Wat is er nieuw

Bodem vervangen

Visvis2021

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2021
Berichten
261
Leeftijd
37
Helaas zijn na een ziekte mijn school Corydoras en algeneter overleden. Het lijk erop dat ik een ziekte heb geïntroduceerd via een zieke Corydoras, en de Ancistrus teveel van het eiwitrijke voer van de Corydoras heeft gegeten. Gelukkig lijken de overige bewoners nergens last van te hebben en is het aquarium verder prima stabiel. Nu ik geen bodemvissen meer heb wil ik eigenlijk de bodem vervangen. Ik heb een gedeelte zand en een gedeelte grind met daaronder een voedingsbodem. Ik merk echter dat het zand en het grind wat begint te mengen. Daarnaast is de voedingsbodem wat omhoog aan het komen en zie ik regelmatig wat blauwalg bij de grens tussen het zand en de steentjes, ik denk dat de doorstroming daar erg slecht is. Nu wil ik het zand er uit halen en de steentjes waar de voedingsbodem doorheen zit schoonmaken. Op dit moment zwemt er een school regenboogvissen, 3 garnalen en 3 sierslakken + heel veel kleine slakjes. Het aquarium is 125 liter met een binnenfilter.

Wat is een goede manier om dat te doen? Zouden jullie alle bewoners er uit halen? Of zou ik beter met een slang de bodem eruit kunnen zuigen terwijl de bewoners er nog in zitten? Heeft iemand zoiets wel eens gedaan en zo ja hebben jullie nog tips?

Hieronder een idee van hoe het nu is.
 

Bijlagen

  • AAFBC277-2B86-493D-B902-4810901E61A1.jpeg
    AAFBC277-2B86-493D-B902-4810901E61A1.jpeg
    494.5 KB · Weergaven: 99
Ik zou de voedingsbodem eruit laten en met voedingsbolletjes werken. Zelf haal ik de oude bodem er vaak uit met een stuk filterslang en doe daarna de nieuwe bodem erin dus ik laat de vissen erin.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan