry.s op
 
Ik ga voor het zand van de hornbach in de kleur zwart. Kleuren de vissen ook extra mooi vind ik
 
Die heb ik ook gehad echter kleurt het vaak in de bak een ietsje grijzig maar daar stoorde ik mij niet aan. Dat kun je ook goed zien in het fotoalbum van Crash.
 
Ach een beetje grijs vind ik niet erg hoor. Ik hou van een donkere bodem, dus grijs of donkerbruin mag ook😉

Als ik alles voor elkaar heb zal ik een foto plaatsen. Eerst een paar weekjes de visjes laten rusten voor ik alles opnieuw ga verstoren🙄
 
IVM biologisch evenwicht zou ik het zeker niet doen als je net je filter schoon heb gemaakt Eigenlijk heb je een testsetje NH3 en NO2 nodig. In je bodem en filter zitten de bacties die je nodig heb. Haal je bodem eruit haal je deel bacties eruit.

Je kunt ook kiezen om het in gedeeltens af te hevelen. Zou zeker als je geen test drupjes heb na gewroet in je bodem meteen erna een flinke verversing te doen ter voorkoming van oplopend NH3.

Nieuw zand in emmer met water en flink roeren en vuil af gieten, paar keer doen. Emmer of maatbeker vol zand rechtop naar bodem brengen en daar om kiepen
 
Ik laat ze eerst nog even met rust, dan heb ik ook een paar weken om alles goed voor te bereiden en waar nodig in te kopen.

Ik zat zelf ook al te denken om ongeveer 70% van het water te vervangen als ik de bodem heb vervangen en dan waar nodig wat extra te verversen in de weken die volgen tot alles stabiel is. Dan langzaam weer terug naar wekelijks een waterwissel van 20 tot 25%
 

Terug
Bovenaan